ziek op het werk, maar turnt toch nog professioneel

nathalie1111
Topic Starter
Berichten: 5

ziek op het werk, maar turnt toch nog professioneel

#1 , 21 apr 2010 14:41

Een collega is al sinds december ziek thuis. zij zou het vermoeidheidssyndroom hebben. Zij werkt bij ons halftijds omdat zij naast haar job een professioneel turnster is. Zij ging na haar werk alle dagen trainen of geeft les in die trnclub.
Nu zag een collega foto's van haar op de site van haar turrnclub waar zij de meest acrobatische toeren uithaalt( en dat met het vermoeidheidssyndroom), dit op een turnfeest begin april.
Wij vinden het zeer vreemd dat ze niet kan werken, maar dat ze wel blijft turnen.
Kan dit, tenslotte is zij al meer dan 4 maand onafgebroken niet op het werk geweest, maar turnen kan wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 21 apr 2010 16:34

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 apr 2010 21:15

bent u een dokter ? zoniet is het niet uw taak te controleren zie art. 31 arbeidsovereenkomstenwet
zij controleert toch ook niet? Ze stelt zich gewoon vragen, net zoals een werkgever zich vragen kan stellen.

@OP: pas op met het woord professioneel, dit kan héél belangrijk zijn. Indien zij effectief professioneel turnster is, kan dit natuurlijk niet gecombineerd worden met ziekte, tenzij de adviseur van de mutualiteit dit goedkeurt (en je hoeft geen dokter te zijn om te weten dat dit niet zo zal zijn).

Indien je echter bedoelt dat ze géén professionele is, maar gewoon gebeten door de turnsport, is er geen probleem zolang dit op vrijwillige basis is (ook haar turnles). Dit moet ze in theorie aangeven op voorhand bij haar mutualiteit, maar zolang de activiteit geen probleem is qua combinatie met ziekte, zal men dit niet zwaar aanrekenen.

Pas trouwens op: het is niet omdat je CVS hebt, dat je ook effectief elke dag in bed moet liggen. Soms kan je best actief zijn. Het is dus (en daar volg ik Xena in) voorbarig om zomaar zelf te oordelen of iets al dan niet "kan".

Dat je het vreemd vindt, daar heb je alle recht op. Trek daar echter niet zomaar conclusies uit. Zeker niet als die foto's van "via via" zijn.

Reclame

nathalie1111
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 21 apr 2010 21:33

@ xena wat een antwoord zeg. DIrect zo aanvallend.ALs ik een dokter was had ik op dit forum zo een vraag niet gesteld.
Ik stel een heel simpel vraagje of mag dit hier niet?

Die vrouw werkt normaal 3 uurtjes/dag, trainen doet ze 6 uur /dag, daarom dat ze niet meer uren wil werken omdat ze zich wil concentreren op haar turnen.
Wij als collega's vinden dat dit niet kan, wij moete regelmatig onze uren veranderen omdat zij ziek is.
En neem me niet kwalijk, iemand met cvs kan geen 6 u/dag in dag uit intensief trainen, om dan nog wekelijks aan wedstrijden deel te nemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 apr 2010 22:17

@ xena wat een antwoord zeg. DIrect zo aanvallend.ALs ik een dokter was had ik op dit forum zo een vraag niet gesteld.
Ik stel een heel simpel vraagje of mag dit hier niet?

Die vrouw werkt normaal 3 uurtjes/dag, trainen doet ze 6 uur /dag, daarom dat ze niet meer uren wil werken omdat ze zich wil concentreren op haar turnen.
Wij als collega's vinden dat dit niet kan, wij moete regelmatig onze uren veranderen omdat zij ziek is.
En neem me niet kwalijk, iemand met cvs kan geen 6 u/dag in dag uit intensief trainen, om dan nog wekelijks aan wedstrijden deel te nemen.
dat laatste kan jij niet zeggen. Ten eerste weet jij niet welke ziekte ze effectief heeft (enkel de ziekte die ze verteld heeft tegen jullie), ten tweede kan jij niet bepalen welke trainingen ze nog aankan, gezien je waarschijnlijk geen kenner bent van turnen én van cvs (ik ook niet btw).

