Ontslag via sms en zonder opgave van redenen

Roger A.
Topic Starter
Berichten: 16

Ontslag via sms en zonder opgave van redenen

#1 , 02 jul 2010 03:20

Is toch niet wettelijk, ontslag geven via sms dacht ik, en moet er dan ook geen rekening mee houden, want doe ik het wel, kunnen ze mij dan onwettig afwezig laten verklaren om een dringende reden aan te smeren,is dit juist ? En ik ben momenteel werkonbekwaam door werkongeval, gaat dat ontslag en opzeg dan pas in als ik terug werkbekwaam ben, als arbeider met arbeidercontract ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jul 2010 23:08

Is toch niet wettelijk, ontslag geven via sms dacht ik, en moet er dan ook geen rekening mee houden, want doe ik het wel, kunnen ze mij dan onwettig afwezig laten verklaren om een dringende reden aan te smeren,is dit juist ? En ik ben momenteel werkonbekwaam door werkongeval, gaat dat ontslag en opzeg dan pas in als ik terug werkbekwaam ben, als arbeider met arbeidercontract ?
=> dringende reden: is altijd onmiddellijk, dus geen invloed van werkongeval
=> SMS-ontslag is idd niet wettig, dus geen opzeg, dus ook geen opschuiven van opzegtermijn :) (anders wel)

Roger A.
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 02 jul 2010 23:19

begrijpje antwoordt niet goed denk ik.

Tijdens afwezigheid op werk door bvb arbeidsongeval kan men toch geen dringende reden aanhalen, want een arbeidsongeval is toch nooit dringende reden ?

Ikzelf heb geen ontslag gegeven he, maar de werkgever via sms, (een aangetekend schrijven is nu wel onderweg). Dus wat ik bedoel is : hun opzegperiode kan toch maar pas ingaan als ik terug werkbekwaam gekeurd ben.

Reclame

xena

#4 , 03 jul 2010 00:17

Dus wat ik bedoel is : hun opzegperiode kan toch maar pas ingaan als ik terug werkbekwaam gekeurd ben.
niet bij een verbreking

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 jul 2010 11:13

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Met een ontslag via SMS mag u dus geen rekening houden.

“Art.38...§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”