Ontslag dringende reden - werkloosheidsuitkering?

ellebell
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag dringende reden - werkloosheidsuitkering?

#1 , 09 jul 2010 13:54

Goedemiddag,
ik schrijf mijn Nederlandse scriptie over ontslag op staande voet en maak een rechtsvergelijking met Belgie.
Ik kan alleen nergens vinden hoe het precies zit met de werkloosheidsuitkering in Belgie als je ontslagen bent om dringende reden.
Ik vind alleen dat bij een terecht ontslag wegens dringende reden de werknemer het gedurende een bepaalde periode zonder werkloosheidsuitkering moet doen.
Hoe lang is die bepaalde periode? Waar hangt dat vanaf? En in welke wet/jurisprudentie kan ik dit vinden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
alvast bedankt
groetjes Ellebel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jul 2010 09:34

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen. Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.Art.51;§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54.Onder werkloosheid wegens omstandigheden afhankelijk van de wil van de werknemer " wordt verstaan :...2° het ontslag dat het redelijke gevolg is van een foutieve houding van de werknemer...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 jul 2010 10:10

Goedemiddag,
ik schrijf mijn Nederlandse scriptie over ontslag op staande voet en maak een rechtsvergelijking met Belgie.
Ik kan alleen nergens vinden hoe het precies zit met de werkloosheidsuitkering in Belgie als je ontslagen bent om dringende reden.
Ik vind alleen dat bij een terecht ontslag wegens dringende reden de werknemer het gedurende een bepaalde periode zonder werkloosheidsuitkering moet doen.
Hoe lang is die bepaalde periode? Waar hangt dat vanaf? En in welke wet/jurisprudentie kan ik dit vinden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
alvast bedankt
groetjes Ellebel
http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

juridische basis:
http://www.rva.be/frames/Main.aspx?Path ... ms=1/4/1/1" onclick="window.open(this.href);return false; artikel 51 tot 54

Reclame

ellebell
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 jul 2010 14:04

beste JPV, hartelijk dank voor je hulp!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”