opzegtermijn in eerste maand

prex
Topic Starter
Berichten: 22

opzegtermijn in eerste maand

#1 , 18 jul 2010 16:28

Hallo,

ik zit met een probleem.
Op 5 juli ben ik beginnen te werken op een nieuwe plek. Een tijdelijk contract van 6 maanden met daarin een proefperiode van 4 maanden.
Nu heb ik een werkgever van een sollicitatie van een hele tijd geleden die mij toch wil aannemen met een contract van onbepaalde duur wat ik dus liever zou hebben.

Nu weet ik dat ik tijdens de eerste maand niet zomaar een opzeg kan doen, of dat ik daar in elk geval problemen mee kan krijgen.
Daarom heb ik hier enkele vragen over.
1. Kan ik mijn opzeg nu al geven, zodat de baas dit al weet zonder dat dit problemen oplevert voor mij?
2. Wanneer zou ik mijn laatste dag moeten doen? Is dit 1 augustus, 5 augustus of één van die twee plus 7 kalenderdagen rekening houdend met wettelijke feestdagen en waarbij ik ook moet zeggen dat ik 1 dag gewettigd afwezig ben geweest wegens ziekte.

Kan iemand mij hiermee helpen, dan kan ik aan mijn nieuwe baas laten weten wanneer ik zou kunnen beginnen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 jul 2010 09:52

“Art.48...§2.De proeftijd mag...niet meer dan veertien dagen duren...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Deze bepaling betreft de arbeidsovereenkomsten voor werklieden,waaruit ik afleid dat u tewerkgesteld bent als bediende.

“Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

U kan die opzegging nu reeds doen.,mits inachtneming van “Art.37.§1...Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...“(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘De termijn...die moet worden in acht genomen door de werkgever die een voor onbepaalde tijd aangenomen werknemer opzegt, zijn kalenderdagen en geen werkdagen‘(Cass. 23 maart 1981,Pas. 1981,I,793).Ik leid hier uit af dat dit geldt voor alle opzeggingstermijnen inzake arbeidsovereenkomsten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

prex
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 20 jul 2010 10:42

idd tewerkgesteld als bediende
anders zou het probleem zich niet stellen en zou ik nu al gewoon kunnen opstappen.

Je zegt dus dat ik nu al kan opzeggen met vermelding dat mijn laatste werkdag de laatste dag van de maand is.
Maar is dat dan 31 juli, werkelijk de laatste dag van de maand of is dit dan 4 augustus aangezien ik pas op 5 juli ben beginnen te werken.

Het is daar dat ik wat in de knoop zit met de wetgeving zoals jij ze hieronder zet. Mij lijkt dit vrij dubbelzinnig opgevat te kunnen worden.
Kan je (of iemand anders) daar een antwoord op geven?

mvg,

Peter

Reclame

xena

#4 , 20 jul 2010 10:59

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 jul 2010 10:10

Als u op 31 juli 2010 een opzeggingstermijn van 7 dagen in acht hebt genomen
dan is dat uw laatste dag
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”