sollicitant w. niet weerhouden,beschuldigt ons als racisme

GertS
Topic Starter
Berichten: 9

sollicitant w. niet weerhouden,beschuldigt ons als racisme

#1 , 18 mar 2010 09:16

de situatie is als volgt:
wergever (ik) plaats een vacature
kandidaten sturen hun CV en ik nodig de meest relevante uit en stuur een e-mail naar de kandidaten die niet weerhouden worden, zoals naar persoon X
persoon X antwoord met de vraag naar mijn motivatie en stuurt: "ik heb vermoedens dat mijn naam toch de doorslag gegeven heeft om mij niet uit te nodigen voor een gesprek.
spijtig genoeg zijn er nog mensen of bedrijven die nog teveel vooroordelen ten opzichte van iemand zijn afkomst
maar toch wil ik natuurlijk uw versie graag horen ,
veel succes bij het vinden van jullie geschikte kandidaat met blond haar en blauwe ogen."


Ik heb deze kandidaat helemaal niet weerhouden op basis van ras, geloof, of dergelijke.
Ik vraag me af wie hier juist vooroordelen heeft en hoe kan ik hierop best antwoorden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 18 mar 2010 09:46

en hoe kan ik hierop best antwoorden?
een kopie van zijn schrijven overmaken aan de rva

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 18 mar 2010 09:56

Ik zou in geen geval een bericht terugsturen. Begin dus in geen geval te bewijzen dat jullie geen racistisch bedrijf zijn; als jullie recht in de schoenen staan, dan is dat helemaal niet nodig. Polemiek is waar de kandidaat duidelijk op uit is.

Reclame

GertS
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 18 mar 2010 11:12

en hoe kan ik hierop best antwoorden?
een kopie van zijn schrijven overmaken aan de rva
Hoe kan de RVA hierin optreden? Hij zoekt toch naar werk, maar wordt niet weerhouden...

GertS
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 18 mar 2010 11:21

Ik zou in geen geval een bericht terugsturen. Begin dus in geen geval te bewijzen dat jullie geen racistisch bedrijf zijn; als jullie recht in de schoenen staan, dan is dat helemaal niet nodig. Polemiek is waar de kandidaat duidelijk op uit is.
je hebt hier zeker een punt, maar is niets antwoorden niet gelijk aan schuldbekentenis?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 18 mar 2010 11:29

Waarom een schuldbekentenis? Als je recht in je schoenen staat, wandel je toch gewoon verder i.p.v. je te laten provoceren. Ook al is beheersen op zo'n moment dan moeilijk.

Of je stuurt een vriendelijk bericht terug: "... dat in jouw bedrijf iedereen welkom is en dat voor iedere functie naar de meest geschikte man/vrouw wordt gezocht, ongeacht leeftijd, afkomst, godsdienst, enz.".

GertS
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 18 mar 2010 12:59

Waarom een schuldbekentenis? Als je recht in je schoenen staat, wandel je toch gewoon verder i.p.v. je te laten provoceren. Ook al is beheersen op zo'n moment dan moeilijk.

Of je stuurt een vriendelijk bericht terug: "... dat in jouw bedrijf iedereen welkom is en dat voor iedere functie naar de meest geschikte man/vrouw wordt gezocht, ongeacht leeftijd, afkomst, godsdienst, enz.".
eigenlijk heb je wel gelijk. Ik zou inderdaad eerder willen antwoorden uit complete verbijstering, maar dat lokt waarschijnlijk tot meer provocatie. Ik vind het wel alarmerend dat onze samenleving meer en meer op een vat met buskruid begint te gelijken. Waar gaan we naartoe....

xena

#8 , 18 mar 2010 13:24

en hoe kan ik hierop best antwoorden?
een kopie van zijn schrijven overmaken aan de rva
Hoe kan de RVA hierin optreden? Hij zoekt toch naar werk, maar wordt niet weerhouden...
er zijn gedragsregels zowel voor de werkgever als de sollicitant en hiervoor is de rva bevoegd . de rva kan de sollicitant ter verantwoording roepen voor deze beschuldigingen en eventueel sanctioneren , door hier zelf op te reageren kan u een begin van bewijs leveren voor discriminatie , u bent slechts verplicht een bewijsstuk af te leveren met daarop het uur en datum van het bezoek en indien u een reden opgeeft waarom die niet is aangeworven bent u niet verplicht deze reden (uitvoerig) te verantwoorden tegenover de sollicitant

GertS
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 18 mar 2010 14:10

een kopie van zijn schrijven overmaken aan de rva
Hoe kan de RVA hierin optreden? Hij zoekt toch naar werk, maar wordt niet weerhouden...
er zijn gedragsregels zowel voor de werkgever als de sollicitant en hiervoor is de rva bevoegd . de rva kan de sollicitant ter verantwoording roepen voor deze beschuldigingen en eventueel sanctioneren , door hier zelf op te reageren kan u een begin van bewijs leveren voor discriminatie , u bent slechts verplicht een bewijsstuk af te leveren met daarop het uur en datum van het bezoek en indien u een reden opgeeft waarom die niet is aangeworven bent u niet verplicht deze reden (uitvoerig) te verantwoorden tegenover de sollicitant

Dank je voor de reply

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 19 mar 2010 21:55

een kopie van zijn schrijven overmaken aan de rva
Hoe kan de RVA hierin optreden? Hij zoekt toch naar werk, maar wordt niet weerhouden...
er zijn gedragsregels zowel voor de werkgever als de sollicitant en hiervoor is de rva bevoegd . de rva kan de sollicitant ter verantwoording roepen voor deze beschuldigingen en eventueel sanctioneren , door hier zelf op te reageren kan u een begin van bewijs leveren voor discriminatie , u bent slechts verplicht een bewijsstuk af te leveren met daarop het uur en datum van het bezoek en indien u een reden opgeeft waarom die niet is aangeworven bent u niet verplicht deze reden (uitvoerig) te verantwoorden tegenover de sollicitant
op basis van welk artikel zou de RVA die persoon sanctioneren? Ik snap je redenering totaal niet.

xena

#11 , 23 mar 2010 07:25


op basis van welk artikel zou de RVA die persoon sanctioneren?
zal antwoorden zoals de sollicitant ; ik heb vermoedens

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 23 mar 2010 08:13

Xena gaat er dan vanuit dat de sollicitant ingeschreven is bij de rva...

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 23 mar 2010 08:58

eigenlijk heb je wel gelijk. Ik zou inderdaad eerder willen antwoorden uit complete verbijstering, maar dat lokt waarschijnlijk tot meer provocatie. Ik vind het wel alarmerend dat onze samenleving meer en meer op een vat met buskruid begint te gelijken. Waar gaan we naartoe....
Is dit niet het gevolg van de zogenaamde 'positieve' discriminatie?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”