Afgewezen wegens dwaze reden

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

Afgewezen wegens dwaze reden

#1 , 23 jul 2010 11:20

Beste


Vanaf april 2009 tot augustus 2009 heb ik gewerkt als jobstudent bij firma X. De aanwerving om bij firma X te gaan werken, gebeurde door firma Y.

Eind augustus, begin septembet 2009 heb ik mijn ontslag gegeven bij firma Y wegens dat deze te amateuristisch te werk ging. Ik kreeg verkeerde data door gestuurd om te gaan werken, etc.. Uit beleefdheid had ik tevens een mail gestuurd naar firma X om mijn ontslag uit te leggen. Ik vond dit een zeer jammerlijke zaak aangezien ik mijn professionele carriere bij firma X zou willen beginnen. Firma X nam mij dit absoluut niet kwalijk.

Midden november kreeg ik een telefoontje van firma Y met de vraag of ik nog eenmaal zou willen werken voor firma X. Ik zei direct ja aangezien ik in januari 2010 voor 4 maanden op stage vertrok naar Beijing, China, was elk extra centje was dus welkom.

Ik vertrok naar de plaats van de tewerkstelling maar ik ben hier nooit geraakt wegens dat ik in Brussel Noord twee individuen tegen kwam die vriendelijke verzochten om mijn rugzak, gsm en portefeuille af te staan. Gsm en portefeuille konde mij niets schelen maar in mijn rugzak zaten een aantal belangrijke documenten.

Volledig in paniek heb ik de trein terug naar Antwerpen genomen en ik heb bedrijf Y pas in de late namiddag kunnen contacteren.

Ik ben sinds juni 2010 afgestudeerd en ik solliciteerde bij bedrijf X. Tot mijn verbazing kreeg ik een negatief antwoord met als reden dat ik éénmaal ongewettigd afwezig was. Ik kan hier absoluut niet mee lachen omdat ik mij zeer flexibel heb opgesteld voor bedrijf X. De reden waarom ik voor dat bedrijf als student heb gewerkt, is omdat ik hier ook professioneel wil gaan werken. Nu krijg ik een negatief antwoord om een wel zeer domme reden.

Ik heb bedrijf X een mail gestuurd van twee A4 pagina's om de situatie uit te leggen maar ik heb nog steeds geen reply. Kan ik hier iets tegen beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 23 jul 2010 11:35

Neen, daar kun je niks tegen beginnen, en dat lijkt mij ook maar logisch. Stel dat je het bedrijf et toch zou kunnen toe verplichten om jou in dienst te nemen, wat voor een werksfeer zou je dan hebben, denk je? Het staat het bedrijf vrij te nemen wie ze willen. De reden zou wel een keer kunnen zijn dat je bij bedrijf X bent gaan klagen over 'het weinig professionele' bedrijf Y; wat toch niet echt netjes is.

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 23 jul 2010 11:39

Zoals ik al zei bedrijf X nam mij dit niet kwalijk aangezien zij nog steeds een stageplaats gingen regelen.

Als zij mij dit kwalijk zouden hebben genomen hadden zij mij in november niet terug gebeld om nog eens te komen werken hé. Ik werkte trouwens niet op het hoofdkantoor maar steeds op verplaatsing, alleen. Zou niet veel doen aan de werksfeer.

Reclame

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 23 jul 2010 11:47

Is het trouwens niet verplicht van het bedrijf waar je solliciteert dat deze je moet melden indien je niet weerhouden wordt voor een bepaalde functie?

Ik ben dit via via te weten gekomen dus niet via bedrijf X.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 23 jul 2010 12:06

Is het trouwens niet verplicht van het bedrijf waar je solliciteert dat deze je moet melden indien je niet weerhouden wordt voor een bepaalde functie?

Ik ben dit via via te weten gekomen dus niet via bedrijf X.
Dat doen ze toch? "Wegens onwettige afwezigheid".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 23 jul 2010 12:15

Inderdaad maar niet het bedrijf zelf, heb dit via andere bronnen vernomen.

Swoit, blijkbaar valt er niets tegen doen. Vind het vrij hypocriet dat zij mij voor die reden tegen houden. Terwijl je al 5 jaar ervaring moest hebben om daar te mogen beginnen en dit was geen euvel voor hen gezien mijn kennis over zowel de producten als het bedrijf.

xena

#7 , 23 jul 2010 17:58

Is het trouwens niet verplicht van het bedrijf waar je solliciteert dat deze je moet melden indien je niet weerhouden wordt voor een bepaalde functie?
gaat het om een spontane sollicitatie of ga je in op een aankondiging van een openstaande vacature ?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 23 jul 2010 18:20

U hebt hen blijkbaar nooit in kennis gesteld dat u beroofd bent geworden - wel dat zullen ze dan als onbeleefd hebben beschouwd - uw fiche aangevuld als onwettig afwezig en de volgende bediende bij personeel ziet alleen onwettig afwezig staan.

Misschien eens met de personeelsdirecteur een afspraakje maken?

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 23 jul 2010 20:26

Ik heb bedrijf Y in de late namiddag op de hoogte gebracht waarom ik niet was komen opdagen, ik had niet direct een gsm ter beschikking. Deze begreep het maar uit ervaring weet ik dat deze meerdere gezichten heeft.

Bedrijf X zal dit inderdaad als onbeleefd hebben beschouwd maar ik had niet gedacht dat zij dit zo zouden opnemen. Normaal gezien bel ik altijd als ik te laat kom zelf tijdens mijn studies belde ik wanneer ik te laat in de les ging zijn.

