concurrentiebeding

T1000
Topic Starter
Berichten: 4

concurrentiebeding

#1 , 08 aug 2010 21:14

Beste,

ik zit met enkele vragen ivm concurrentiebeding.

Situatie
---------
Ik werk voor een software-consultancybedrijf X. Als consultant ben ik bij klant Y geplaatst waar ik momenteel als functioneel tester werkzaam ben.
Ik overweeg echter om als zelfstandige van start te gaan en ik heb de mogelijkheid om bij klant Y als problem- and incident manager te beginnen.
Kan er hier sprake zijn van concurrentiebeding?
Er bestaat een overeenkomst tussen mezelf en softwarebedrijf X, anderzijds een contract tussen softwarebedrijf X en klant Y.

In mijn contract met softwarebedrijf X staat het volgende ivm concurrentiebeding:
- De medewerker verbindt er zich toe om in geval van beëindiging van onderhavige arbeidsovereenkomst na de proefperiode geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen als deze die hij uitoefende bij de werkgever, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst van een concurrerende werkgever te treden en daar soortgelijke activiteiten uit te oefenen. Deze verplichting:
- geldt voor gelijksoortige activiteiten als deze welke de werknemer uitoefende bij de werkgever;
- is beperkt tot grondgebied van BENELUX;
- is beperkt tot een periode van 12 maanden vanaf de dag waarop de arbeidsrelatie een einde neemt.

Binnen de vijftien dagen na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst zal de werkgever de toepassing van het concurrentiebeding kunnen verzaken. De verzaking van de werkgever moet schriftelijk gebeuren.
Wanneer de werkgever niet verzaakt aan het beding, zal hij de werknemer een forfaitaire en eenmalige vergoeding betalen gelijk aan 50% van het bruto jaarloon. De berekeningsbasis van deze vergoeding is het brutoloon van de medewerker op het ogenblik van zijn vertrek.

Anderzijds is er het contract tussen softwarebedrijf X en klant Y waar het volgende in staat ivm concurrentiebeding:
- Tijdens de uitvoering van de opdracht en gedurende een termijn van een jaar na de uitvoering van de opdracht mag klant Y geen personeel van softwarebedrijf X in dienst nemen of pogingen daartoe ondernemen zonder voorafgaande schriftelijk akkoord. Bij niet naleving van dit artikel door klant Y dient aan softwarebedrijf X een schadevergoeding te worden betaald die wordt vastgesteld op 50000 euro per geval.

Nu zie ik enkele mogelijke scenario's.

Scenario 1
------------
Ik neem ontslag, richt een bvba op en bied me aan bij klant Y.
Is concurrentiebeding hier van toepassing?

Scenario 2
------------
Ik probeer mij te laten ontslaan: met mijn huidige werkgever is er een vrij goede band en mits een aantal toegevingen lukt dit misschien wel?
Toegevingen in de zin van:
- ik zal geen sollicitatieverlof pakken tijdens de opzeg
- ik zal nog mijn volledige periode uitdoen bij de klant (contractueel tussen softwarebedrijf X en klant Y) + eventueel nog een volgende periode van 3 maanden
- mijn bedrijfswagen is bijna afgeschreven, ik zal ook geen nieuwe auto meer bestellen en blijf zolang de wagen volledig is afgeschreven zodat zij niet met een ongebruikte wagen blijven.

Als ik dan ontslagen word, dan neem ik aan dat er geen sprake mogelijk is van concurrentiebeding? En dit zowel tussen mezelf en mijn huidige werkgever, als tussen mijn werkgever en de klant waar ik nu voor werk?

Scenario 3
------------
zelfde scenario als scenario 2, maar dan ontslag met onderlinge overeenkomst. Liggen de kaarten dan anders?

Wordt concurrentiebeding in de praktijk veel toegepast?
Zoja, is het dan interessanter om mijn eventuele boete af te kopen?

Zijn er andere suggesties/oplossingen om mijn situatie aan te pakken?

Nog een laatste vraag: doe ik er goed aan om open kaart te spelen bij een eventueel vertrek bij softwarebedrijf X, of zwijg ik beter over de toekomstige plannen? Kan dit ook een rol spelen?

Hartelijk dank!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding