Geweigerd voor VDAB-cursus wegens handicap

Anoniempje
Topic Starter
Berichten: 21

Geweigerd voor VDAB-cursus wegens handicap

#1 , 17 okt 2006 14:19

Hallo allemaal


Mijn zus vertelde vorige week, dat zij geweigerd is voor een VDAB-cursus wegens haar handicap. Zij wilde ?rg graag een cursus doen voor boekhouden (of iets in die aard), ze is een gesprek gaan voeren met iemand en die persoon heeft haar gezegd, dat zij niet in aanmerking kan komen voor deze cursus omwille van haar handicap. Het was ook een cursus waarvoor je een ingangsexamen moest doen en daar was zij dan weer w?l van geslaagd.

Mijn zus heeft een audiovisuele handicap, ze is matig slechthorend en heeft kokerzicht, maar ze kan nog wel werken zonder hulpmiddelen voor visueel gehandicapten. Volgens mij is mijn zus perfect in staat om bv administratief werk te doen, dus ook boekhouden e.d.

Er staat niets op papier, die persoon heeft haar dat mondeling meegedeeld. Kan hij alsnog verplicht worden zijn motivatie voor het weigeren van mijn zus voor die cursus, op papier te zetten? En hoe moet dit het beste gedaan worden? Persoonlijk vind ik het jammer dat mijn zus hiervoor geen bewijs heeft waarmee zij eventueel naar de (arbeids?)rechtbak kan stappen, want dit is eigenlijk discriminatie.

Ik moet er ook bij zeggen, dat mijn zus reeds lang op zoek is naar werk, maar dit door haar handicap erg moeilijk is om iets te vinden. Ze probeert zich ook constant bij te scholen, ze wil ?rg graag werken maar dergelijke dingen zijn serieus demotiverend! Ze wil vooruit, probeert een cursus te volgen en wordt daar ook al geweigerd owv haar handicap. Ik snap niet dat zo iets nog kan en mag!


Groetjes,

Anoniempje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 17 okt 2006 15:53

De vdab moet deze weigering idd niet motiveren.
En dat is idd zeer spijtig voor veel mensen.
Maar je zus kan wel via de rva een medisch onderzoek naar haar arbeids en opleidings mogelijkheden aanvragen.

Eens die hebben vastgesteld voor welke opleidingen zij nog in aanmerking komt, heeft de vdab zich daar bij neer te leggen en moeten zij haar toelaten tot de opleidingen die de rva voor haar heeft mogelijk bevonden.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”