subcontractor ontslag

everl
Topic Starter
Berichten: 1

subcontractor ontslag

#1 , 29 aug 2010 13:14

Beste,

ik werk nu reeds meer dan 10 jaar als subcontractor op een IT helpdesk voor een groot bedrijf. Nu is het echter zo dat ik daar binnenkort geen werk meer heb aangezien de helpdesks verhuisd zijn naar zogezegde low cost countries (Brazilie, Zuid-Afrika, ...).
Ik heb bij mijn werkgever een bediendecontract voor onbepaalde duur. Mijn opzegperiode
bedraagt momenteel 9 maanden. Mijn werkgever heeft mij laten weten dat mijn opzegperiode zou beginnen vanaf augustus (ik heb echter nog geen aangetekend schrijven ontvangen). Ik heb nog tot eind september werk.

Mijn werkgever heeft al laten blijken dat ze geen geschikte job meer voor mij vinden in de IT.
Op mijn loonbrief staat als status "teleconsulent". Mijn werkgever wil mij nu in een ander bedrijf
laten werken maar dit heeft niets meer met IT te maken. Indien ik deze job zou aanvaarden zou mijn werkgever mijn opzeg van 9 maanden natuurlijk laten annuleren en dan blijft alles zoals het is...

Mijn vraag is nu: mag ik deze job weigeren? En zoja, heb ik dan nog wel recht op een ontslagvergoeding?

Ik heb ook nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen ivm mijn opzeg, kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor de feedback,

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 aug 2010 13:53

1) Mijn vraag is nu: mag ik deze job weigeren? En zoja, heb ik dan nog wel recht op een ontslagvergoeding?

2) Ik heb ook nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen ivm mijn opzeg, kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor de feedback,

Met vriendelijke groeten.
1) hangt af van de concrete invulling van je arbeidsovereenkomst, van je huidige job én van de nieuwe job. Iets te moeilijk om hierover te oordelen zonder dat je in detail je nieuwe job én je oude job redelijk gedetailleerd beschrijft. Het hangt af van of je dit als een eenzijdige wijziging van je arbeidsovereenkomst kan beschouwen of niet.

2) Nee. Momenteel is je opzeg nog niet ingegaan (tenzij je een aangetekende zending niet afgehaald zou hebben)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 31 aug 2010 09:05

“Art.20.De werkgever is verplicht :1°.de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Mijn werkgever wil mij nu in een ander bedrijf laten werken maar dit heeft niets meer met IT te maken‘ is in strijd met voornoemd art.20,zelfs indien dit ‘ander bedrijf‘ uw huidige werknemer zou toebehoren. U kan dus deze job weigeren met behoud van een ontslagvergoeding indien uw opzeggingstermijn niet in acht ZOU worden genomen bij uw EVENTUELE opzegging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”