Mag ik werken tijdens mijn opzegtermijn ?

Whoopy
Topic Starter
Berichten: 4

Mag ik werken tijdens mijn opzegtermijn ?

#1 , 25 feb 2010 16:54

Vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen, na 17 jaar dienst. Ik had een opzegtermijn van 16 maanden, waarvan ik 8 maanden moest presteren. Sinds 1 februari ben ik thuis en word ik mijn loon uitbetaald tot eind september 2010. Mag ik tijdens deze termijn ander werk aanvaarden of speel ik zo mijn opzegvergoeding kwijt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 25 feb 2010 19:02

niks verbied u tegelijkertijd verbonden te zijn door meerdere arbeidsovereenkomsten .

Anna Jacoby
Berichten: 14

#3 , 07 apr 2010 15:16

Ik heb hier toch even een vraagje bij: Klopt dit? Ik heb dezelfde vraag eens aan de vakbond gesteld en die zeiden dat dat niet mocht tijdens de opzegperiode. Jammer genoeg weet ik de exacte reden niet meer.

Graag nog meer reacties :)

En wat ik me ook afvraag, dan ga je toch ook nog eens extra belastingen moeten betalen? De persoon krijgt nog elke maand een volledig loon uitbetaald...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 apr 2010 17:56

Ik heb hier toch even een vraagje bij: Klopt dit? Ik heb dezelfde vraag eens aan de vakbond gesteld en die zeiden dat dat niet mocht tijdens de opzegperiode. Jammer genoeg weet ik de exacte reden niet meer.
dit klopt, je moet natuurlijk nog alle lopende arbeidsovereenkomsten kunnen uitvoeren (tenzij de werkgever je vrijstelt van prestaties).
Graag nog meer reacties :)

En wat ik me ook afvraag, dan ga je toch ook nog eens extra belastingen moeten betalen? De persoon krijgt nog elke maand een volledig loon uitbetaald...
extra belastingen moet je niet betalen, je moet gewoon belastingen betalen op een hoger loon en dat is wat meestal niet gebeurt.

bvb: stel, je bent zo fysiek sterk dat je het aankan om voltijds in het weekend (24 uren overbrugging) én voltijds in de week (38 uur te werken). Voor beide krijg je pakweg 2500 euro bruto loon en (zonder extralegale voordelen) 1552 euro netto als je ze apart zou doen of tegen de ene niet vertellen dat je nog een 2e job hebt (= 3104 euro samen).

Echter, voor de belastingen is dat niet van tel, zij kijken naar het totale loon dat je verdient. Voor hen is het (dan weliswaar op jaarbasis) alsof je één brutoloon hebt van 5000 euro. En dat levert netto geen 3104 euro op, maar slechts 2618 euro. Dat verschil zou je eigenlijk maandelijks aan de belastingen moeten afdragen (een kleine 500 euro). Als je voorzichtig wil zijn, kan je aan beide werkgevers vragen om meer af te houden. Heb je echter je financien goed op orde, dan zet je beter zelf telkens die 500 euro langs de kant en krijg je nog zelf je intrest daarop :).

(eenvoudige uitleg, bevat niet alle addertjes onder het gras, berekend voor een ongehuwde, kinderloze, in Vlaanderen wonende bediende)

xena

#5 , 09 apr 2010 17:34

Ik heb hier toch even een vraagje bij: Klopt dit? Ik heb dezelfde vraag eens aan de vakbond gesteld en die zeiden dat dat niet mocht tijdens de opzegperiode. Jammer genoeg weet ik de exacte reden niet meer.
dit klopt, je moet natuurlijk nog alle lopende arbeidsovereenkomsten kunnen uitvoeren (tenzij de werkgever je vrijstelt van prestaties).

