ontslag geven tijdens economische werkloosheid

purchase
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag geven tijdens economische werkloosheid

#1 , 12 aug 2010 16:42

graag raad in volgende situatie;
Bediendencontract sinds 03/03/08
Brutomaandloon: 2230€
VAA: auto 1,9 tdii bj 2005 + onbeperkt tanken op het bedrijf
De wagen staat niet de arbeidsovereenkomst, ik heb wel een attest "gebruikelijke bestuurder" sinds 01/10/09.
In de arbeidsovereenkomst staat ook slechts een brutoloon van 2000€.
De werkgever valt momenteel ook onder de wet van de continuïteit der ondernemingen.
De onderneming heeft meer dan 100 mensen in dienst.

Mijn loon wordt steevast laattijdig uitbetaald en niet steeds per overschrijving. Ook vaak per cheque of zelfs cash. Daarom ben ik op zoek gegaan naar ander en beter :)
Waarschijnlijk zal ik vanaf 01/10/10 bij de nieuwe werkgever kunnen beginnen.

vanaf 18/08 tem 03/09 en van 13/09 tem 30/09 zal ik thuis zitten door economische werkloosheid. Ik heb met een simpele mail "ok" daarin toegestemd. Ik zal tijdens die periode nog wel mijn emails moeten nakijken en wat bijsturen (doe ik ook als ik op vakantie ben)

Wanneer kan ik het best mijn ontslag indienen? op 30/09 bij mijn baas langsgaan en hem mijn brief laten ondertekenen? ook zou ik dan inneens de sleutels van mijn wagen afgeven aangezien ik tijdens die werkloosheid ontslag kan nemen zonder opzeg.

Ik weet dat ik mijn stukje achterstallig loon en mijn vervroegd vakantiegeld niet uitbetaald zal krijgen na mijn ontslag te geven.
Daarvoor zal ik een advocaat moeten inschakelen? Gaat mij dat veel kosten of kan ik voldoende schadevergoeding vragen om de advocaatskosten te dekken?(dat komt zowiezo tot een zitting) Hoe kan ik na de uitspraak van dat vonnis mijn werkgever verplichten om dat te betalen?
Ook mijn ecocheques van vorig jaar (125€) heb ik nog niet ontvangen (staan wel op loonbrief). Dit jaar zouden we ze ook moeten krijgen maar dat heeft nog niet op een loonbrief gestaan.

Bedankt voor jullie opmerkingen/raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 aug 2010 17:00

Ik weet dat ik mijn stukje achterstallig loon en mijn vervroegd vakantiegeld niet uitbetaald zal krijgen na mijn ontslag te geven.
Daarvoor zal ik een advocaat moeten inschakelen? Gaat mij dat veel kosten of kan ik voldoende schadevergoeding vragen om de advocaatskosten te dekken?(dat komt zowiezo tot een zitting) Hoe kan ik na de uitspraak van dat vonnis mijn werkgever verplichten om dat te betalen?
Ook mijn ecocheques van vorig jaar (125€) heb ik nog niet ontvangen (staan wel op loonbrief). Dit jaar zouden we ze ook moeten krijgen maar dat heeft nog niet op een loonbrief gestaan.
voor deze laatste zaken kan je evengoed (gratis) dit laten doen door je vakbond. Is gegarandeerd goedkoper.

purchase
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 aug 2010 17:11

nog vergeten te vermelden dat ik momenteel niet bij de vakbond ben aangesloten

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 aug 2010 19:43

nog vergeten te vermelden dat ik momenteel niet bij de vakbond ben aangesloten
los van enige reclame is dit dan wel de goedkoopste oplossing

xena

#5 , 13 aug 2010 01:43

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 aug 2010 07:10



Ik weet dat ik mijn stukje achterstallig loon en mijn vervroegd vakantiegeld niet uitbetaald zal krijgen na mijn ontslag te geven.
Daarvoor zal ik een advocaat moeten inschakelen? Gaat mij dat veel kosten of kan ik voldoende schadevergoeding vragen om de advocaatskosten te dekken?(dat komt zowiezo tot een zitting) Hoe kan ik na de uitspraak van dat vonnis mijn werkgever verplichten om dat te betalen?
Ook mijn ecocheques van vorig jaar (125€) heb ik nog niet ontvangen (staan wel op loonbrief). Dit jaar zouden we ze ook moeten krijgen maar dat heeft nog niet op een loonbrief gestaan.
het goedkoopste en gemakkelijkste is gewoon gratis klacht neerleggen bij de inspectie van de sociale wetten u kan dit via email doen
gezien de poster zelf zegt dat hij een advocaat zal moeten inschakelen, zal een groot deel van zijn klachten niet opgelost kunnen worden nadat de inspectie is tussengekomen. Enkel het reglementaire arbeidsrecht zal eventueel geregeld worden, het burgerlijke deel kan de sociale inspectie enkel adviserend werken.

xena

#7 , 13 aug 2010 12:24

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 aug 2010 14:12

gezien de poster zelf zegt dat hij een advocaat zal moeten inschakelen, zal een groot deel van zijn klachten niet opgelost kunnen worden nadat de inspectie is tussengekomen. Enkel het reglementaire arbeidsrecht zal eventueel geregeld worden, het burgerlijke deel kan de sociale inspectie enkel adviserend werken.
ik denk dat poster nog lang mag dromen van een schadevergoeding , welke (gegronde) schadevergoeding ga je eisen ? advocaat is (voorlopig)nergens voor nodig .
vervroegd vakantiegeld word pas betaald als je uit dienst treed , als dit niet betaald word moet je hiervoor klacht neerleggen bij de sociale inspectie en voor het loon de inspectie van de sociale wetten ,
Xena, burgerlijk arbeidsrecht is niet gelijk aan burgerlijk wetboek...

