laptop werk : schending privacy

michelvdab
Topic Starter
Berichten: 1

laptop werk : schending privacy

#1 , 04 apr 2010 10:36

Kan er mij iemand advies geven bij hetvolgende :

Als je een laptop van het werk mee neemt naar thuis, om van thuis uit verder te werken. Je hebt ook toestemming van om thuis verder te werken, en je hebt toegang tot het bedrijfsnetwerk.

Die laptop die je thuis gebruikt hebt wordt door een collega gekraakt (paswoord wordt gewijzigd) en er worden prive gegevens onthuld (foto's)aan uw werknemer.

Is dit schending van de privacy ?

welke redenen zijn er nodig om te spreken van schending van de privacy ?

Graag hoor ik jullie adviezen of ervaringen ?

Kent er iemand een goede raadsheer voor deze materie?

Met dank.

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 apr 2010 11:42

Lees allereerst eens de thuiswerkovereenkomst met uw werkgever erop na en zie wat deze stipuleert ivm. privgegevens op het werktoestel.

Wat is de functie van uw collega binnen het bedrijf?
Hoe heeft deze uw origineel wachtwoord verworven? (xp-vista-7 gebruiken voldoende krachtige encryptie om brute-force te vermijden)

Ik beheer beroepsmatig het IT materiaal van 200+ werknemers. Als beheerder wordt me soms gevraagd toestellen te blokkeren of politiediensten er toegang tot te verschaffen.

Persoonlijk kan ik slechts herhalen wat ik aan onze medewerkers minimaal één keer om de drie maanden zeg: de laptop jullie gegeven voor het werk dient voor het werk. Alle privégegevens die erop staan worden er op eigen risico en verantwoording op geplaatst. Het verlies of misbruik van die gegevens is een persoonlijk risico waartoe elk van hen zich engageert door die gegevens erop te plaatsen. (hetgeen niet wegneemt dat ik bij recovery of transfer van gegevens met de regelmaat van de klok pikante persoonlijke fotos tegenkom of documenten met titels die weinig aan de verbeelding overlaten..)

Indien uw collega onrechtmatig en buiten de thuiswerkovereenkomst om deze gegevens heeft bekendgemaakt kan u klacht bij de politie indienen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”