ontslag dringende reden: is dit geldig?

wdw
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag dringende reden: is dit geldig?

#1 , 22 mar 2010 19:11

Vorige dinsdag ben ik wegens dringende reden ontslagen. Buiten dat ik de redenen ten sterkste betwist, zit ik met het volgende:

- ik heb een ontslagbrief met de feiten (die ik betwist) gekregen vorige woensdag maar ik heb niets moeten tekenen. Tot op heden heb ik nog niets aangetekend gekregen. Is dit geldig?

- ik heb ook geen C4 gekregen. Wanneer zou ik deze moeten ontvangen?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mar 2010 11:13

Vorige dinsdag ben ik wegens dringende reden ontslagen. Buiten dat ik de redenen ten sterkste betwist, zit ik met het volgende:

- ik heb een ontslagbrief met de feiten (die ik betwist) gekregen vorige woensdag maar ik heb niets moeten tekenen. Tot op heden heb ik nog niets aangetekend gekregen. Is dit geldig?

- ik heb ook geen C4 gekregen. Wanneer zou ik deze moeten ontvangen?


Alvast bedankt!
C4 moet je zo spoedig mogelijk ontvangen, je zit nog niet buiten de wettelijke termijn.

Heb je ook je ontslagbrief niet aangetekend gekregen?

wdw
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 mar 2010 12:16

Ik heb tijdens mijn ontslag een brief in mijn handen gekregen met de feiten alsook een vermelding dat ik ontslagen ben maar ik heb niets moeten ondertekenen. Per post of deurwaarderexploot niets maar dan ook niets.

Reclame

xena

#4 , 24 mar 2010 12:16

C4 moet je zo spoedig mogelijk ontvangen, je zit nog niet buiten de wettelijke termijn.

Heb je ook je ontslagbrief niet aangetekend gekregen?
de werkgever heeft de keuze de C4 aan de werknemer te bezorgen of deze op elektronische wijze over te maken aan de rva , zeker niet vergeten dat je zonder deze C4 zich toch al moest inschrijven bij de vdab heb je dit nog niet gedaan vul dan verlofdagen in voor de periode tussen ontslag en inschrijving

die aangetekende brief kon nog altijd komen , dinsdag +3 werkdagen + 3 werkdagen verzendtijd .
art 35 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
art 37§1
Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending,

wdw
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 mar 2010 12:31

Bedankt voor de info maar we zijn nu al woensdag de week volgend op mijn ontslag. Daarenboven telt een zaterdag volgens de wet mee als een werkdag of vergis ik mij?

Nogmaals: het enige wat ik tot nu toe gekregen heb is een brief met zogezegde feiten + ontslag. getekend door de directeur. Ikzelf heb niets moeten tekenen voor ontvangst: dit is dus niet geldig m.a.w. ik heb deze niet gekregen?

xena

#6 , 24 mar 2010 13:56



Nogmaals: het enige wat ik tot nu toe gekregen heb is een brief met zogezegde feiten + ontslag. getekend door de directeur. Ikzelf heb niets moeten tekenen voor ontvangst: dit is dus niet geldig m.a.w. ik heb deze niet gekregen?
ok , maar u bent niet meer gaan werken neem ik aan dus zeggen dat u niks gekregen hebt en wegblijft van uw werk , wat denk je hiervan ....--->
niet gekregen of niet reglementair gekregen ? wanneer uw ontslagbrief niet reglementair hebt gekregen bent u toch ontslagen maar kan u wel aanspraak maken op een vergoeding .

gaat het niet om een verbreking want dit moet niet per aangetekend schrijven ?

wdw
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 25 mar 2010 20:00

tot op heden nog steeds niets gekregen. ik heb even naar juridische dienst van vakbond en de kans zou groot zijn (ook al zijn de redenen als dringend beschouwt) zouden ze mij een verbrekingsvergoeding van tenminste drie maand nettolloon moeten betalen aangezien ze mij nog geen ontslagbrief + motiveringsbrief hebben verstuurd.

Astrake
Berichten: 60

#8 , 30 mar 2010 19:11

Ontslag moet altijd aangetekend of via deurwaardersexploot.

Bij dringende reden moet zelfs de reden vermeld staan in de ontslagbrief of aparte brief.

Aangezien je werkgever dit nagelaten heeft zal hij je inderdaad een verbrekingsvergoeding moeten betalen.

Het is trouwens aan je werkgever om de dringende reden te bewijzen, niet aan jou om het te weerleggen.

Ben je arbeider? Ga dan ook eens na of je geen recht hebt op de crisispremie. In principe niet als het om ontslag om dringende reden gaat maar anderzijds werd je ontslag niet wettelijk betekend.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”