http://www.meta.fgov.be/detailA_Z.aspx?id=836" onclick="window.open(this.href);return false;

purchase
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 13 aug 2010 19:33

ik denk dat poster nog lang mag dromen van een schadevergoeding , welke (gegronde) schadevergoeding ga je eisen ? advocaat is (voorlopig)nergens voor nodig .
vervroegd vakantiegeld word pas betaald als je uit dienst treed , als dit niet betaald word moet je hiervoor klacht neerleggen bij de sociale inspectie en voor het loon de inspectie van de sociale wetten ,
er is al meermaals klacht ingediend bij die dienst, voor het uitbetalen van lonen. Ook vakbonden hebben reeds berichten in de pers verspreid dat lonen laattijdig uitbetaald worden. Dit alles zonder nut.
Mensen die hun ontslag gekregen hebben zijn ook aan het procederen om hun opzegvergoeding te krijgen. Dat heb ik opgevangen uit een gesprek tussen directeurs.

Werknemers die niet nuttig zijn en waarvan men wil dat ze zelf ontslag nemen worden extreem laat betaald ( ik ken gevallen tot 4/6 maanden achterstal)
Ik mag van geluk spreken, tegen de laatste week van de maand ben ik volledig uitbetaald.

als ik doorzet in mijn plan zal ik slechts het loon van de maand september (1 week werken, 3 weken aanvullende vergoeding werkloosheid) moeten missen op korte termijn. Dat is betaalbaar op 6/10/10 (de 5e werkdag, volgens de wet is zaterdag daarin ook een werkdag). Ik zal nog een saldo van 7 vakantiedagen hebben voor dit jaar en het opgebouwde vakantiegeld tem september dit jaar.
Die som zal idd niet zo groot zijn, maar als ik niet reageer zal die nooit (!) uitbetaald worden.

over die schadevergoeding;
Zowiezo heb je recht op 7%/jaar(van "rechtswege") op achterstallig loon. Als ik een advocaat inschakel kost mij dat ook geld, wie gaat dat betalen?(schadebeding vragen, rechtsplegingsvergoeding) Winnen doe ik toch, dat loon is achterstallig en het vervroegd vakantiegeld is ook betaalbaar als ik het bedrijf verlaat. Ik zou einde oktober een aangetekend schrijven versturen voor die sommen, einde november dagvaarden voor zitting midden december.
(ik vraag hier wel wat raad maar ik ben zeker geen noob op het gebied van invorderingen)

enfin mss is dat alles wat voorbarig en afgeleid uit situaties met andere werknemers.

de grootste vraag is hoe ik het best mijn ontslag kan geven en wanneer. Ik zou tem 30/09 willen genieten van de economische werkloosheid maar op 01/10 willen beginnen bij een andere werkgever. Liefst van al wil ik het in persoon doen, liefst op 30/09 zelf om tegelijk de wagen in te leveren. Het risico bestaat wel dat mijn ontslag niet aanvaard wordt en dat mijn ontslagbrief niet voor ontvangst wordt getekend. Ik kan natuurlijk ook een aangetekend schrijven versturen, maar ik wil dat hij het van mij hoort. Ik denk ook dat als ik mijn ontslag te vroeg geef hij de werkloosheid zal stopzetten om mij nog enkele dagen te kunnen laten werken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 13 aug 2010 21:17

over die schadevergoeding;
Zowiezo heb je recht op 7%/jaar(van "rechtswege") op achterstallig loon. Als ik een advocaat inschakel kost mij dat ook geld, wie gaat dat betalen?(schadebeding vragen, rechtsplegingsvergoeding) Winnen doe ik toch, dat loon is achterstallig en het vervroegd vakantiegeld is ook betaalbaar als ik het bedrijf verlaat. Ik zou einde oktober een aangetekend schrijven versturen voor die sommen, einde november dagvaarden voor zitting midden december.
(ik vraag hier wel wat raad maar ik ben zeker geen noob op het gebied van invorderingen)

enfin mss is dat alles wat voorbarig en afgeleid uit situaties met andere werknemers.
idd wat voorbarig: je hebt geen recht op die 7%, waarschijnlijk heb je dat afgeleid uit andere rechtzaken. Die 7% is de gerechtelijke intrestvoet.

Van 1997 tot 2007: 7,00%
Voor 2007: 6,00%
Voor 2008: 7,00%
Voor 2009: 5,50%
Voor 2010: 3,25%
de grootste vraag is hoe ik het best mijn ontslag kan geven en wanneer. Ik zou tem 30/09 willen genieten van de economische werkloosheid maar op 01/10 willen beginnen bij een andere werkgever. Liefst van al wil ik het in persoon doen, liefst op 30/09 zelf om tegelijk de wagen in te leveren. Het risico bestaat wel dat mijn ontslag niet aanvaard wordt en dat mijn ontslagbrief niet voor ontvangst wordt getekend. Ik kan natuurlijk ook een aangetekend schrijven versturen, maar ik wil dat hij het van mij hoort. Ik denk ook dat als ik mijn ontslag te vroeg geef hij de werkloosheid zal stopzetten om mij nog enkele dagen te kunnen laten werken.
als je je ontlsag te vroeg geeft, zal je de dag erna niet meer door een contract gebonden zijn ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”