Financiële problemen = geen loon eind deze maand

Carpe Diem 2006
Topic Starter
Berichten: 5

Financiële problemen = geen loon eind deze maand

#1 , 26 apr 2010 13:10

De laatste maanden gaat het steil bergaf met mijn huidige werkgever maar het management (zitten in UK) blijft maar zeggen dat we geduld moeten hebben en dat het nog goed komt. Weken hebben we niets meer gehoord van het management en vorige week hebben we een e-mail van hen gekregen waar niets instond (= gebakken lucht) en dat we nog geduld moeten hebben.

Onze financiële man heeft vandaag gezegd dat we eind deze maand geen loon zullen ontvangen omdat de firma in zware financiële problemen zit, de bankrekeningen geblokkeerd zijn.

Indien dit het geval is, welke actie moet ik dan ondernemen? Ik vermoed een aantegekend schrijven sturen met hen in gebreke te stellen omdat ze de arbeidsovereenkomst niet naleven?
Moet ik dan nog gaan werken? Heb ik dan recht op stempelgeld?

Met de handen in het haar.
A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2010 15:01

De laatste maanden gaat het steil bergaf met mijn huidige werkgever maar het management (zitten in UK) blijft maar zeggen dat we geduld moeten hebben en dat het nog goed komt. Weken hebben we niets meer gehoord van het management en vorige week hebben we een e-mail van hen gekregen waar niets instond (= gebakken lucht) en dat we nog geduld moeten hebben.

Onze financiële man heeft vandaag gezegd dat we eind deze maand geen loon zullen ontvangen omdat de firma in zware financiële problemen zit, de bankrekeningen geblokkeerd zijn.

Indien dit het geval is, welke actie moet ik dan ondernemen? Ik vermoed een aantegekend schrijven sturen met hen in gebreke te stellen omdat ze de arbeidsovereenkomst niet naleven?
Moet ik dan nog gaan werken? Heb ik dan recht op stempelgeld?

Met de handen in het haar.
A.
waar is je plaats van tewerkstelling? wie is je werkgever (belgische firma, ... ?). Hebben ze vorige maand correct uitbetaald?

(kan handig zijn voor de stappen die je moet ondernemen)

Carpe Diem 2006
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 27 apr 2010 12:43

Ik werk in Vilvoorde. Firma is Belgische nv. Dit is ook het hoofdkantoor.

Vorige maand hebben ze mij betaald maar te laat, alsook maaltijdcheques werden enkele weken later pas gegeven. Tankkaart kan ik niet meer gebruiken gezien de rekeningen geblokkeerd zijn en dus de factuur van de leverancier niet werd betaald.

Bedankt!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 apr 2010 21:25

=> je gaat best nog werken
=> stel je werkgever in gebreke voor je tankkaart, vermeld dat je van de verantwoordelijke gehoord hebt dat je niet uitbetaald zal worden
=> contacteer je vakbond/hulpkas om eventueel sociale documenten en uitkeringen te krijgen/bijstand te krijgen in het geval dat er effectief niet uitbetaald wordt en bekom later dan eventueel je nog te verkrijgen bedragen via het fonds voor sluitingen van onderneming.

(je loon is gegarandeerd tot een bepaald bedrag, via het fonds voor sluiting van ondernemingen. In afwachting dat je dat krijgt, kan je werkloosheidsuitkeringen krijgen. Stap wel zelf niet op!)

chacha
Berichten: 64

#5 , 28 apr 2010 19:19

Ik heb het al meegemaakt. Firma failliet en :
. groepsverzekering voor het hele jaar niet betaald
. loon van 1 maand en een week niet betaald
. vakantiegeld etc niet betaald

Je dient een dossier in en je krijgt een opzegvergoeding doch door de beperkingen en het bovenstaand verlies hou je der maar een paar maandlonen aan over (ik had 17 jaar anc).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”