oneerlijke situatie op het werk.

pieter26
Topic Starter
Berichten: 1

oneerlijke situatie op het werk.

#1 , 26 aug 2010 20:19

Ik zit momenteel met een vrij pijnlijke situatie op het werk, graag had ik op enkele prangende vragen een antwoord van jullie ontvangen.

Sta mij toe even mijn situatie te verduidelijken:
In de afgelopen zes jaar werkte ik als bediende in een interieurzaak. Deze zaak is sinds vorige maand falliet verklaard en ondertussen ook overgenomen, waarna een nieuwe zaak werd opgericht.
Samen met de winkel zijn ook alle werknemers samen overgenomen in de nieuwe zaak, dit zonder een nieuw contract ondertekend te hebben. Een aantal weken geleden echter werd mij gevraagd op te stappen en naar een nieuwe job op zoek te gaan - officieel om economische redenen vanwege het feit er te weinig werk in de winkel is.
In deze korte termijn hadden ze reeds van mij verwacht ondertussen nieuw werk gevonden te hebben, echter dit is niet het geval daarom stelde men mij volgende 3 keuzes bij wijze van utimatum voor:
(a) Ik zoek op korte termijn een interim job en geef mijn ontslag
(b) Mijn contract opzeggen zou gecompenseerd worden onder de vorm van een uitbetaling in zwart geld (niet nader genoemd bedrag of voordelen in natura)
(c) Zij onslaan mij maar zullen tegelijkertijd een negatief advies geven op het c4 dat ik ontvang
Meerdere malen ben ik reeds bij mijn vakbond (acv) langsgeweest, daar raadden ze mij aan voor optie (c) te opteren, anders zou ik problemen kunnen krijgen ivm mijn werkloosheidsuitkering. Ook moet de werkgever zijn verantwoordelijkheid opnemen en mij gewoon ontslaan.
Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan, nu echter willen ze in de plaats bewijzen dat er geen werk genoeg is voor mij (en al het werk dat ik volbracht heb tijdens 1 dag te noteren - in geval van ondermaatse prestaties zullen 'sancties' worden opgelegd - geen idee wat hier feitelijk mee bedoeld word).
Tevens, reeds drie weken geleden had ik een week vakantie aangevraagd dit omdat ik maandag aanstaande ga verhuizen. Dit zou in principe geen probleem mogen zijn gezien er 'niet voldoende werk is' om mij in de winkel te houden en ook gezien volgende week voldoende mensen aanwezig zijn om mijn taken op te vangen. Vandaag, 25 augustus, vroeg ik om een bevestiging voor mijn vakantie - dit blijkt plots niet meer mogelijk te zijn!

Graag had ik van jullie geweten hoe dit juridisch in elkaar zit. Vandaar mijn volgende vragen:

1: Kan een werkgever mij zomaar chanteren om mij ander werk te laten zoeken, ik wil dit op een volwassen manier oplossen, zonder mij te laten omkopen. Ik wil weten of ik er iets kan tegen doen, want zo kan dit niet verder. Naast een onstlag wegens 'dringende redenen' waar ze op proberen aan te sturen, bestaan er nog manieren om mij te onslaan zonder vergoeding?

2: Kan een werkgever zomaar beslissen om mijn vakantie niet meer te aanvaarden terwijl ik, weliswaar mondeling, een akkoord had om vakantie te nemen volgende week? Ik zie uiteraard niet in of ik mijn resterende 10 dagen verlof dit jaar nog mag verwachten te kunnen opnemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 aug 2010 20:58

Om te beginnnen, geloof ik dat je om te verhuizen sowieso al wettelijk recht hebt op enkele dagen verlof. die neem je gewoon op voor en/na de verhuisdatum. Daar doe je alvast niets fout mee.
sterkte!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 aug 2010 21:15

(a) Ik zoek op korte termijn een interim job en geef mijn ontslag
(b) Mijn contract opzeggen zou gecompenseerd worden onder de vorm van een uitbetaling in zwart geld (niet nader genoemd bedrag of voordelen in natura)
(c) Zij onslaan mij maar zullen tegelijkertijd een negatief advies geven op het c4 dat ik ontvang
Meerdere malen ben ik reeds bij mijn vakbond (acv) langsgeweest, daar raadden ze mij aan voor optie (c) te opteren, anders zou ik problemen kunnen krijgen ivm mijn werkloosheidsuitkering. Ook moet de werkgever zijn verantwoordelijkheid opnemen en mij gewoon ontslaan.
a & b zijn niet aan te raden. Je verliest teveel (zelfs bij dat zwarte heb je 9/10 niet de zekerheid dat ze dit zullen betalen.

c is natuurlijk dé optie. Dat ze je een negatieve C4 geven is op zich geen probleem voor je werkloosheidsuitkering als je vroeger geen aangetekende zendingen hebt. Voor alle veiligheid zou ik wel nu al durven een brief sturen naar de RVA met je verhaal. Stuur dit aangetekend op aan de directeur of (beter nog) vraag een afspraak met de directeur/een plaatsvervangende.
Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan, nu echter willen ze in de plaats bewijzen dat er geen werk genoeg is voor mij (en al het werk dat ik volbracht heb tijdens 1 dag te noteren - in geval van ondermaatse prestaties zullen 'sancties' worden opgelegd - geen idee wat hier feitelijk mee bedoeld word).
geen werk genoeg is op zich geen probleem...
Tevens, reeds drie weken geleden had ik een week vakantie aangevraagd dit omdat ik maandag aanstaande ga verhuizen. Dit zou in principe geen probleem mogen zijn gezien er 'niet voldoende werk is' om mij in de winkel te houden en ook gezien volgende week voldoende mensen aanwezig zijn om mijn taken op te vangen. Vandaag, 25 augustus, vroeg ik om een bevestiging voor mijn vakantie - dit blijkt plots niet meer mogelijk te zijn!

Graag had ik van jullie geweten hoe dit juridisch in elkaar zit. Vandaar mijn volgende vragen:

1: Kan een werkgever mij zomaar chanteren om mij ander werk te laten zoeken, ik wil dit op een volwassen manier oplossen, zonder mij te laten omkopen. Ik wil weten of ik er iets kan tegen doen, want zo kan dit niet verder. Naast een onstlag wegens 'dringende redenen' waar ze op proberen aan te sturen, bestaan er nog manieren om mij te onslaan zonder vergoeding?

2: Kan een werkgever zomaar beslissen om mijn vakantie niet meer te aanvaarden terwijl ik, weliswaar mondeling, een akkoord had om vakantie te nemen volgende week? Ik zie uiteraard niet in of ik mijn resterende 10 dagen verlof dit jaar nog mag verwachten te kunnen opnemen.
1. kan hij je chanteren: nee, maar hoe bewijs je die chantage, da's altijd het probleem... andere ontslagmogelijkheden zonder vergoeding zijn er voor jou in de praktijk niet.
2. als je geen schriftelijk akkoord had, kan je natuurlijk niet bewijzen dat je een akkoord had. Op die 10 dagen verlof heb je echter wél recht én je werkgever moet je die laten nemen. Doet hij dit niet, dan heb iets moois in handen ;). Vraag vanaf nu al je verlof schriftelijk aan (aangetekend of laten aftekenen voor ontvangst)

@eylis: verhuizen geeft je (in België) geen recht op verlof. wel in enkele andere landen, dacht ik

Reclame

xena

#4 , 28 aug 2010 00:50

Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan,

2: Kan een werkgever zomaar beslissen om mijn vakantie niet meer te aanvaarden terwijl ik, weliswaar mondeling, een akkoord had om vakantie te nemen volgende week? Ik zie uiteraard niet in of ik mijn resterende 10 dagen verlof dit jaar nog mag verwachten te kunnen opnemen.
toch maar oppassen als je zoiets zegt , begrijp zelfs niet dat een vakbond u dit aanraad

kb 28/6/1971
Art. 54. Onverminderd de artikelen 269 en 274 van het Strafwetboek worden met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met een geldboete van 26 tot 500 frank of met één van die straffen alleen gestraft :
1° de werkgever, zijn aangestelden of lasthebbers, die niet of niet binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire modaliteiten de vakantie, waarop de werknemers krachtens deze wetten of de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben, hebben toegestaan;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 aug 2010 10:04

Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan,

2: Kan een werkgever zomaar beslissen om mijn vakantie niet meer te aanvaarden terwijl ik, weliswaar mondeling, een akkoord had om vakantie te nemen volgende week? Ik zie uiteraard niet in of ik mijn resterende 10 dagen verlof dit jaar nog mag verwachten te kunnen opnemen.
toch maar oppassen als je zoiets zegt , begrijp zelfs niet dat een vakbond u dit aanraad
waar raadt de vakbond dit aan?

xena

#6 , 28 aug 2010 11:40

Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan,

2: Kan een werkgever zomaar beslissen om mijn vakantie niet meer te aanvaarden terwijl ik, weliswaar mondeling, een akkoord had om vakantie te nemen volgende week? Ik zie uiteraard niet in of ik mijn resterende 10 dagen verlof dit jaar nog mag verwachten te kunnen opnemen.
toch maar oppassen als je zoiets zegt , begrijp zelfs niet dat een vakbond u dit aanraad
waar raadt de vakbond dit aan?
Meerdere malen ben ik reeds bij mijn vakbond (acv) langsgeweest, daar raadden ze mij aan voor optie (c) te opteren,

Een week later nl. gisteren 24 augustus heb ik dan ook gezegd dat ik wil dat ze mij ontslaan,
het is geheel onverstandig verklaren hoe je wil ontslagen worden , de vakbond zou beter druk zetten op de werkgever en meedelen dat dergerlijke praktijken niet kunnen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 aug 2010 21:29

het is geheel onverstandig verklaren hoe je wil ontslagen worden , de vakbond zou beter druk zetten op de werkgever en meedelen dat dergerlijke praktijken niet kunnen
je quotte een stuk over vakantie, daarom dat ik dit vroeg ;).

En het is niet onlogisch dat een vakbond een lid individueel deze optie aanraadt indien de werkgever de werknemer 3 mogelijkheden biedt. Met de optie die de vakbond aanraadt, doet hij niks mis. Dat staat los van eventuele acties om de werkgever aan te pakken.

FrankV
Berichten: 277

#8 , 28 aug 2010 21:49

Interieurzaken & zwart geld : niet ongewoon. :D
Wie zwart geld heeft verdiend, betaalt ook graag zijn luxe-uitgaven, nl. interieuradvies, met zwart geld, handje-contantje. :D

Wat de werkgever op de C4 zet is zijn probleem, niet het uwe.
U bent bij een vakbond, dus ze zullen wel oppassen. :D

Als u ontslagen wordt, krijgt u de vakantiedagen uitbetaald.
Wel langsgaan bij de vakbond, om te kijken of alles juist is. :D

Verlof omwille van verhuis.
Zie de CAO van het paritair comité waaronder u valt.
Zie het arbeidsreglement van uw werkgever.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”