concurrentiebeding

conefa
Topic Starter
Berichten: 2

concurrentiebeding

#1 , 14 jun 2010 08:29

hallo,
Ik heb mijn ontslag aan mijn huidige werkgever aangeboden en ga binnenkort werken voor een nieuwe werkgever. De functie die ik bij mijn nieuwe werkgever ga uitvoeren is dezelfde als die in mijn huidige job. Mijn jaarlijks bruto loon is hoger dan 71000 euro. Mijn huidige werkgever is gelokaliseerd in België, mijn nieuwe werkgever in een ander land. Ik heb een internationale functie. De hoofdactiviteit van mijn nieuwe werkgever vormt GEEN concurrentie van mijn huidige werkgever maar er is een toch klein percentage van de omzet van de nieuwe werkgever dat door een gelijkaardig product gerealiseerd wordt. Het nieuwe bedrijf is dus niet echt een concurrent maar dat is en beetje betwistbaar. Ik heb niet gezegd waar ik ga werken (heb iets anders verzonnen uit schrik) en ik heb ondertussen al een schriftelijke bevestiging gekregen van mijn huidige werkgever dat hij mij ontheft van het concurrentiebeding.
Mijn vraag: wat kan er gebeuren indien mijn huidige werkgever (ben nog in opzeg) aan de weet zou komen waar ik echt naar toe ga en zou besluiten dat dit misschien toch wel een concurrent is? Zou het beter zijn dat ik mijn werkgever toch op de hoogte breng van mijn plannen of is het beter om het niet te zeggen? Wat gebeurt er indien hij het bijvoorbeeld binnen enkele maanden aan de weet komt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 jun 2010 12:06

“Art.86.§ 1. De bepalingen van artikel 65 zijn toepasselijk op de arbeidsovereenkomst voor bedienden...”

“Art.65.§ 1. Onder concurrentiebeding wordt verstaan het beding waarbij de werkman de verbintenis aangaat bij zijn vertrek uit de onderneming geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende werkgever, waardoor hij de mogelijkheid heeft de onderneming, die hij heeft verlaten, nadeel te berokkenen door de kennis, die eigen is aan die onderneming en die hij op industrieel of op handelsgebied in die onderneming heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende onderneming aan te wenden...De geldigheid van elk concurrentiebeding is bovendien ondergeschikt aan de navolgende voorwaarden :1° het moet betrekking hebben op soortgelijke activiteiten;2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;3° het mag niet langer lopen dan twaalf maanden vanaf de dag dat de dienstbetrekking een einde heeft genomen;4° het moet voorzien in de betaling van een enige en forfaitaire compensatoire vergoeding door de werkgever, tenzij hij binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf het ogenblik van de stopzetting van de overeenkomst afziet van de werkelijke toepassing van het concurrentiebeding...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Indien de werkgever afziet van de werkelijke toepassing van het concurrentiebeding op grond van uw bedrieglijke verzwijging dan is dit afzien vernietigbaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”