Ontslag maandelijkse uitbetaling

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

Ontslag maandelijkse uitbetaling

#1 , 17 jun 2010 22:11

Ik heb een bediendencontract, omdat werkgever verhuist van standplaats heb ik ontslag gekregen.
Ontslag gaat begin juli in. Werkgever wil verbrekingsvergoeding maandelijks betalen maar wil dat ik nog een aantal maanden tot verhuis plaats vindt werk en de andere maanden van mijn opzegperiode wil hij maandelijks uitbetalen. Indien ik ander werk vind zal hij die maandelijkse uitbetaling stoppen.
Is dit correct ?
PS Klopt het dat indien het opzegbedrag in één bedrag wordt uitbetaald dit nadelig is voor de belastingen ?
Dank voor je antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2010 23:00

Ik heb een bediendencontract, omdat werkgever verhuist van standplaats heb ik ontslag gekregen.
Ontslag gaat begin juli in. Werkgever wil verbrekingsvergoeding maandelijks betalen maar wil dat ik nog een aantal maanden tot verhuis plaats vindt werk en de andere maanden van mijn opzegperiode wil hij maandelijks uitbetalen. Indien ik ander werk vind zal hij die maandelijkse uitbetaling stoppen.
Is dit correct ?
nee, tenzij je ermee akkoord gaat.

Hij moet met jou immers een akkoord vinden over een opzegtermijn met (gedeeltelijke) vrijstelling van prestaties. In dat akkoord kan hij volgens recente rechtspraak de clausule opnemen dat de opzeg eindigt als je ander werk vindt. In dit systeem hoef jij na verloop van tijd niet meer te komen, maar moet hij ook niet meer betalen indien je geen ander werk vindt. Persoonlijk zou ik daar niet akkoord mee gaan, aangezien hij verantwoordelijk is dat hij zijn firma verhuist, niet jij.

Ga je daar niet mee akkoord, kan hij je proberen de opzeg te laten presteren in de nieuwe vestiging (wat afhankelijk van je contract mss nietmogelijk is) of zal hij je toch de volledige opzeg moeten uitbetalen (dan is dat een opzegvergoeding én kan dit, behalve bij een firma in moeilijkheden, enkel in 1 keer uitbetaald worden. Zie ook : http://www.vacature.com/scripts/ArtZoek ... sp?ID=5449" onclick="window.open(this.href);return false;

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#3 , 18 jun 2010 06:57

Dank voor je snelle antwoord !
Wat doe ik nu best : in ontslagbrief staat ontslag in op 01/07/10 met voorstel van WG dat ik nog een aantal maanden werk tot firma verhuist.
Ik heb niets ondertekend, wrs moet ik dan toch nog gaan werken vanaf 01/07/10 tot ik een akkoord heb met WG. Of is het zo dat indien ik ga werken ik sowieso akkoord ga door vanaf 01/07/10 aanwezig te zijn?
WG beweert ook dat het voor hem financieel niet haalbaar is alles in één keer uit te betalen en dat dit zeer nadelig is voor de belastingen.
Is dit nadelig ? En stel dat WG failliet gaat wat dan ....?
Alvast vooraf bedankt voor het antwoord.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 jun 2010 07:18

Dank voor je snelle antwoord !
Wat doe ik nu best : in ontslagbrief staat ontslag in op 01/07/10 met voorstel van WG dat ik nog een aantal maanden werk tot firma verhuist.
Ik heb niets ondertekend, wrs moet ik dan toch nog gaan werken vanaf 01/07/10 tot ik een akkoord heb met WG. Of is het zo dat indien ik ga werken ik sowieso akkoord ga door vanaf 01/07/10 aanwezig te zijn?
WG beweert ook dat het voor hem financieel niet haalbaar is alles in één keer uit te betalen en dat dit zeer nadelig is voor de belastingen.
Is dit nadelig ? En stel dat WG failliet gaat wat dan ....?
Alvast vooraf bedankt voor het antwoord.
kan je je ontslagbrief (met doorhaling van je werkgever en je eigen naam) inscannen & online zetten?

Alvast, als je blijft werken na 01/07/10, ga je niet automatisch akkoord met zijn voorstel, je doet enkel je opzeg. De modaliteiten over de opzegtermijn kan je maar akkoord mee gaan NADAT je ontslagen bent, niet als je nog in dienst bent.

Dat het voor hem financieel niet haalbaar is om alles in 1 keer te betalen, had hij maar moeten bedenken toen hij je ontsloeg. Hij kan wel een procedure (zie antwoord hiervoor) gebruiken om in maanden te betalen indien hij correct de financiële moeilijkheden aantoont en vermeldt indien hij een opzegvergoeding zou betalen ipv opzegtermijn. Anders kan hij je enkel vrijstellen van prestaties.

Opzeg met vrijstelling van prestaties ZONDER de voorwaarde dat je niet meer betaald wordt als je ander werk hebt, lijkt mij een compromis dat zowel tegemoet komt aan jou rechten (opzegtermijn) als aan zijn vragen (spreiding van betaling). Nergens moet je akkoord gaan met een beperking van je rechten nét omdat hij je ontslaat. Zou een beetje zijn alsof de gemeente je huis onteigent en jij akkoord gaat dat je niet alle vergoedingen moet krijgen als je een goedkoper huis zou vinden ;).

Voor de belastingen is dit niet nadelig om het in 1 keer te krijgen, da's onzin. En als de werkgever failliet zou gaan, kan je normaal gezien aanspraak maken op het fonds voor sluiting van de ondernemingen, die je dan zal vergoeden (weliswaar beperkt tot een relatief hoog maandloon).

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#5 , 18 jun 2010 08:16

Zet lieven mijn ontslagbrief niet online.
Op welke manier moet de WG dan correct zijn financiële moeilijkheden aantonen?
Indien hij dit niet kan bewijzen kan ik dan eisen dat hij mijn opzegvergoeding in één keer uitbetaalt?
Dank !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 jun 2010 08:23

Zet lieven mijn ontslagbrief niet online.
Op welke manier moet de WG dan correct zijn financiële moeilijkheden aantonen?
http://payroll.partena.be/s_infoflash_d ... gtype=2067
Indien hij dit niet kan bewijzen kan ik dan eisen dat hij mijn opzegvergoeding in één keer uitbetaalt?
Dank !
enkel indien hij natuurlijk kiest voor een verbrekingsvergoeding en niet voor een opzegtermijn. Hij kan echter niet zonder jouw akkoord kiezen voor een combinatie van een opzegtermijn met (gedeeltelijke) vrijstelling van prestaties.

Wat waarschijnlijk wel kan (maar daarover kan ik me niet met 100% zekerheid uitspreken) is een combinatie van een opzegtermijn met daarna (op het moment van de verhuis) de resterende periode in 1 keer uitbetaald als verbrekingsvergoeding. Daarvoor hoef je echter niks te tekenen.

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#7 , 18 jun 2010 08:37

Zou je aub kunnen opzoeken of de combinatie in je vorig antwoord wettelijk kan, is belangrijk om weten. Dank je alvast je hebt
me al heelwat wijzer gemaakt !

Wat waarschijnlijk wel kan (maar daarover kan ik me niet met 100% zekerheid uitspreken) is een combinatie van een opzegtermijn met daarna (op het moment van de verhuis) de resterende periode in 1 keer uitbetaald als verbrekingsvergoeding. Daarvoor hoef je echter niks te tekenen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 jun 2010 11:43

Zou je aub kunnen opzoeken of de combinatie in je vorig antwoord wettelijk kan, is belangrijk om weten. Dank je alvast je hebt
me al heelwat wijzer gemaakt !

Wat waarschijnlijk wel kan (maar daarover kan ik me niet met 100% zekerheid uitspreken) is een combinatie van een opzegtermijn met daarna (op het moment van de verhuis) de resterende periode in 1 keer uitbetaald als verbrekingsvergoeding. Daarvoor hoef je echter niks te tekenen.
ik heb dit nagevraagd bij m'n collega en dit zou idd kunnen.

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#9 , 18 jun 2010 13:42

Dus als ik het goed begrijp ... als ik niets teken moet hij me de volledige vergoeding in 1 keer uitbetalen.
Ontslag in op 01/07/10, ze vragen me nog te werken tot december, dan moet ik wettelijk (zelfs al vraag ik dat niet) alles na december in 1 keer uitbetaald krijgen, ben ik dan juist ?
Opzegperiode uitdoen kan hij veronderstel ik toch niet eisen vermits hij eenzijdig beslist heeft de werkplaats naar een andere provincie over te hevelen.
Graag nog je reactie of bevestiging !
Nogmaals dank !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 jun 2010 14:32

Dus als ik het goed begrijp ... als ik niets teken moet hij me de volledige vergoeding in 1 keer uitbetalen.
Ontslag in op 01/07/10, ze vragen me nog te werken tot december, dan moet ik wettelijk (zelfs al vraag ik dat niet) alles na december in 1 keer uitbetaald krijgen, ben ik dan juist ?
Opzegperiode uitdoen kan hij veronderstel ik toch niet eisen vermits hij eenzijdig beslist heeft de werkplaats naar een andere provincie over te hevelen.
Graag nog je reactie of bevestiging !
Nogmaals dank !
als de afstand idd meer dan een paar symbolische kilometers is, klopt het wat je vraagt :).

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#11 , 18 jun 2010 15:17

Werkplaats nu Hasselt toekomst zou naar Brussel zijn ... is meer dan een paar km eh !
Dus volg ik je raad op en teken niets ....
Dank voor de snelle antwoorden in mensentaal !!!!

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 19 jun 2010 09:27

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen...82, 83, 84...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Deze bepaling is mijns inziens van dwingend recht zodat er niet geldig kan van afgeweken worden. Ofwel werkt u tijdens uw opzeggingstermijn en ontvangt u uw loon ofwel werkt u niet en betaalt uw werkgever u voornoemde vergoeding integraal bij einde tewerkstelling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 jun 2010 16:07

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen...82, 83, 84...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Deze bepaling is mijns inziens van dwingend recht zodat er niet geldig kan van afgeweken worden. Ofwel werkt u tijdens uw opzeggingstermijn en ontvangt u uw loon ofwel werkt u niet en betaalt uw werkgever u voornoemde vergoeding integraal bij einde tewerkstelling.
dacht ik eerst ook, maar blijkbaar bestaat de mogelijkheid om eerst een opzeggingstermijn in acht te nemen en daarna de opzeggingstermijn niet meer in acht te nemen en dan het resterende gedeelte van die termijn uit te betalen :).

lex11
Topic Starter
Berichten: 93

#14 , 20 jun 2010 09:15

Zou je me de preciese wettekst kunnen doormailen waarin de combinatie opzegperiode en verbrekingsvergoeding staat?
Ik ga dus in mijn opzegperiode vanaf 01/07/10 zoals in mijn ontslagbrief staat werken en dan vanaf het moment dat deze gedaan is zou ik sowieso recht hebben op verbrekingsvergoeding vermits de werkgever eenzijdig beslist heeft de werkplaats naar een andere provincie over te hevelen.
Dank !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”