ontslag om medische redenen

Ellyb
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag om medische redenen

#1 , 27 mei 2010 10:41

ik ben in behandeling bij een psychiater voor problemen op het werk. Ik ben 55 jaar en ben 38 jaar werkende moeder.
volgens mijn psychiater kan mijn ontslag om medisch redenen ingeroepen worden. naar ik begrepen heb is het de werkgever die die stap moet zetten maar dat gaat hij niet doen.
is het mogelijk dat ik mijn ontslag om die reden geef met behoud van recht op uitkering via de werklozensteun? momenteel sta ik op ziekenfonds maar dat blijft niet duren.
ik zou het spijtig vinden na 38 jaar werkende te zijn om met niets te eindigen tot mijn pensioen.
dank u wel
E.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mei 2010 11:51

ik ben in behandeling bij een psychiater voor problemen op het werk. Ik ben 55 jaar en ben 38 jaar werkende moeder.
volgens mijn psychiater kan mijn ontslag om medisch redenen ingeroepen worden. naar ik begrepen heb is het de werkgever die die stap moet zetten maar dat gaat hij niet doen.
is het mogelijk dat ik mijn ontslag om die reden geef met behoud van recht op uitkering via de werklozensteun? momenteel sta ik op ziekenfonds maar dat blijft niet duren.
ik zou het spijtig vinden na 38 jaar werkende te zijn om met niets te eindigen tot mijn pensioen.
dank u wel
E.
1) onder contract liggen is in bijna alle gevallen beter dan niet onder contract liggen. Zolang u op het ziekenfonds blijft staan, is dit dus in principe beter.
2) Voor een ontslag om medische redenen, dien je best een doktersbriefje van je behandelend geneesheer (waarop je definitieve arbeidsongeschiktheid staat) binnen bij je werkgever. Hij zal dan de arbeidsgeneesheer je laten onderzoeken. Deze bepaalt dan of je medisch (on)geschikt bent.
3) Zelfs indien je deze procedure niet volgt, bestaat de mogelijkheid om werkloosheidsuitkeringen te krijgen, na onderzoek van een RVA-geneesheer. Op basis van het oordeel van deze dokter besluit de RVA of je al dan niet terecht je werk zelf kon stopzetten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”