Ontslag na thuisblijven gebroken teen

AnnekeD
Topic Starter
Berichten: 9

Ontslag na thuisblijven gebroken teen

#1 , 29 mar 2010 10:59

Hallo,

Ik heb een aantal vragen omtrent mijn ontslag.

Situatie: Ik heb 2 werkgevers, 1 parttime voor 20uur/week - administratief werk - 1 parttime voor 22,5u/week - verkoop.

Ik heb op 5 maart mijn kleine teen gebroken, en op aanraden van de dokter 3 weken thuisgeleven van de job in de verkoop (is staand werk, dus mocht niet). Ben bij mijn andere werkgever na 8 maart wel terug gaan werken, aangezien dit hoofdzakelijk zittend werk is.

Ik had een heel goede band met mijn werkgever in de verkoop, aangezien ik enige werkgever ben en zij familie is van mijn vriend.
Vandaag krijg ik aangetekend een standaard ontslagbrief aan. Ff schrikken :o

Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? Mij ontslaan omdat ik afwezig was?
Of kan zij 'zogezegd' andere redenen opgeven?
Misschien is het niet direct een vraag voor hier:
hoe zit het met de ontslagpremies die tegenwoordig in het nieuws komen, zijn die alleen voor arbeiders of ook voor bedienden?
En hangt die af van anciënniteit? Ik werk daar vanaf september 2007.
(Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van zin om 'geld binnen te rijven")

En weet iemand hoe het zit met werkloosheidsuitkering? Aangezien ik nog een andere job heb (die iets meer dan 1/2 bijdraagt aan mijn loon), heb ik dan recht op werkloosheidsuitkering?
Zo ja, wordt hetgene dat ik verdien dan 'aangevuld' tot een bepaald bedrag?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 30 mar 2010 16:22

Welke reden werd gegeven voor uw ontslag?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Astrake
Berichten: 60

#3 , 30 mar 2010 19:01

In de ontslagbrief hoeft geen reden voor ontslag te staan, alleen het feit dat je ontslagen bent en de begin- en einddatum van je opzeg. Ziekteverlof verlengt je opzegperiode trouwens. Dien je geen opzeg te presteren dan dient je werkgever je die dagen uit te betalen. De "crisispremie" is tot nog toe enkel voor arbeiders.

Aangezien je 2 contracten hebt bij 2 werkgevers kan je in principe stempelen op de dagen dat je nu niet werkt (niet tijdens opzeg of betaalde opzegvergoeding). Stel dat je in de voormiddag bij de ene werkt en in de namiddag bij de andere, kan je in principe niet stempelen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”