Ontslag nemen tijdens zwangerschapsverlof

Jade
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen tijdens zwangerschapsverlof

#1 , 18 aug 2010 18:40

Beste,

Ik ben nu 5 maanden zwanger. Aangezien de uren op mijn huidig werk moeilijk te combineren zijn met een kindje, was ik graag na mijn zwangerschapsverlof aan de slag gegaan dichter bij huis (op voorwaarde dat ik ook een nieuwe job vind natuurlijk). Nu was mijn vraag, als je je ontslag indient tijdens je zwangerschapsverlof, start de opzegperiode dan reeds tijdens de zwangerschapsverlof of pas eens ik terug moet gaan werken. Of als ik mijn ontslag indien 1 maand voor het zwangerschapsverlof, loopt de opzeg dan door tijdens de zwangerschapsverlof? Ook vrees ik dat mijn werknemer me zo lang mogelijk zal proberen houden (max. 4,5 maand). Kan ik hier op ingaan zonder per se via de arbeidsrechtbank te moeten passeren?

Bij voorbaat Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 aug 2010 22:27

Beste,

Ik ben nu 5 maanden zwanger. Aangezien de uren op mijn huidig werk moeilijk te combineren zijn met een kindje, was ik graag na mijn zwangerschapsverlof aan de slag gegaan dichter bij huis (op voorwaarde dat ik ook een nieuwe job vind natuurlijk). Nu was mijn vraag, als je je ontslag indient tijdens je zwangerschapsverlof, start de opzegperiode dan reeds tijdens de zwangerschapsverlof of pas eens ik terug moet gaan werken. Of als ik mijn ontslag indien 1 maand voor het zwangerschapsverlof, loopt de opzeg dan door tijdens de zwangerschapsverlof? Ook vrees ik dat mijn werknemer me zo lang mogelijk zal proberen houden (max. 4,5 maand). Kan ik hier op ingaan zonder per se via de arbeidsrechtbank te moeten passeren?

Bij voorbaat Dank
de opzeg loopt tijdens je zwangerschapsverlof.

Je opzegtermijn kan je in samenspraak met je werkgever zelf bepalen. Kom je er niet uit, dan gelden de wettelijke minimum & maxma afhankelijk van je jaarloon.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 aug 2010 11:19

Ik ga ervan uit dat u werkt onder een arbeidsovereenkomst voor bedienden van onbepaalde duur.

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28,...2° en....Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :...2° tijdens de periodes van verlof en arbeidsonderbreking bedoeld in de artikelen 39 en..., van de arbeidswet van 16 maart 1971...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.39...De werkneemster mag geen arbeid verrichten vanaf de zevende dag die de vermoedelijke datum van de bevalling voorafgaat tot het verstrijken van een periode van negen weken die begint te lopen op de dag van de bevalling...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Als je je ontslag indient tijdens je zwangerschapsverlof, start de opzegperiode reeds tijdens de zwangerschapsverlof.

De duur van uw opzeggingstermijn is afhankelijk van uw loon. Zie daartoe art.82 en 131 Arbeidsovereenkomstenwet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”