uitkering indien 1maandwerkloos

evl
Topic Starter
Berichten: 3

uitkering indien 1maandwerkloos

#1 , 15 aug 2010 21:08

Hallo,

hier een nieuwe vraag.

Stel je hebt een voltijds contract van bepaalde duur (2 jaar) gehad. Ze zijn content van mij, dus mag ik er blijven; vanaf 1 oktober krijg ik een voltijds contract. 1 oktober vooral op vraag van mij, een maandje relaxen in't vooruitzicht :-)

Heb ik recht op een uitkering? Hoe moet ik die controle op solliciteren zien? Moet ik brieven sturen, word ik uitgenodigd?
Ter info, ik ben er 27 en bediende.

Jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 aug 2010 21:27

Hallo,

hier een nieuwe vraag.

Stel je hebt een voltijds contract van bepaalde duur (2 jaar) gehad. Ze zijn content van mij, dus mag ik er blijven; vanaf 1 oktober krijg ik een voltijds contract. 1 oktober vooral op vraag van mij, een maandje relaxen in't vooruitzicht :-)

Heb ik recht op een uitkering? Hoe moet ik die controle op solliciteren zien? Moet ik brieven sturen, word ik uitgenodigd?
Ter info, ik ben er 27 en bediende.

Jullie advies?
je hebt recht op een uitkering, tenzij je werkgever zou verklaren tegenover de RVA (op het inlichtingenblad) dat je een contract vanaf 1 september geweigerd hebt. Als dit bewezen kan worden, heb je geen recht op uitkeringen in september.

Het kan idd zijn dat je uitgenodigd wordt voor sollicitaties of voor een gepsrek bij de VDAB, dat moet je dan ook doen. Je bent immers werkzoekend, zelfs voor korte opdrachten in september. Wil je geen werk zoeken, dan staat het je vrij om geen uitkeringen aan te vragen en je niet in te schrijven bij de VDAB. ga je op vakantie, dan moet je dit melden op je dopkaart.

evl
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 15 aug 2010 21:47

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb lang getwijfeld, maar zou toch uitkering aanvragen indien het kan. Ik heb er recht op, ik heb 2 jaar gewerkt, genoeg afgegeven om nu toch even te genieten van onze sociale zekerheid. En royaal een goed doel te steunen en zo belastingsaftrek te hebben :-)

Nog een vraag.
Ik krijg mijn vakantiedagen van 2010 niet uitbetaald maar neem die mee voor okt-dec 2010. Ben je die vakantiedagen dan kwijt voor die periode als ik in september enkele dagen zou weggaan? Of krijg je gewoon geen uitkering voor die dagen?

In oktober start ik tegelijk met een tweede job voor 20% als bediende, de andere is voor 90%. Stel dat ik kies om deze vroeger te starten (dit mag ik zelf kiezen), kan je uitkering krijgen tot vb 20 september?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 aug 2010 21:59

Nog een vraag.
Ik krijg mijn vakantiedagen van 2010 niet uitbetaald maar neem die mee voor okt-dec 2010. Ben je die vakantiedagen dan kwijt voor die periode als ik in september enkele dagen zou weggaan? Of krijg je gewoon geen uitkering voor die dagen?

In oktober start ik tegelijk met een tweede job voor 20% als bediende, de andere is voor 90%. Stel dat ik kies om deze vroeger te starten (dit mag ik zelf kiezen), kan je uitkering krijgen tot vb 20 september?
bediende of arbeider?

evl
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 aug 2010 22:47

bediende.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”