bevangen door gas geen arbeidsongeval

xena
Topic Starter

bevangen door gas geen arbeidsongeval

#1 , 31 mar 2010 12:45

heb te horen gekregen dat een arbeider bevangen geraakt door gas bij het openen van een container in functie van zijn job niet aanzien word als een arbeidsongeval en zelf mag opdraaien voor de ziekenhuiskosten en het ziekenvervoer .

kan dit wel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#2 , 31 mar 2010 14:15

Containers worden gegast met middelen om ongedierte te bestrijden. Zo wordt voorkomen dat ongedierte en mogelijke ziektes worden verspreid. Gegaste containers kunnen in principe uit alle delen van de wereld komen, maar de meesten komen uit Azië.

Dit zou moeten vermeld staan op de documenten die de container begeleiden. Helaas komt het regelmatig voor dat containers onnodig gegast worden en dat gegaste container niet van de juiste papieren en etiketten worden voorzien. Daarnaast is voorzichtigheid geboden omdat in de container gassen en dampen uit de lading zelf kunnen vrijkomen.

Als een arbeider een container opent waarop geen waarschuwing is aangebracht en bevangen raakt door het openen van bepaalde gassen, dan lijkt me dit een overvoorziene omstandigheid en moet dit aanzien worden als arbeidsongeval.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 mar 2010 15:28

heb te horen gekregen dat een arbeider bevangen geraakt door gas bij het openen van een container in functie van zijn job niet aanzien word als een arbeidsongeval en zelf mag opdraaien voor de ziekenhuiskosten en het ziekenvervoer .

kan dit wel ?
5 zaken zijn nodig voor een arbeidsongeval:
- een letsel
- een plots feit
- een verband tussen de 2 (wettelijk vermoeden)
- tijdens de arbeidsovereenkomst
- door de arbeidsovereenkomst (wettelijk vermoeden)

als je die zaken bekijkt, lijkt me er geen probleem

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 mar 2010 15:49

Als een arbeider een container opent waarop geen waarschuwing is aangebracht en bevangen raakt door het openen van bepaalde gassen, dan lijkt me dit een overvoorziene omstandigheid en moet dit aanzien worden als arbeidsongeval.
je bedoelt wss een onvoorziene omstandheid. Maar een arbeidsongeval kan perfect een voorziene omstandigheid zijn.

Iemand die bvb uit het raam van een torengebouw op een verdieping springt kan perfect voorzien wat de gevolgen zijn (zware verwondingen/overlijden), maar dit belet niet dat het een arbeidsongeval kan zijn.

(er is zo'n geval erkend door de rechtbank van iemand die als weddenschap, tijdens de middagpauze, door het raam sprong). Opzet van het ongeval is echter niet toegelaten (wat imho wel al moeilijk rijmt met het voorgaande).

xena
Topic Starter

#5 , 05 apr 2010 21:40

- een letsel
en wat is het letsel dan ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 apr 2010 09:57

- een letsel
en wat is het letsel dan ?
ik veronderstel dat, door het bevangen geraken door het gas én het feit dat er ziekenhuiskosten waren, er effectief een letsel was. Lijkt me een aanvaardbare stelling imho, aan dokters natuurlijk om uit te maken of dit effectief zo was.

Als er geen enkel letsel is, zelfs maar kortstondig, vastgesteld door een arts, is er natuurlijk een probleem. Daarom ook dat ik zei: "lijkt me er geen probleem"

xena
Topic Starter

#7 , 12 apr 2010 18:00


Als er geen enkel letsel is, zelfs maar kortstondig, vastgesteld door een arts, is er natuurlijk een probleem. Daarom ook dat ik zei: "lijkt me er geen probleem"
en wat dan als je psychies gewond geraakt bvb in shok gaan geen letsel wel verzorging nodig

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 apr 2010 07:23


Als er geen enkel letsel is, zelfs maar kortstondig, vastgesteld door een arts, is er natuurlijk een probleem. Daarom ook dat ik zei: "lijkt me er geen probleem"
en wat dan als je psychies gewond geraakt bvb in shok gaan geen letsel wel verzorging nodig

Je zegt het zelf: psychisch gewond. Dus een letsel ;). Een letsel hoeft niet altijd fysiek te zijn en hoeft zelfs niet te maken hebben met het lichaam zelf: ook schade aan een bril, hoorapparaat of een prothese kan een letsel zijn.

Zelfs duizeligheid & koorts worden als letsels aanvaard.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 17 apr 2010 18:27

feit moet te wijten zijn aan een buiten de persoon liggende oorzaak - dus ik liep en plots kwam er iets in mijn knie GEEN arbeidsongeval
Ik liep en plots struikelde ik over een losliggende tegel WEL arbeidsongeval.

voor de rest reeds beantwoord - tijdens het werk punt.
Opletten met op weg van en naar werk want dat kan anders uitdraaien als het vb niet bde kortste of normale weg was ( zijn nog andere elementen)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”