verbreken arbeidscontract

ernake
Topic Starter
Berichten: 3

verbreken arbeidscontract

#1 , 09 sep 2006 07:28

Beste,
Ik heb een klein vraagje. Op school startte een nieuwe poetsvrouw. Elke poetsvrouw die daar start krijgt een contract van bepaalde duur (van september tot en met half juli). Dan krijgt ze haar C4 zodat ze gedurende een maand en een half moet gaan stempelen. Nadien wordt ze dan terug opgeroepen (eind augustus) om terug te komen werken. De nieuwe poetsvrouw zag het werk totaal niet zitten (veel te belastend) en wou haar contract verbreken omdat ze iets interessanters gevonden had. Ze had ongeveer 9 uur in totaal gepresteerd. Grote problemen op school natuurlijk!!! De directrice vond dit niet kunnen want tenslotten had zij een contract getekend tot half juli. Nu krijgt de poetsvrouw twee keuzes: ofwel betaalt ze de school een vergoeding van twee maandlonen ofwel moet ze akkoord gaan dat ze voor de reeds gepresteerde uren geen loon krijgt. Is dit wel normaal? Zijn er voor scholen andere regels?
Nu ik toch aan het vragen ben, doe ik nog maar eventjes voort.
De poetsvrouwen in de school hebben recht op een bepaald aantal verlofdagen per jaar (wat nogal evident is, dacht ik). Ze mogen echter tijdens de gewone schoolweken, geen volledige week verlof nemen. Het kan enkel met snipperdagen. Tijdens de schoolverlofweken (pasen, kerst e.d. )zijn ze echter wel verplicht van een week te werken (groot onderhoud). De school beweert dat ze niet mogen klagen want tenslotte zijn ze toch thuis in juli en augustus. Dit mag volgens mij niet echter een argument zijn want dan zijn ze niet in dienst van de school maar moeten verplicht stempelen. Dus eigenlijk kunnen de poetsvrouwen niet genieten van een weekje verlof in de goedkopere vakantieweken (hoogseizoen). Al?, het is een hele uitleg maar hopelijk kan er me iemand wat duidelijkheid verschaffen. In elk geval, bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS
Berichten: 67

#2 , 09 sep 2006 10:29

?Art.40.?1.Is de overeenkomst voor bepaalde tijd?aangegaan,dan is de partij die de overeenkomst be?indigt zonder dringende reden v??r het verstrijken van de termijn,gehouden de andere partij een vergoeding te betalen,die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het verstrijken van die termijn,zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn,die in acht had moeten worden genomen,indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten?Art.59?De opzeggingstermijn is vastgesteld?op veertien dagen wanneer de opzegging van de werkman uitgaat??(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).
De vergoeding verschuldigd door de poetsvrouw mag dus het loon van (veertien dagen x 2) niet overtreffen.

Tijdens de ?schoolverlofweken? loopt de arbeidsovereenkomst van de poetsvrouw ONGEWIJZIGD verder.Duurt zulk verlof twee weken en werkt de poetsvrouw slechts ??n week,dan geldt de tweede week als vakantie.

Er zijn voor scholen geen andere regels.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”