Sollicitatieverlof om zelfstandig te worden

JanZP
Topic Starter
Berichten: 2

Sollicitatieverlof om zelfstandig te worden

#1 , 15 mar 2010 19:22

Beste,

Ik ben reeds enige tijd zelfstandig in bijberoep, dit is om na mijn uren wat aan computers en netwerken te sleutelen van voornamelijk vrienden & kennissen (die ook zelfstandig zijn). In hoofberoep ben ik software analyst/developer.

Door de crisis en het moeilijke afgelopen jaar heeft mijn werknemer mij mijn ontslag moeten gegeven. Ik heb 3 maanden opzeg te doen (beginnende 2w geleden). Ik heb hem echter aangegeven dat ik ging bekijken of ik voltijds zelfstandig kon beginnen (en zo, bij evt werk, ook in onderaanneming bij hem kan werken).

Ik heb altijd goed overeengekomen met mijn werkgever, maar we hebben nu een lichte discussie, de afgelopen maanden hebben we een mooi contract waar ik voor werk (en dus geld binnenhaal). Ik wil echter mijn sollicitatieverlof opnemen om twee redenen: 1) Te bekijken of het haalbaar is zelfstandig te worden en 2) evt te kijken naar andere functies, als het eerste niet haalbaar is.

Nu haalt hij aan dat, omdat ik reeds gezegd heb dat ik zelfstandig wil worden (wat ik nooit op eender welke manier bevestigd heb, hoewel ik het zeker wil proberen!), ik geen recht heb op mijn sollicitatieverlof (dat hem nu eig veel geld kost in verloren inkomsten).

We komen nog overeen en we snappen elkaars standpunt:
Zijn: Veel verloren inkomsten
Mijn: Nodig om mijn toekomstig werk te kunnen bepalen

Hier is zeer weinig over terug te vinden, maar ik heb volgende vraag, als het bij "1" blijft (dus ik ga op mijn sollicitatieverlof zoeken naar prospecten, administratie in orde brengen, ed.), heb ik hier dan recht op?
Of moet ik steeds kaart 2 spelen: zien wat de meest haalbare optie is (zelfstandig/opnieuw voor een werkgever)?

We zouden dit graag zonder rechtbank oplossen, en dus de vraag stellen: als dit voor de rechtbank zou komen, wie heeft er dan gelijk?

Alvast bedankt voor jullie inbreng,

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 15 mar 2010 20:16

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Astrake
Berichten: 60

#3 , 15 mar 2010 21:27

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978 Art. 41. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

zolang u geen handtekening gezet hebt onder een andere arbeidsovereenkomst heeft u recht op uw solicitatieverlof
Je hebt inderdaad recht op sollicitatieverlof, je werkgever mag dit niet weigeren! Je hebt recht op 2 halve of 1 volledige dag per week. Wettelijk gezien mag je zelfs nog sollicitatieverlof opnemen als je al een andere job hebt gevonden omdat je altijd mag trachten een nog betere job te vinden. Tijdens je sollicitatieverlof hoef je niet persé op gesprek te gaan, je mag die tijd ook benutten om een andere job te vinden: bvb zoeken op jobsites,... Je werkgever mag je op geen enkel moment vragen bewijzen voor te leggen dat je je sollicitatieverlof ook effectief gebruikt om te solliciteren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”