marokkaanse bediende noemt werkgever racist

alexandra68
Topic Starter

marokkaanse bediende noemt werkgever racist

#1 , 06 mar 2010 12:07

Wij hebben een marokkaanse bediende in dienst die terecht een verwittiging had gekregen over haar functioneren op het werk.
Zij is dan vrijdagnamiddag naar de directrice gestapt en heeft in bijzijn van verschillende getuigen de werkgever meermaals een racist genoemd, dat de werkgever niets weet hoe haar organisatie werkt, dat ze te weinig loon krijgt enz. De bediende verwijt haar dat (ik gebruik hier de woorden van de bediende zelf) de directrice de "marokkaantjes" een andere behandeling geeft dan hun (wat pertinent niet zo is), enz, enz,. In ieder geval het is onwaarschijnlijk wat die allemaal zei.
Er is eigenlijk geen samenwerking meer mogelijk met die vrouw (was al op het matje geroepen omdat ze te autoritair, bazig, te assertief is. Zij negeert collega's , praat marokkaans met andere marokkaanse en dat gaat dan naar het schijnt over andere collega's..)
Wat kunnen we aub doen? De algemene directeur is op de hoogte gebracht, maar die is met verlof. Wij willen een snelle oplossing voor dat er weer iets gebeurt.
Wij zijn een vzw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd
Berichten: 179

#2 , 06 mar 2010 16:02

Wij willen een snelle oplossing voor dat er weer iets gebeurt.
U heeft na afloop van die toestand bij eerste gelegenheid de directrice aangesproken om te horen, wat zij vindt?

alexandra68
Topic Starter

#3 , 06 mar 2010 16:51

de directie wil haar ontslaan.

Reclame

chrisd
Berichten: 179

#4 , 06 mar 2010 16:58

de directie wil haar ontslaan.
Ja, en is ze geschorst of zo; en zo nee, waarom niet? ze heeft immers het vertrouwen verloren?

xena
Topic Starter

#5 , 06 mar 2010 17:32

Ja, en is ze geschorst of zo;
hiervoor een bediende schorsen , hoe ga je dat doen ?

chrisd
Berichten: 179

#6 , 06 mar 2010 17:45

Ja, en is ze geschorst of zo;
hiervoor een bediende schorsen , hoe ga je dat doen?
Vroeg me ook af, wat de directrice precies gedaan heeft/gaat doen.

alexandra68
Topic Starter

#7 , 06 mar 2010 18:40

Ten 1ste hoe kan dat nou ...schorsen en ten 2e stelde ik een vraag omdat ik voorlopig het antwoord niet weet.

xena
Topic Starter

#8 , 07 mar 2010 05:57

Ten 1ste hoe kan dat nou ...schorsen en ten 2e stelde ik een vraag omdat ik voorlopig het antwoord niet weet.
een ontslag om dringende reden geven houd behoorlijk wat risico's in en gezien de grote baas met verlof is kan u zich eerst de vraag stellen of er nog iemand bevoegd is om het ontslag te ondertekenen en ten tweede hebt u voldoende bewijs ook weten wij hier niet wat er in jullie arbeidsreglement staat
arbeidsreglementenwet 8/4/1965
art .6 §1 4°
b) de dringende redenen die de verbreking van de overeenkomst door de ene of de andere partij zonder opzegging rechtvaardigen,

gezien het behoorlijk financieel risico , verbrekingsvergoeding + een mogelijke schadevergoeding voor willekeurig ontslag of misbruik van het ontslagrecht + ereloon en gerechtskosten . kan je zich afvragen of het verstandig is over te gaan tot een dergerlijk ontslag

zonder veel risico kan u de arbeidsovereenkomst verbreken mits het betalen van een verbrekingsvergoeding of een gewoon ontslag en de opzegperiode laten werken . zorg dat er een deftige reden op de C4 staat dan is kans bijzonder klein dat er een rechtzaak volgt .

of u kan ook een aangetekend schrijven doen waarin jullie de feiten vermelden en dat het zo niet verder kan en bij een volgende keer ..........

chrisd
Berichten: 179

#9 , 15 mar 2010 12:08

Ten 1ste hoe kan dat nou ...schorsen
Zie b.v. op http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsovereenkomst Arbeidsovereenkomst(Belgie), Inhoud, Soorten, Schorsing.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”