Qua turnen kan ik wel zeggen dat jij wss collega moet zijn van iemand als Gaelle Mys of Aagje Vanwalleghem, slechts weinige profs trainen 6 uur per dag zoals je zegt. Niemand traint trouwens elke dag 6 uur per dag.

xena

#6 , 22 apr 2010 03:15

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#7 , 22 apr 2010 03:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

nathalie1111
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 22 apr 2010 15:08

Ik heb haar aangeworven. Zij zocht een baan met max 20 u/week te werken
Zij is wel degelijk professioneel turnster, en traint wel degelijk !6u/dag, zij krijgt daar een loon voor. En dat is wel correcte informatie, ik heb toen papieren voor 1 of ander bond moeten invullen met haar specifieke taken, dat het een job betreft dat geen risico's inhoudt voor haar ander "sport" werk;
Die cvs is natuurlijk iets dat ik niet kan weten of dat dat wel zo is. Behalve dat het van haar rechtstreeks komt.

Lori
Berichten: 221

#9 , 22 apr 2010 15:36

Als cvs patiente lijkt mij het onmogelijk om 6 uur krachtinspanning te leveren .Meer zelfs ,een gewone handeling als een opneemvod uitwringen kan al problematisch zijn ,laat staan daar uren te staan turnen .Dan spreek ik helaas uit ervaring .

Maar dan even door verwijzen naar deze site .
http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... &art_id=57

Kan je lezen dat men pas spreekt over cvs hebben als je al langer dan 6 maanden onverklaarbaar vermoeid bent , een uitgeput gevoel hebben zonder enige vorm van inspanning te leveren .Dus nu al een diagnose stellen naar cvs ,lijkt mij voorbarig omdat die pas na maanden gesteld kan worden + dan nog in staat zijn om 6 uur aan één stuk inspanningen te leveren lijkt mij helemaal tegensprekelijk .Dus ik kan me wel voorstellen hoe bedenkelijk je er tegen aankijkt .

Groetjes,

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 22 apr 2010 16:10

Dan lijkt het mij tijd voor een controlearts en ontslag, niet !? Bewijzen verzamelen kan niet zo moeilijk meer zijn. En het ten onrechte ontvangen loon terugvorderen via de arbeidsrechtbank? Ik vraag mij af hoe de sociale zekerheid hierover denkt (ze staat nu toch op ziekenkas?).

(Het zou bij mij ook steken mocht een van mijn medewerkers zich gedurende weken/maanden ziek melden en toch dagelijks op de fitness zich te pletter zitten te sporten).

xena

#11 , 22 apr 2010 17:07

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

nathalie1111
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 22 apr 2010 17:45

controle arts gaat er morgen langs.
Iedere keer belt haar moeder met de mededeling dat ze nog eens 14 dagen bij gekregen heeft. Over 2 weken vroeg ik hoe het met haar turnen ging. Zij antwoordde dat dat volledig in het slop zat, dat ze veel te moe is om enig inspanning te geven.
Als je dan die foto's ziet...hoe ijverig dat ze bezig is.

Ik heb het tot hier to getolereerd, maar ben deze situatie beu.
Misschien brengt de controle arts soelaas.....ze staat nu op ziekenkas.
En het steekt wel degelijk :-)

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 22 apr 2010 17:57

welk loon ga je terugvorderen , ziekte = schorsing van de arbeidsovereenkomst ?

De werknemer die geen arbeid kan verrichten omwille van ziekte heeft onder bepaalde voorwaarden en voor een bepaalde termijn recht op gewaarborgd loon ten laste van de werkgever. En dat kan ze keer op keer doen. Dit loon dus.
en ontslag op welke basis -> omdat je hebt nagelaten een controlearts te sturen misschien ?
'weigeren' te werken misschien? Ernstige tekortkomingen die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt?

xena

#14 , 22 apr 2010 18:35

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 apr 2010 06:55


@OP: pas op met het woord professioneel, dit kan héél belangrijk zijn. Indien zij effectief professioneel turnster is, kan dit natuurlijk niet gecombineerd worden met ziekte, tenzij de adviseur van de mutualiteit dit goedkeurt
vergeet niet dat zelfstandige/proffessionele sporters een speciaal statuut is , ben je wel zeker aan de hand van de info dat die is aangesloten bij een (werknemers) ziekenkas ?
zelfstandige sporters bestaan in de praktijk bijna niet. Alle sporters die ik ken (en via m'n bijberoep ken ik er héél wat) zijn loontrekkenden.

Indien een sporter zelfstandig zou zijn, dan moet hij net zoals een andere zelfstandige sociale bijdragen betalen. En indien iemand niet zelfstandig en geen werknemer is, is die natuurlijk geen prof ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”