bijberoep

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

bijberoep

#1 , 11 aug 2010 22:56

Beste, gezien de ruimte die ik momenteel heb buiten mijn hoofdberoep zou ik graag starten met een bijberoep. Dit op zelfstandige basis zodat ik alles zelf in handen heb. Echter, bij nazicht van het arbeidscontract lees ik in art. 8 dat het niet toegestaan is om arbeid te verrichten dan voor de werkgever, behoudens schriftelijke toelating. Indien ik dit toch zou doen, kan de werkgever me wegens dringende reden ontslaan en zijn ze geen opzegvergoeding verschuldigd.
Hoe strikt kan dit afgedwongen worden. (vb. geen toepassing formule Claeys
Ik zou niet graag hebben dat mijn huidige werkgever kennis heeft over dit bijberoep. Er is verder ook geen raakpunt tussen mijn hoofdberoep en bijberoep en het hoofdberoe pzou er normaal gezien geen schade van mogen ondervinden.
Ik zou een onbezoldigde zaakvoerder worden van de nieuwe firma, en dus niets verdienen.
Graag jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 12 aug 2010 02:46

Het beding van exclusieve tewerkstelling is niet wettelijk geregeld.

Word aangevoerd als argument dat zo'n exclusief beding niet kan :
Het fameuze "décret d'Allarde des 2 et 17 mars 1791", een mijlpaal in de geschiedenis, de basis van economisch liberalisme,
en nog steeds van kracht in België :
"A compter de la publication de la présente, il sera libre à toute personne de faire tel négoce ou d'exercer telle profession, art ou
métier qu'elle trouvera bon."

De rechtspraak over exclusieve bedingen is verdeeld, en er zijn dikke boeken over geschreven, en die heb ik niet gelezen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 aug 2010 08:22

Het beding van exclusieve tewerkstelling is niet wettelijk geregeld.

Word aangevoerd als argument dat zo'n exclusief beding niet kan :
Het fameuze "décret d'Allarde des 2 et 17 mars 1791", een mijlpaal in de geschiedenis, de basis van economisch liberalisme,
en nog steeds van kracht in België :
"A compter de la publication de la présente, il sera libre à toute personne de faire tel négoce ou d'exercer telle profession, art ou
métier qu'elle trouvera bon."

De rechtspraak over exclusieve bedingen is verdeeld, en er zijn dikke boeken over geschreven, en die heb ik niet gelezen.
De rechtspraak is er (behoudens enkele uitzonderingen, maar er is nu eenmaal weinig rechtspraak die volledig eenduidig is) wel over eens dat het verbod om om het even welke arbeid te doen om het even wanneer, té uitgebreid is en idd in strijd is met het recht op vrijheid.

Persoonlijk zou ik wél een bijberoep durven uitoefenen met zo'n beding, maar er dan wel voor zorgen dat:
- het totaal niet als concurrentie van je huidige werkgever kan aanzien worden
- het niet plaatsvindt in de onmiddellijke omgeving of in het onmiddelijke tijdsbestek van wat je werkgever gebruikelijk als "zijn" uren beschouwt. maw: werk je normaal van 8 tot 5 van maandag tot vrijdag, doe dan nooit, zelfs niet als je vakantie hebt, iets in die uren. In het weekend zou ik dan wel je bijberoep durven uitoefenen.

(dit laatste is maar een persoonlijke mening, het biedt geen garantie op succes, maar dan kan de werkgever alvast bijna niet pleiten dat hij een nadeel ondervond door je bijberoep, toch een element waarop hij zijn (imho nietig) beding en het daaruitvolgend ontslag om dringende reden zal aanvoeren)

@OP: zie ook PM

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”