Gedwongen arbeidsduurverkorting

Birgit
Topic Starter
Berichten: 2

Gedwongen arbeidsduurverkorting

#1 , 29 jul 2010 13:23

Ik hoop hier nuttige info te vinden op volgende vraag.
Mijn zus werkt als apotheker in een ziekenhuisgroep die sinds een 2-tal jaar bezig is met belangrijke herstructureringen. Zij (en haar collega's) werden vorige week mondeling geintimideerd tot het overstappen naar een half time. Indien ze de stap zelf niet spontaan zetten, worden ze ontslagen. Hulp vanwege de vakbondsvertegenwoordiging valt niet te verwachten: de afgevaardigde werd zelf het bloed van onder de nagels gehaald en is out door een zware depressie.
Kan je hier iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 29 jul 2010 17:18

Ik hoop hier nuttige info te vinden op volgende vraag.
Mijn zus werkt als apotheker in een ziekenhuisgroep die sinds een 2-tal jaar bezig is met belangrijke herstructureringen. Zij (en haar collega's) werden vorige week mondeling geintimideerd tot het overstappen naar een half time. Indien ze de stap zelf niet spontaan zetten, worden ze ontslagen. Hulp vanwege de vakbondsvertegenwoordiging valt niet te verwachten: de afgevaardigde werd zelf het bloed van onder de nagels gehaald en is out door een zware depressie.
Kan je hier iets tegen doen?
ik dacht dat aphotekers-assistenten zo moeilijk te vinden zijn

eerst en vooral de rva erbij betrekken , want als je zelf van een voltijdse naar een deeltijdse arbeidsovereenkomst overstapt verlies je een aantal rechten alsook mogelijk het recht op een inkomensgarantie-uitkering . vervolgens zelf naar de vakbond stappen om de zaak mee op te volgen

Birgit
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 jul 2010 15:21

Voor alle duidelijkheid; zij is niet apothekers-assistent, maar adjunct-apotheker. Zij werkt dus al volwaardig apotheker in de ziekenhuisapotheker. Haar probleem is dat ze geen diploma van ziekenhuisapotheker heeft. Vroeger volstond 1 jaar bijkomende studies na de 5 jaar apothekersstudie, tegenwoordig betekent dat 3 jaar bijkomende studies.
Zij kan door gebrek aan dat diploma geen titularis worden van de ziekenhuisapotheek. Nu heeft dat ziekenhuis (na heel lang zoeken) zo iemand gevonden, die de huidige titularis (die kort bij haar pensioen staat) op te volgen. Tegelijk wil het ziekenhuis op de manschappen besparen en mijn zus en haar collega dwingen tot een halftime. Een andere collega-stagiair vliegt helemaal buiten. De vakbond wil helemaal niets doen.

Reclame

s21
Berichten: 21

#4 , 30 jul 2010 17:03

Maw: ontslag door herstructurering. Alleen hebben ze nu nog de kans om eventueel halftijds aan de slag te blijven en zijn ze gewaarschuwd, zodat ze nu al kunnen uitkijken naar een andere job.

Fijn? Helemaal niet!! Anderzijds weinig tegen te doen, zolang ze bij contractverbreking correct worden uitbetaald...

Volgens mij "kan" de vakbond in dit geval weinig doen.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 31 jul 2010 13:49

M.i. is dit min of meer een ontwijken van de officiele ontslagvergoeding.

Niet iedereen is gediend met een part time job. In dit geval wordt degene die verplicht part time moet werken zèlf haar ontslag geven. Anders moet er een opzegtermijn worden voorzien, en kan de werknemer terugvallen op werkloosheidsvergoeding indien ze geen andere job vindt.

Waar zit de wettelijke opzegvergoeding voor het gedeelte part time dat de werknemer moet missen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”