ontslagpremie

verzorgende
Topic Starter
Berichten: 1

ontslagpremie

#1 , 30 jul 2010 16:54

Ik werkte als verzorgende in de thuiszorg, arbeiderscontract. Sinds enkele jaren had ik problemen met mijn rug en na verloop van tijd hebben de artsen beslist dat ik mijn job niet meer kon uitoefenen.
ik ben nr de arbeidsgeneesheer gegaan en die heeft beslist dat ik een lichter werk moest toegewezen krijgen. Ik koos dus voor reintegratie. Spijtig genoeg kan mijn werkgever mij niet reintegreren, voor bv een kantoorjob (ik heb ook een diploma om deze job uit te voeren) aangezien er geen leegstaande vacature is. Dat heeft dus als resultaat dat ik mijn C4 heb gekregen, wegens medische overmacht. Heb ik nu recht op een ontslagpremie? normaal niet aangezien het medische overmacht is, maar als de werknemer reintegratie vraagt en de werkgever dit niet kan geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 aug 2010 10:53

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat de opzeggingstermijn niet in acht genomen werd. Op de verplichting in dat geval te vergoeden voorziet de wet geen uitzondering voor ‘medische overmacht’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 aug 2010 12:19

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat de opzeggingstermijn niet in acht genomen werd. Op de verplichting in dat geval te vergoeden voorziet de wet geen uitzondering voor ‘medische overmacht’.
is er een bevestiging van de definitieve ongeschiktheid door de bevoegde geneesheer-sociaal inspecteur van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het werk van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg? dan kan de opzeg gebeuren zonder opzegtermijn of -vergoeding.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”