Werkgever gaat niet akkoord met vermindering opzegtermijn

Jan_V
Topic Starter
Berichten: 1

Werkgever gaat niet akkoord met vermindering opzegtermijn

#1 , 13 aug 2010 13:13

Goedemiddag,

Ik zit met volgend probleem:

Ik heb deze week mijn baas laten weten dat ik ontslag neem omdat ik bij een andere firma een contract heb getekend. Nu MOET ik bij de tweede firma op 16 september beginnen werken (Ik krijg een opleiding en deze start dan.). Aangezien ik pas in augustus mijn ontslag heb gegeven wil dit zeggen dat mijn normale opzegtermijn eindigt midden oktober.

Ik heb gevraagd aan mijn huidige werkgever of het mogelijk was om mijn opzegtermijn met een maand te verminderen, maar dit heeft hij geweigerd. Nu zou ik graag willen weten wat mijn rechten en plichten zijn als werknemer in deze situatie.

Moet ik gewoon elke dag aanwezig zijn op mijn werk? Ben ik verplicht om daar iets te doen? Wat gebeurt er als ik op 16 september gewoon niet meer kom opdagen? Kan ik ermee dreigen om niks meer nuttig te doen wanneer hij de opzegperiode niet verminderd?

En wat met mijn ontslagbrief? Daarin moet mijn opzegtermijn staan. Wat moet ik daarin zetten wanneer mijn baas en ik niet overeenkomen over de opzegtermijn?

Ik heb op internet ook iets gelezen over de mogelijkheid om mijn contract af te kopen. Aangezien ik een maand vroeger wil stoppen is dit dan gelijk aan 1 maandloon? Is dit enkel mijn brutoloon? Of worden mijn andere voordelen (maaltijdcheques, auto, tankkaart) daar ook in verrekend?

Alvast bedankt voor enige reacties. Bij de vakbond zijn ze redelijk kort wanneer je er geen lid bent.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding