vraag m.b.t. opzegtermijn

wiwa
Topic Starter
Berichten: 5

vraag m.b.t. opzegtermijn

#1 , 16 jun 2010 16:16

Beste,

Ik val onder PC 218, heb een contract van onbepaalde duur en ben sinds januari
2004 in dienst bij mijn huidige werkgever. Ik heb een bruto maandloon van 2.600 EUR,
een 13e maand, winstdeelname, een netto maaltijdvergoeding en parkeervergoeding per
volledige gewerkte dag, een groepsverzekering en een bedrijfswagen (+ tankkaart).

Ik ben serieus aan het overwegen om m'n ontslag te geven bij m'n huidige werkgever
maar heb nog enkele vraagjes.

Een speurtocht op het net bezorgt me volgende info aangaande opzegperiode, verlof
tijdens opzegperiode en 13e maand:

- Opzegperiode: Toepassing van formule Claeys -> 4.5 maanden, startende vanaf de
1e werkdag van de maand volgend op de maand waarin ik m'n ontslag
zou geven.

- Ziekte/verlof: Heeft geen invloed op de opzegtermijn. M.a.w. een dag verlof heeft
geen verlenging met 1 dag van de opzegtermijn tot gevolg.

- Sollicitatieverlof: Een halve dag per week en de laatste 6 maanden een ganse dag
(of 2 halve dagen per week). M.a.w. een ganse dag (of 2 halve
dagen per week) daar m'n opzeg 'slechts' 4.5 maanden is en
deze periode in de laatste 6 maanden van m'n opzegperiode valt.

- 13e maand: Recht op een pro rata eindejaarspremie (1/12 per volledig gewerkte maand) daar ik meer dan 5 jaar anciënniteit heb.

Kan iemand deze info bevestigen?

Wat indien m'n werkgever niet akkoord gaat met m'n berekende opzegtermijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2010 07:41

Beste,

Ik val onder PC 218, heb een contract van onbepaalde duur en ben sinds januari
2004 in dienst bij mijn huidige werkgever. Ik heb een bruto maandloon van 2.600 EUR,
een 13e maand, winstdeelname, een netto maaltijdvergoeding en parkeervergoeding per
volledige gewerkte dag, een groepsverzekering en een bedrijfswagen (+ tankkaart).

Ik ben serieus aan het overwegen om m'n ontslag te geven bij m'n huidige werkgever
maar heb nog enkele vraagjes.

Een speurtocht op het net bezorgt me volgende info aangaande opzegperiode, verlof
tijdens opzegperiode en 13e maand:

- Opzegperiode: Toepassing van formule Claeys -> 4.5 maanden, startende vanaf de
1e werkdag van de maand volgend op de maand waarin ik m'n ontslag
zou geven.

- Ziekte/verlof: Heeft geen invloed op de opzegtermijn. M.a.w. een dag verlof heeft
geen verlenging met 1 dag van de opzegtermijn tot gevolg.

- Sollicitatieverlof: Een halve dag per week en de laatste 6 maanden een ganse dag
(of 2 halve dagen per week). M.a.w. een ganse dag (of 2 halve
dagen per week) daar m'n opzeg 'slechts' 4.5 maanden is en
deze periode in de laatste 6 maanden van m'n opzegperiode valt.

- 13e maand: Recht op een pro rata eindejaarspremie (1/12 per volledig gewerkte maand) daar ik meer dan 5 jaar anciënniteit heb.

Kan iemand deze info bevestigen?

Wat indien m'n werkgever niet akkoord gaat met m'n berekende opzegtermijn?
oppassen: formule Claeys is géén wet, dus niet allesbepalend, wel uiterst richtinggevend.

wiwa
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 jun 2010 10:37

OK, bedankt voor de info!

Indien ik een bruto jaarloon zou hebben dat minder is dan 29.729 EUR dan zou m'n opzegtermijn 1.5 maanden zijn per begonnen schijf van 5 jaar. Kan ik deze lijn doortrekken naar mijn situatie? Indien ja, dan zou m'n minimale opzegtermijn 3 maanden zijn en m'n maximale opzegtermijn 4.5 maanden. Volgens de formule Claeys zou het sowieso 4.5 maanden zijn.

Wat is dan m'n minimale- en maximale opzegtermijn?

Hoe kan je onderhandelen met je werkgever als je je ontslag geeft via een aangetekend schrijven (met vermelding van start- en einddatum van de opzegtermijn)?

Stel dat ik in m'n ontslagbrief een opzegtermijn plaats van 3 maanden. Kan m'n werkgever een 'tegenontslag' geven met een opzegtermijn van 4.5 maanden?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 jun 2010 11:41

Stel dat ik in m'n ontslagbrief een opzegtermijn plaats van 3 maanden. Kan m'n werkgever een 'tegenontslag' geven met een opzegtermijn van 4.5 maanden?
geen tegenontslag, hij kan wel je opzegtermijn betwisten. Eventueel zelfs voor de rehctbank uitvechten.

In de praktijk zal men, voor normale jobs, wel akkoord gaan met de formule Claeys.

wiwa
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 17 jun 2010 12:47

Aangezien ik mijn 'ding' doe bij een klant van mijn bedrijf zal mijn werkgever niet moeilijk doen indien ik de formule Claeys gebruik. Tot slot van rekening heeft mijn werkgever zo meer inkomsten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”