Overname arbeidsovereenkomst?

Sbien
Topic Starter
Berichten: 2

Overname arbeidsovereenkomst?

#1 , 09 jul 2010 12:22

Hallo,

De firma waar ik momenteel voor werk zal op termijn ophouden te bestaan (= faillissement). Werkgever wil mij na 16 jaren dienst overplaatsen naar een zusteronderneming.
De zusteronderneming zou mijn arbeidsovereenkomst met behoud van rechten overnemen.
Kan dat effectief?
Zusteronderneming zal nl hoogstwaarschijnlijk overgenomen worden voor het einde van het jaar en ik wil niet riskeren met lege handen te staan indien de overnemer mij niet mee wil overnemen...

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jul 2010 08:59

Hallo,

De firma waar ik momenteel voor werk zal op termijn ophouden te bestaan (= faillissement). Werkgever wil mij na 16 jaren dienst overplaatsen naar een zusteronderneming.
De zusteronderneming zou mijn arbeidsovereenkomst met behoud van rechten overnemen.
Kan dat effectief?
Zusteronderneming zal nl hoogstwaarschijnlijk overgenomen worden voor het einde van het jaar en ik wil niet riskeren met lege handen te staan indien de overnemer mij niet mee wil overnemen...

Dank u
dit kan, maar de nieuwe overnemer kan je natuurlijk altijd ontslaan. Normaal wordt bij een overname ook het personeel overgenomen, het hangt af of de volledige firma overgenomen wordt, of enkel de "nuttige" elementen overgekocht worden en ook die zusterfirma op de fles gaat.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 jul 2010 09:33

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw huidige werkgever kan u niet EENZIJDIG overplaatsen naar een zusteronderneming die toebehoort aan een ander werkgever

Inzake overneming zusteronderneming zie :
7 JUNI 1985. _ Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32 bis gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij wijziging van werkgever ingevolge de overgang van ondernemingen krachtens overeenkomst en tot regeling van de rechten van de werknemers die overgenomen worden bij overname van activa na faillissement
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sbien
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 12 jul 2010 12:37

Bedankt!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”