Einde contract bepaalde duur

Reco
Topic Starter
Berichten: 11

Einde contract bepaalde duur

#1 , 29 jul 2010 11:44

Mijn vriendin werkt sinds september 2009 via een contract van bepaalde duur. Haar contract loopt na exact 12 maanden af in september 2010.

Ze twijfelt er echter aan dat haar contract verlengd zal worden. Heeft zij met gevolg recht op een werkloosheidsuitkering?

Er zijn 3 mogelijkheden:

1. Haar contract wordt niet verlengd. Ze heeft dus zelf geen keuze. Heeft ze recht op een werkloosheidsuitkering?
2. Haar contract wordt opnieuw verlengd door een nieuw contract van bepaalde duur. Ze heeft dus wél een keuze. Heeft ze bij weigering recht op een werkloosheidsuitkering?
3. Haar contract wordt automatisch omgezet naar een contract van onbepaalde duur. Ze kan met gevolg haar ontslag geven en ze heeft hierdoor géén recht op een werkloosheidsuitkering veronderstel ik.

Vooral de eerste 2 situaties interesseren me. Vooral omdat ze zelf ook op zoek is naar een andere job en ze misschien dus sowieso wil stoppen bij haar huidige werkgever.

Kan iemand mij meer informatie verschaffen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 29 jul 2010 11:53



1. Haar contract wordt niet verlengd. Ze heeft dus zelf geen keuze. Heeft ze recht op een werkloosheidsuitkering?
2. Haar contract wordt opnieuw verlengd door een nieuw contract van bepaalde duur. Ze heeft dus wél een keuze. Heeft ze bij weigering recht op een werkloosheidsuitkering?
1) hoe oud is uw vriendin ? en ervoor al gewerkt ?
2)gelet op art. 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 heb je geen recht op een uitkering als je werkloos word afhankelijk van je wil , de rva zal u dus minstens een schoring geven

Reco
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 29 jul 2010 12:20

1. Mijn vriendin is tegen dan 24. Daarvoor heeft ze niet gewerkt.
2. Dat begrijp ik, maar hoe oordeelt de RVA daarover? Zij weten toch niet of ze nog een nieuw contractvoorstel van bepaalde duur heeft gekregen? Ze kan met haar werkgever ook duidelijk afstemmen dat ze niet wenst te blijven en dat ze haar dus geen contractvoorstel moeten doen.

Reclame

xena

#4 , 29 jul 2010 17:26

1. Mijn vriendin is tegen dan 24. Daarvoor heeft ze niet gewerkt.
2. Dat begrijp ik, maar hoe oordeelt de RVA daarover? Zij weten toch niet of ze nog een nieuw contractvoorstel van bepaalde duur heeft gekregen? Ze kan met haar werkgever ook duidelijk afstemmen dat ze niet wenst te blijven en dat ze haar dus geen contractvoorstel moeten doen.
er zijn werkgevers die daar mondeling mee akkoord gaan en het achter uwe rug doorgeven aan de rva .

24 jaar dan zal je 312 arbeidsdagen of gelijkgestelde dagen moeten bewijzen
werkloosheidsbesluit 25/11/1991
Art. 30. (Om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen moet de voltijdse werknemer een wachttijd doorlopen hebben die het hierna vermelde aantal arbeidsdagen omvat:
1° 312 in de loop van de 18 maanden voor de uitkeringsaanvraag, indien hij minder dan 36 jaar is;
2° 468 in de loop van de 27 maanden voor die aanvraag indien hij van 36 tot minder dan 50 jaar is;
3° 624 in de loop van de 36 maanden voor die aanvraag indien hij 50 jaar is of meer.)

Reco
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 30 jul 2010 08:32

Mja aangezien ze een heel jaar gewerkt heeft veronderstel ik dat ze wel aan het correct aantal dagen komt.

Rekent de RVA niet 78 dagen per trimester? Dat komt uit op 312 dagen per jaar.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”