Ik was deze maal echter zo gefrustreerd aangezien in mijn rugzak mijn visum aanvraag zat voor mijn stage in Beijing. Dit was niet echt een sinecure om dit formulier aan te vragen en zeker niet voor een tweede keer.

Ik heb de persoon van bedrijf Y afgelopen maandag terug gecontacteerd om te zeggen dat ik geweigerd wordt omdat ik eenmaal niet was komen opdagen, terwijl ik hem zodra ik kon op de hoogte had gebracht. Deze heeft nog altijd niet geantwoord en normaal gezien als hij iets nodig heeft antwoord hij direct.

Ik wou een afspraak maken met de personeelsdirecteur maar jammer genoeg heeft bedrijf X deze niet in Belgïe. Bedrijf X is een multinational maar in België tellen zij amper 12 man. De persoon die instaat voor de sollicitaties antwoord niet op mijn mail.

Het gaat om een openstaande vacature maar ik herinner mij, uit mijn cursus sociaalrecht, dat een bedrijf verplicht is antwoord te geven. De prof zei tevens indien zij niet antwoorden, kan je dit melden bij de arbeidsrechtbank.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 23 jul 2010 20:53

Wat is de rol van bedrijf Y in verband met bedrijf X? Waarom verwittigde u bedrijf Y van uw afwezigheid en niet bedrijf X waar u was tewerkgesteld?
Ik heb het vermoeden dat bedrijf X zijn aanwervingsbeleid/personeelsbeleid in België overlaat aan bedrijf Y.
Hoe werd u op de hoogte gebracht dat u niet wordt aangeworven? ("Tot mijn verbazing kreeg ik een negatief antwoord met als reden dat ik éénmaal ongewettigd afwezig was. ").....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV
Berichten: 277

#11 , 23 jul 2010 21:30

Neen, daar kun je niks tegen beginnen, en dat lijkt mij ook maar logisch. Stel dat je het bedrijf et toch zou kunnen toe verplichten om jou in dienst te nemen, wat voor een werksfeer zou je dan hebben, denk je? Het staat het bedrijf vrij te nemen wie ze willen. De reden zou wel een keer kunnen zijn dat je bij bedrijf X bent gaan klagen over 'het weinig professionele' bedrijf Y; wat toch niet echt netjes is.
Mijn onderlijning.
Conclusie : Je bent loonslaafje, of je bent geen loonslaafje.
Alles draait om expliciete en impliciete machtsverhoudingen.
Niemands meester, niemands knecht, is een droom van vele mensen, maar voor velen zal het helaas bij die droom blijven.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

xena

#12 , 24 jul 2010 02:59

Het gaat om een openstaande vacature maar ik herinner mij, uit mijn cursus sociaalrecht, dat een bedrijf verplicht is antwoord te geven. De prof zei tevens indien zij niet antwoorden, kan je dit melden bij de arbeidsrechtbank.
veel beter is naar de rva gaan , maar nog beter is hierin te berusten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 24 jul 2010 07:46

Het gaat om een openstaande vacature maar ik herinner mij, uit mijn cursus sociaalrecht, dat een bedrijf verplicht is antwoord te geven. De prof zei tevens indien zij niet antwoorden, kan je dit melden bij de arbeidsrechtbank.
toch niet.

Beijinger
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 24 jul 2010 09:18

Ok, het is opgelost. Gisteren rond 21u30 kreeg ik antwoord van bedrijf X.

Ze waren onder de indruk van mijn mail als ook mijn motivatie. Tevens begrepen ze mijn kritiek op bedrijf Y aangezien zij er zelf slechte ervaringen mee hebben. Blijkbaar had bedrijf Y vermeld dat ik verschillende malen afwezig was. Bedrijf X heeft dit makkelijk kunnen controleren, dankzij mijn mail, en al de misverstanden/incidenten zijn nu van de baan.

De persoon die zei dat het niet netjes was om kritiek te geven over bedrijf Y aan bedrijf X. Er zijn personen die niet over zich heen laten lopen, zeker wanneer er je ten onrechten van iets wordt beschuldigd. Ik ben iemand die altijd zijn mening rechtuit zegt, vroeger krijg ik hier inderdaad kritiek op maar blijkbaar zoeken bedrijven, met een jonge mentaliteit, iemand die op zijn strepen staat.

Geduld is blijkbaar, in dit geval, een schoon deugd.

FrankV
Berichten: 277

#15 , 24 jul 2010 14:21

Ok, het is opgelost. Gisteren rond 21u30 kreeg ik antwoord van bedrijf X.


Ze waren onder de indruk van mijn mail als ook mijn motivatie. Tevens begrepen ze mijn kritiek op bedrijf Y aangezien zij er zelf slechte ervaringen mee hebben. Blijkbaar had bedrijf Y vermeld dat ik verschillende malen afwezig was. Bedrijf X heeft dit makkelijk kunnen controleren, dankzij mijn mail, en al de misverstanden/incidenten zijn nu van de baan.

De persoon die zei dat het niet netjes was om kritiek te geven over bedrijf Y aan bedrijf X. Er zijn personen die niet over zich heen laten lopen, zeker wanneer er je ten onrechten van iets wordt beschuldigd. Ik ben iemand die altijd zijn mening rechtuit zegt, vroeger krijg ik hier inderdaad kritiek op maar blijkbaar zoeken bedrijven, met een jonge mentaliteit, iemand die op zijn strepen staat.

Geduld is blijkbaar, in dit geval, een schoon deugd.
Uw assertiviteit ( i.v.m. dit probleem ) is zeker een meerwaarde voor een bedrijf
( ten minste als u terecht komt op de juiste functie in het juiste bedrijf )
Proficiat !
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”