----------------------------------------------------------------------------
misschien best eens hier dezelfde vraag stellen zoals u ze aan uw vakbond hebt gesteld

in deze moet de opzeggingstermijn worden bepaald in een onderling akkoord art 82 § 3***. de vrijstelling zou hier dus schriftelijk overeengekomen moeten zijn met een wederzijdse overeenkomst gelet op art. 1134*bw kan de werkgever hier niet eenzijdig op terugkomen . de werkgever zou veel beter de arbeidsovereenkomst verbreken ipv van een vrijstelling van prestatie want nu kan de opzeggingstermijn geschorst worden bvb. door ziekte , jaarlijks verlof , .......... de opzeggingsperiode kan dus best nog weken of maanden langer duren dan tot eind september de werknemer is zelfs verplicht deze periode opzeggingstermijn of verbrekingsvergoeding te eisen waarmee de opzeggingstermijn is verlengd ingevolge een schorsing art.7§12 wet 28/12/1944**

wat u tweede deel betreft kan u veel beter een fiscaal voorafbetaling doen ipv meer te laten afhouden


*Art. 1134bw . Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.
** art 7§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
***arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 82§3Wanneer het jaarlijks loon ((16 100) EUR) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 apr 2010 21:10

wat u tweede deel betreft kan u veel beter een fiscaal voorafbetaling doen ipv meer te laten afhouden
klopt, maar da's ook niet interessant ivm zelf alles op een spaarboekje te plaatsen, zelfs met de lage rentes.

xena

#7 , 10 apr 2010 06:51

wat u tweede deel betreft kan u veel beter een fiscaal voorafbetaling doen ipv meer te laten afhouden
klopt, maar da's ook niet interessant ivm zelf alles op een spaarboekje te plaatsen, zelfs met de lage rentes.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... etalingen/

Voorafbetalingen
Particulieren
Als u elk jaar nadat u uw aangifte heeft ingediend belastingen moet betalen, moet u weten dat het mogelijk is om een belastingvermindering te krijgen door uw belastingen volledig of gedeeltelijk op voorhand te betalen. Dit noemt men voorafbetalingen. Telkens wanneer u een voorafbetaling doet, wordt een bonus toegevoegd aan het betaalde bedrag. Hoe hoger het bedrag dat u vooraf betaalde, hoe hoger de bonus en hoe minder belastingen u dus zult moeten betalen.

Voor de belastingaangifte 2009 (inkomsten 2008), krijgt u de volgende intrestenbonus op de voorafbetalingen:

storting uitgevoerd voor 10 april 2008: 7,5 %
storting uitgevoerd voor 10 juli 2008: 6,25 %
storting uitgevoerd voor 10 oktober 2008: 5 %
storting uitgevoerd voor 20 december 2008: 3,75 %

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 apr 2010 10:17

wat u tweede deel betreft kan u veel beter een fiscaal voorafbetaling doen ipv meer te laten afhouden
klopt, maar da's ook niet interessant ivm zelf alles op een spaarboekje te plaatsen, zelfs met de lage rentes.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... etalingen/

Voorafbetalingen
Particulieren
Als u elk jaar nadat u uw aangifte heeft ingediend belastingen moet betalen, moet u weten dat het mogelijk is om een belastingvermindering te krijgen door uw belastingen volledig of gedeeltelijk op voorhand te betalen. Dit noemt men voorafbetalingen. Telkens wanneer u een voorafbetaling doet, wordt een bonus toegevoegd aan het betaalde bedrag. Hoe hoger het bedrag dat u vooraf betaalde, hoe hoger de bonus en hoe minder belastingen u dus zult moeten betalen.

Voor de belastingaangifte 2009 (inkomsten 2008), krijgt u de volgende intrestenbonus op de voorafbetalingen:

storting uitgevoerd voor 10 april 2008: 7,5 %
storting uitgevoerd voor 10 juli 2008: 6,25 %
storting uitgevoerd voor 10 oktober 2008: 5 %
storting uitgevoerd voor 20 december 2008: 3,75 %
je vergelijkt appels met peren, hé. In 2008 was de intrest hoog. Nu is die sterk verlaagd.

dit zijn de huidige bedragen:
Voor het aanslagjaar 2011 is het bedrag van deze voordelen gelijk aan de som van volgende producten :

Bedrag van de 1ste voorafbetaling (VA1) x 3 %
Bedrag van de 2de voorafbetaling (VA2) x 2,50 %
Bedrag van de 3de voorafbetaling (VA3) x 2 %
Bedrag van de 4de voorafbetaling (VA4) x 1,50 %

