werkloosheidsvergoeding na C4

hamlet
Topic Starter
Berichten: 10

werkloosheidsvergoeding na C4

#1 , 25 mar 2010 15:18

Ik werk als contractueel. In 2007 teken ik een contract voor 30u/week. Vorig jaar ben ik halftijds gaan werken(19u00). Door een reorganisatie kan ik nu een ontslag (C4) krijgen wegens reorganisatie. Ik vraag me af
Krijg ik een werkloosheidsvergoeding op basis van die oorspronkelijke 30u/w of op de 19u00
Vriendelijke groet,
Hoogmae

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 25 mar 2010 16:11

Ik werk als contractueel. In 2007 teken ik een contract voor 30u/week. Vorig jaar ben ik halftijds gaan werken(19u00). Door een reorganisatie kan ik nu een ontslag (C4) krijgen wegens reorganisatie. Ik vraag me af
Krijg ik een werkloosheidsvergoeding op basis van die oorspronkelijke 30u/w of op de 19u00
Vriendelijke groet,
Hoogmae
was u vrijwillig of onvrijwillig deeltijds ? ontving u een inkomensgarantie-uitkering

hamlet
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 25 mar 2010 16:17

Ik ben vrijwillig in loopbaanonderbreking gegaan. Mijn werkgever had een CAO die voorzag in een extra maandelijkse premie voor halftijdse boven de 50.
Ik ontving geen inkomensgarantie-uitkering
Met dank voor de reactie

Reclame

xena

#4 , 25 mar 2010 17:11

Ik ben vrijwillig in loopbaanonderbreking gegaan. Mijn werkgever had een CAO die voorzag in een extra maandelijkse premie voor halftijdse boven de 50.
Ik ontving geen inkomensgarantie-uitkering
Met dank voor de reactie
best ook eens nagaan of u werkgever u mocht ontslagen aan de opgegeven reden en dit kan bewijzen .

cao 77bis
Artikel 20
§ 1. Na afloop van de periode van uitoefening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermin-dering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9, heeft de werknemer het recht terug te keren naar zijn functie of, wanneer dit niet mogelijk is, naar een gelijkwaar-dige of vergelijkbare functie conform zijn arbeidsovereenkomst.
§ 2. De werkgever mag geen handeling verrichten die tot doel heeft eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking behalve om een dringende reden als bedoeld in artikel 35 van de voornoemde wet van 3 juli 1978 of om een reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan de schorsing van de arbeids-overeenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking vanwege de uitoe-fening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9.
§ 3. Dit verbod om eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking geldt vanaf de datum van de schrifte-lijke kennisgeving als verricht overeenkomstig artikel 12.
Tenzij de werkgever en de werknemer andere regelingen overeenkomen ingevolge artikel 12, gaat het verbod op zijn vroegst in 3 maanden vóór de gewenste begindatum van de periode van schorsing of on-derbreking van de arbeidsprestaties wanneer de werkgever meer dan 20 werknemers tewerkstelt en 6 maanden wanneer hij ten hoogste 20 werknemers tewerkstelt.
Dit verbod eindigt 3 maanden na de einddatum van diezelfde periode of 3 maanden na de datum van ken-nisgeving van de niet-instemming van de werkgever ter uitvoering van artikel 11.
Het verbod geldt bovendien gedurende de eventuele periode van uitstel als bedoeld in afdeling 3.
§ 4. De werkgever die, ondanks de bepalingen van § 2 van dit artikel, de arbeidsovereenkomst beëindigt zon-der dringende reden of om een reden waarvan de aard en de oorsprong niet vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties vanwege de uitoefening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse be-trekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9, dient aan de werknemer een forfaitaire vergoeding te beta-len die gelijk is aan het loon van 6 maanden, onverminderd de vergoedingen die bij een verbreking van de arbeidsovereenkomst aan de werknemer betaald moeten worden.
Deze vergoeding mag niet worden gecumuleerd met de vergoedingen bepaald in artikel 63, derde alinea van de voornoemde wet van 3 juli 1978, in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, in de artikelen 16 tot 18 van de wet van 19 maart 1991 houdende bijzondere ontslagregeling voor de personeelsafgevaar-digden in de ondernemingsraden en in de comités voor veiligheid, gezondheid en verfraaiing van de werkplaatsen alsmede voor de kandidaat-personeelsafgevaardigden, of de vergoeding die moet worden betaald ingeval een vakbondsafgevaardigde wordt ontslagen.

hamlet
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 26 mar 2010 08:12

Mijn werkgever is in de onmogelijkheid om mij een nieuwe functie te geven. Ik kan daarmee akkoord gaan en wil een C4. De vraag is?
Krijg ik een werkloosheidsvergoeding op basis van die oorspronkelijke 30u/w of op de 19u00
Hoevel uren moeten er op de C4 ingevuld?
Met dankl voor de reactie

xena

#6 , 26 mar 2010 13:18

Mijn werkgever is in de onmogelijkheid om mij een nieuwe functie te geven. Ik kan daarmee akkoord gaan en wil een C4. De vraag is?
Krijg ik een werkloosheidsvergoeding op basis van die oorspronkelijke 30u/w of op de 19u00
Hoevel uren moeten er op de C4 ingevuld?
Met dankl voor de reactie
u mag hier niet mee akkoord gaan u word werkloos afhankelijk van uw wil volgens art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 hebt u geen recht op een werkloosheidsuitkering .

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 27 mar 2010 11:04

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Indien u vanaf uw halftijds werken NIET wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon was voor de overige halve tijd,dan bent u het ook niet vanaf en door uw ontslag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#8 , 27 mar 2010 12:21

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Indien u vanaf uw halftijds werken NIET wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon was voor de overige halve tijd,dan bent u het ook niet vanaf en door uw ontslag.
dit klopt niet !
de arbeidsduurvermindering is slechts tijdelijk wanneer deze arbeidsduurvermindering stopt treed men terug in hetzelfde regime als ervoor als je van dit recht afziet ben je werkloos afhankelijk van je wil en is er geen recht op een uitkering

hamlet
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 31 mar 2010 13:59

Beste
De discussie is erg boeiend maar mijn werkgever kan mij niet ontslaan. De loopbaanonderbreking beschermd me tegen ontslag wegens reorganisatie. Indien ik dus zelf opteer voor een "goede C4" moet ik een verbintenis ondertekenen dat ik ingevolge een reorganisatie het bedrijf wens te verlaten.
Alleen wil ik weten wat op die C4 moet staan: mijn 30uren van mijn contract, of mijn 19uren die ik presteer. En wat is de impact hiervan op mijn toekomstige werkloosheidsvergoeding.

Met dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 31 mar 2010 15:55

Beste
De discussie is erg boeiend maar mijn werkgever kan mij niet ontslaan. De loopbaanonderbreking beschermd me tegen ontslag wegens reorganisatie. Indien ik dus zelf opteer voor een "goede C4" moet ik een verbintenis ondertekenen dat ik ingevolge een reorganisatie het bedrijf wens te verlaten.
Alleen wil ik weten wat op die C4 moet staan: mijn 30uren van mijn contract, of mijn 19uren die ik presteer. En wat is de impact hiervan op mijn toekomstige werkloosheidsvergoeding.

Met dank
1 advies: die verbintenis NIET ondertekenen. Als je zelf het werk wenst te verlaten, heb je geen recht op werkloosheidsuitkeringen, tenzij na een sanctie van ten minste 4 en maximum 52 weken. Een nieuwe tewerkstelling van minstens 4 weken (in voltijds regime in jouw geval) kan er wel voor zorgen dat je toch opnieuw recht hebt op voltijdse uitkeringen vanaf het einde van die laatste tewerkstelling.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”