verbreking bedienden contract net in/na proeftijd 6 mnd.

karman
Topic Starter
Berichten: 1

verbreking bedienden contract net in/na proeftijd 6 mnd.

#1 , 22 feb 2010 10:32

mijn bediendencontract voor onbepaalde duur starte op zaterdag 1 aug.2009
in contract staat ook een proefperiode vermeldt van 6 mnd.vanaf 1 aug.2009
Dus vanaf 1 febr.2010 is mijn proeftijd voorbij en zit ik volgens mij met een overeenkomst van onbepaalde duur.
Maandagnamiddag 1 febr.2010 rond 15h30 vraagt de zaakvoerder mij voor een onderhoud onder vier ogen en geeft hij mij mondeling een verbreking van de overeenkomst met een verbrekingsvergoeding van 1 week.
Hij wou me eventueel terug een proefperiode laten aangaan en stelde voor om dit dinsdag 2 febr. overeen te komen.
Dinsdag 2 feb. en woensdagvoormiddag 3 febr.ben ik echter de hele tijd op de baan bij klanten geweest,wat maakt dat ik dus pas woensdagmiddag terug op kantoor was.
Woensdag rond 16h00 vraagt hij me weer voor een gesprek onder vier ogen en hij stelt mij de ondertekening voor van terug een contract met proefperiode,ik weiger dit met het argument dat mijn proefperiode voorbij is en dat ik toch met een contract van onbepaalde duur zit.Na overleg met zijn soc.secretariaat erkend hij dit mondeling.
IK werk woensdag,donderdag en vrijdag gewoon verder.
vrijdag rond 16h00 maak ik de dossiers betreff. klantenbezoek voor aanstaande maandag 8 febr. nog gereed en neem ze om 16h30 mee naar huis.
Vrijdagavond 5 febr. wordt er door deurwaarder aangebeldt en krijg ik een betekening ontslagbrief.
met volgende vermelding"met deze delen wij U mee dat wij de arbeidsovereenkomst die tussen ons bestaat sedert 3 aug.2009,op 5 febr.2010 wensen te verbreken.Verbrekingsvergoeding van 7 kalenderdagen."
Maandag 8 febr.heb ik de firmawagen en alle firma materiaal ingeleverd en hiervoor een document voor ontvangst laten tekenen.
Van de ene op de andere dag zit ik zonder werk en vervoer.

Ik stel mij de vraag of mijn overeenkomst nu juist binnen of juist buiten de proefperiode is verbroken.Heb ik dus recht op 7 kalenderdagen of zoals wettelijk voorzien 3 mnd.opzegvergoeding.
Is deze verbreking al dan niet wettelijk.Indien niet heb ik dan ook nog recht op 3 mnd.vergoeding ivm.prive gebruik van een firmawagen.
Op mijn bediendencontract staat duidelijk in dienst vanaf 1 aug.2009 en zij stellen dat ik pas vanaf 3 aug.in dienst ben.
Ze schrijven ook dat ze op 5 feb.2010 wensen te verbreken,maar ik heb die dag ook nog gewerkt tot 16h30.

Wanneer gaat een verbreking bediendencontract in?
Op de dag van betekening of de dag erna?

Achteraf verneem ik nog van iemand dat wanneer men in de proefperiode
verlof neemt,dit de proefperiode verlengd met het aantal verlofdagen.
Ik heb in nov.2009 een verlofdag genomen en op 27,28 en 29 jan.2010,wat mijn proefperiode met 4 dagen verlengd.

Er is ook een nieuwe regeling bij onslag voor arbeiders!
Geldt dit ook voor bedienden?
Bij onslag tussen 1 jan.2010 en 30/6/2010 heeft men recht op een netto
crissispremie.

Is er iemand die me hierin kan raad geven?

in afwachting,


m.vr.gr.


Karel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 22 feb 2010 18:53

Als je inderdaad verlof genomen hebt, of ziek geweest bent tijdens je proef, wordt tijdens deze dagen het contract 'geschorst' en bijgevolg wordt de proefperiode verlengd met het aantal dagen ziekte/verlof dat je genomen hebt.

Hoewel het niet correct is dat jou een nieuw contract met een nieuwe proefperiode werd voorgeschoteld, lijkt het me wel correct dat je ontslagen bent tijdens proef.

Groeten,

P.

xena

#3 , 22 feb 2010 18:59


in contract staat ook een proefperiode vermeldt van 6 mnd.vanaf 1 aug.2009
Dus vanaf 1 febr.2010 is mijn proeftijd voorbij

Op mijn bediendencontract staat duidelijk in dienst vanaf 1 aug.2009 en zij stellen dat ik pas vanaf 3 aug.in dienst ben.

Wanneer gaat een verbreking bediendencontract in?
Op de dag van betekening of de dag erna?



als de termijn van 6 maanden begint op 1 augustus eindigt die niet op 1 februari maar op 31 januari het is dus niet 1feb +4 maar 31jan +4 op basis hiervan hebt u mijne inziens recht op 3 maanden
gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

burgerlijkwetboek 21/3/1804
art 1315 hij die zich beroept op een overeenkomst moet het bestaan ervan bewijzen , indien zij beweren dat er een overeenkomst is dat begint op 3 augustus moeten zij dat bewijzen . er is mij geen wettelijke bepaling bekend dat de begindatum van een proefperiode een activiteitsdag moet zijn


een verbreking is vanaf het ogenblik de verbreking word gegeven

best eens de arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978 lezen want er zijn nog schorsingsmogelijkheden

Reclame

Astrake
Berichten: 60

#4 , 22 feb 2010 22:17

Als je contract is ingegaan op 1 augustus is je proefperiode afgelopen op 31 januari + 4 dagen verlof is dus 4 februari. De dag van betekening was dus 1 dag te laat en je werkgever moet je 3 maanden opzeg geven/verbrekingsvergoeding betalen.

Je werkgever heeft je eerste werkdag genomen als start contract maar dat is uiteraard niet geldig, hetgeen op je contract staat telt! Asap je vakbond inschakelen en anders Toezicht op Sociale Wetten/Sociale Inspectie want je ontslag is niet correct.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 23 feb 2010 07:51

Tenzij er bovenop het verlof nog ziektedagen waren. Dan wordt de proefperiode verlengd met het aantal dagen ziekte.

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”