extra verlofdagen kwijt na ontslag?

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

extra verlofdagen kwijt na ontslag?

#1 , 05 mei 2010 12:07

Beste

Naar aanleiding van het niet verlengen van een tijdelijk contract bij een OCMW in Vlaanderen, zit ik met een moeilijk probleem. Aangezien de wetgeving heel specifiek en moeilijk is, zou ik graag jullie kennis hier omtrent aanhoren. Gezien ik nog maar 6 maanden aan het werk ben (pas afgestudeerd) en mijn contract tijdelijk is, kan ik jammer genoeg nog geen beroep doen op een vakbond...

De situatie is als volgt:
Ik heb 6 maanden gewerkt bij een OCMW en mijn contract loopt volgende week teneinde. Met officiële examens werd mijn opvolger bepaald. Ik was nog niet vast benoemd, enkel contractueel.
Nu heb ik in deze 6 maanden het recht geopend op mijn wettelijke verlofdagen, maar worden deze ook aangevuld met extra verlofdagen waarbij ik als werknemer bij een OCMW recht op heb.

Nu verneem ik van mijn personeelsdienst, dat ik de extra verlofdagen (nog zo'n 11tal) niet kan laten uitbetalen of onmiddellijk mag opnemen. Ik verneem dat EERST al mijn wettelijke verlofdagen moeten opgebruikt zijn, vooraleer ik kan aanspraak maken op mijn extra verlofdagen. Ik heb reeds vernomen van derden dat dit mogelijks een ongeldige procedure is, maar ik kan dit niet staven aan de hand van enige wettekst e.d.

Wegens mijn ontslag verlies ik dus zo'n 11 extra verlofdagen waarop ik normaal recht heb. Kan dit zo maar? Is het ocmw niet verplicht mij deze uit te betalen, aangezien ik niet eens de kans heb gehad om de dagen op te nemen voor eind 2010? Kan ik eisen om mij deze dagen onmiddellijk te geven in betaald verlof?

Ik neem dus enkel mijn resterende wettelijke verlofdagen mee naar mijn volgende job, deze worden utibetaald en met een attest kan ik dan niet-betaald deze verlofdagen opnemen in 2010.

Kan iemand mij hier omtrent verder informeren? Ben ik al deze extra dagen kwijt? Vertrouwen in mijn personeelsdienst heb ik niet, daar zij steeds met de wind meedraaien als ik hen confronteer met een foute manier van werken.

Alvast bedankt voor de uitleg in deze ingewikkelde materie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mei 2010 12:19

Beste

Naar aanleiding van het niet verlengen van een tijdelijk contract bij een OCMW in Vlaanderen, zit ik met een moeilijk probleem. Aangezien de wetgeving heel specifiek en moeilijk is, zou ik graag jullie kennis hier omtrent aanhoren. Gezien ik nog maar 6 maanden aan het werk ben (pas afgestudeerd) en mijn contract tijdelijk is, kan ik jammer genoeg nog geen beroep doen op een vakbond...
ik zie niet in waarom niet... je hoeft zelfs nog geen arbeidsovereenkomst te hebben om je lid te kunnen maken van een vakbond.
De situatie is als volgt:
Ik heb 6 maanden gewerkt bij een OCMW en mijn contract loopt volgende week teneinde. Met officiële examens werd mijn opvolger bepaald. Ik was nog niet vast benoemd, enkel contractueel.
Nu heb ik in deze 6 maanden het recht geopend op mijn wettelijke verlofdagen, maar worden deze ook aangevuld met extra verlofdagen waarbij ik als werknemer bij een OCMW recht op heb.
welke zijn die dagen?

xena

#3 , 05 mei 2010 18:02

ik zie niet in waarom niet... je hoeft zelfs nog geen arbeidsovereenkomst te hebben om je lid te kunnen maken van een vakbond. welke zijn die dagen?
er word al eens gezegd dat een vakbond pas iets doet nadat men 6 maanden lid is , verder denk ik dat het gaat om jeugdvakantiedagen

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 mei 2010 20:25

er word al eens gezegd dat een vakbond pas iets doet nadat men 6 maanden lid is
wat zeker niet bij alle vakbonden zo is :)

Stijnley
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 05 mei 2010 22:38

nee klopt, ik heb gewoon niet de reflx gehad om me reeds aan te sluiten omdat ik niet wist of ik in de openbare sector zou blijven werken. Misschien sluit ik me nog aan maar ik wil eerst ees luisteren naar jullie kennis.

wat ik met de extra dagen bedoel kan ik moeilijk uitleggen. Wettelijk krijg je een bepaald mimimumaantal verlofdagen, maar in sommige sectoren (zoals ocmw) krijg je nog eens extra verlofdagen die je mag nemen. Dit als extra voordeel van je werkgever.

Ik weet niet of de vraag duidelijk is?
mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”