Voor het eerste kwartaal : ten laatste op 12 april 2010 (1ste voorafbetaling) ;
Voor het tweede kwartaal : ten laatste op 12 juli 2010 (2de voorafbetaling) ;
Voor het derde kwartaal : ten laatste op 11 oktober 2010 (3de voorafbetaling) ;
Voor het vierde kwartaal : ten laatste op 20 december 2010 (4de voorafbetaling) ;

maw: als je nu voorafbetaalt (voor 12 april), krijg je 3% op een termijn van nu tot een datum tussen eind oktober 2011 /eind augustus 2012. Rabobank geeft 1,8%+0,4% op 1 jaar. Gezien de lage rente (LIBOR van 1%), kan je er vanuitgaan dat die niet meer zal zakken, maar eerder zal stijgen. Betekent dus normaal gezien een rendement van minimaal tussen de 3,3% en 5,2%, afhankelijk van wanneer je de belastingsaanslag krijgt. Zelf sparen is dus interessanter, lijkt me (en wordt me ook elk jaar zo verteld op een vorming ivm belastingen)

xena

#9 , 11 apr 2010 14:21


Bedrag van de 1ste voorafbetaling (VA1) x 3 %
Bedrag van de 2de voorafbetaling (VA2) x 2,50 %
Bedrag van de 3de voorafbetaling (VA3) x 2 %
Bedrag van de 4de voorafbetaling (VA4) x 1,50 %
van deze tarieven heb ik nog ni gehoord kan je even de wettelijke basis hiervoor vermelden , loop blijkbaar wat achter , maar is nog altijd beter dan de werkgever meer bedrijfsvoorheffing te laten afhouden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 apr 2010 14:57


Bedrag van de 1ste voorafbetaling (VA1) x 3 %
Bedrag van de 2de voorafbetaling (VA2) x 2,50 %
Bedrag van de 3de voorafbetaling (VA3) x 2 %
Bedrag van de 4de voorafbetaling (VA4) x 1,50 %
van deze tarieven heb ik nog ni gehoord kan je even de wettelijke basis hiervoor vermelden , loop blijkbaar wat achter , maar is nog altijd beter dan de werkgever meer bedrijfsvoorheffing te laten afhouden
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vrag ... /index.htm

Anna Jacoby
Berichten: 14

#11 , 14 apr 2010 13:01

Al heel wat interessante reacties...

Hmm, ikzelf heb vrijstelling van activiteit met behoud van volledig loon en werk slechts een paar uur per week, dit staat in een overeenkomst. De vakbond zei me dat ik niet mocht werken op de uren dat ik normaal gezien een arbeidscontract heb. Dat doe ik dus niet, maar volgens jullie klopt dit niet en mag ik dit wel.

Dan ga ik ik me snel eens inschrijven bij een interimkantoor en dubbel loon trekken... Als dit echt zo is...

Des te beter voor mij...

Ben nog altijd niet helemaal overtuigd hoor :)

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 14 apr 2010 13:48

Per werkgever mag je wettelijk maximaal bepaalde arbeidsduur niet overschrijden en je werkuren van je beide jobs mogen elkaar nier overlappen.

Dat zijn de beperkingen zoals me door een sociaal inspecteur meegedeeld.

Anna Jacoby
Berichten: 14

#13 , 14 apr 2010 14:12

Dat dacht ik dus ook...

Het zou te mooi zijn om waar te zijn en onze wetgeving gaat me echt geen extra kado geven bij ontslag... (in de zin om zomaar een dubbel loon te ontvangen)...

Bedankt voor de reactie!

xena

#14 , 14 apr 2010 18:38

Dat dacht ik dus ook...

Het zou te mooi zijn om waar te zijn en onze wetgeving gaat me echt geen extra kado geven bij ontslag... (in de zin om zomaar een dubbel loon te ontvangen)...

Bedankt voor de reactie!
heb even vrijstelling van prestatie ingetypt bij google

http://content.jobat.be/nl/artikels/col ... ers-werken

Anna Jacoby
Berichten: 14

#15 , 28 apr 2010 10:44

Ter info, nogmaals bij de vakbond geweest en nu wisten ze me te zeggen dat ik dus WEL mag werken bij vrijstelling van prestaties.

Ik laat het maar even weten...

Belastinggewijs verwijs ik naar wat hierboven al gezegd werd...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”