Onrechtmatig ontslag

Reco
Topic Starter
Berichten: 11

Onrechtmatig ontslag

#1 , 29 jul 2010 11:51

Enkele maanden geleden (15 februari) kreeg ik mijn ontslag van mijn ex-werkgever. Dit gebeurde echter door overhandiging van mijn ontslagbrief en niet via een aangetekende verzending.

Ik was toen lid bij een vakbond en zij wisten mij te vertellen dat dit nietig verklaard kan worden. Na 2 weken waarin ik mezelf heb ingelicht en voor mezelf heb uitgemaakt dat ik het wilde doen, heb ik op 1 maart de nietigheid van het ontslag ingeroepen.

Hierdoor had ik recht op een ontslagvergoeding, zonder zelf de opzegtermijn te presteren.

Mijn ex-werkgever betwist dit feit echter en weigert te betalen. Reden hiertoe is dat ze vinden dat ik de nietigheid van het ontslag niet binnen een 'redelijke termijn' heb ingeroepen. Ze verklaren zelf in fout te zijn geweest door de aangetekende brief niet te versturen, maar ze vinden 2 weken tijd om mij hiervoor in te lichten en voor mezelf te beslissen niet redelijk als termijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt af te stevenen op een rechtzaak en ik had graag nog een second opinion gehad naast die van de vakbond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Reco
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 30 jul 2010 08:36

Niemand ervaring in een dergelijke zaak? :)

Gewoon ik
Berichten: 2

#3 , 30 jul 2010 14:25

Ik zou op de mening van de vakbond vertrouwen.

In mijn rechtzaak tegen mijn ex-werkgever was er ook een kleine discussie over de geldigheid van eerste ontslag. Wij hebben namelijk enkele maanden later gereageerd. Maar de vakbond haalde aan dat geen reactie van mijn kant niet wil zeggen dat ik met het eerste ontslag heb ingestemd. En daartegen hebben ze niets kunnen inroepen. Ik dacht trouwens dat je een jaar de tijd had om iets aan te vechten?

Vertrouw maar op de juridische dienst van je vakbond...

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 31 jul 2010 10:50

Ik ga ervan uit dat u werkte onder een arbeidsovereenkomst voor bedienden .

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De nietigheid van de OPZEGGING ingevolge de overhandiging door de werkgever van de opzeggingsbrief tast de geldigheid van het ONTSLAG niet aan. In geval zowel de werkgever als de werknemer zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging verder hebben gedragen alsof er geen onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,kunnen de partijen door de rechter na een redelijke termijn worden beschouwd als afstand te hebben gedaan van het recht het ontslag in te roepen‘[Cass. 28 januari 2008(B./M.J.),R.W.2008-09,185-189,Noot RAUWS,W.,De nietigheid van de opzegging,het ontslag en de afstand van het recht het ontslag in te roepen:een vertrouwd geluid van het Hof van Cassatie].

Hieruit kan men afleiden dat indien u zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging hebt gedragen alsof er WEL onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,de rechter na een redelijke termijn,dit als een afstand van het recht het ontslag aan te vechten kan beschouwen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reco
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 02 aug 2010 08:33

Ik ga ervan uit dat u werkte onder een arbeidsovereenkomst voor bedienden .

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘De nietigheid van de OPZEGGING ingevolge de overhandiging door de werkgever van de opzeggingsbrief tast de geldigheid van het ONTSLAG niet aan. In geval zowel de werkgever als de werknemer zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging verder hebben gedragen alsof er geen onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,kunnen de partijen door de rechter na een redelijke termijn worden beschouwd als afstand te hebben gedaan van het recht het ontslag in te roepen‘[Cass. 28 januari 2008(B./M.J.),R.W.2008-09,185-189,Noot RAUWS,W.,De nietigheid van de opzegging,het ontslag en de afstand van het recht het ontslag in te roepen:een vertrouwd geluid van het Hof van Cassatie].

Hieruit kan men afleiden dat indien u zich na de ongeldige kennisgeving van de opzegging hebt gedragen alsof er WEL onmiddellijk ontslag heeft plaatsgevonden,de rechter na een redelijke termijn,dit als een afstand van het recht het ontslag aan te vechten kan beschouwen.
Klopt, hier heeft de vakbond mij ook op gewezen.
Daar bestaat ook de huidige discussie over.

Ik heb 10 werkdagen tijd genomen na mijn ongeldige kennisgeving, om mij in te lichten over mijn rechten en om te beslissen of ik er gebruik wou van maken. Tijdens die 10 dagen heb ik gewoon gewerkt zoals elke andere dag.

De enige vraag die blijft is of die 10 werkdagen een redelijke termijn zijn of niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”