vakantierecht bij overgang overheid - priv

maartencharlier
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Overijse

vakantierecht bij overgang overheid - priv

#1 , 01 sep 2006 13:45

even mijn situatie schetsen:
ik was tot 11 juni 2006 onder contract bij het gemeentebestuur van Overijse (overheid, als contractueel). Ik heb ontslag genomen en ben sinds 2 augustus 2006 in dienst bij Talent Planet (priv?).
Bij de gemeente was het zo dat het aantal vakantiedagen van het lopende jaar berekend worden op basis van het aantal maanden in datzelfde jaar gewerkt/te werken. Toen ik mijn ontlag kenbaar maakte, werden mij vakantiedagen voor 2006 bij de gemeente herleid tot de helft ongeveer. Toen ik wegging heb ik geen vooruitgeschoven vakantiegeld gekregen (voor vakantiedagen van 2007) en ben ik niet betaald geweest voor mijn niet-opgenomen vakantiedagen in 2006. Ik heb bij mijn oude werkgever een attest gekregen ivm mijn vakantiegeld.
Nu hoor ik van mijn nieuwe werkgever dat er een probleem is met de berekening van mijn vakantiedagen. Volgens het attest van mijn oude werkgever (heb contact opgenomen met de gemeente en er zouden geen fouten staan op dit attest) heb ik in 2006 ?n 2007 geen recht op vakantiedagen! De reden zou zijn dat er op het attest staat dat ik al mijn vakantiedagen heb opgenomen (maar deze werden herberekend omdat ik in juni de gemeente heb verlaten). Ik kan nu moeilijk geloven dat ik zowel in 2006 als in 2007 geen recht heb op vakantiedagen. Voor 2006 heb ik slechts de helft van mijn dagen opgenomen, hoewel ik heel 2005 gewerkt heb. In 2006 zal ik uiteindelijk een maand en half niet gewerkt hebben. Kan het dan dat ik in 2007 geen vakantiedagen krijg?
Op een andere site las ik bv. dat er een recht op vakantiedagen ontstaat als je het jaar voordien loon hebt gekregen waar RSZ op betaald is. Dat is steeds het geval geweest. (ik was sinds september 2004 voltijds in dienst bij de gemeente)

Mijn vraag is nu: klopt het dat ik nu geen recht heb op vakantie in 2006 en 2007? Het is wel nogal complex natuurlijk met de overgang van overheid naar priv?...
Moest er niemand mij kunnen helpen, waar zou ik dan wel terecht kunnen met mijn vraag?

Dank bij voorbaat!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 sep 2006 19:21

Ga eens kijken in de FAQ van de 'Rijksdienst Voor Jaarlijkse Vacantie'.

http://www.rjv.be

subaru
Berichten: 90

#3 , 16 sep 2006 05:03

Vakantiedagen kunnen niet meegenomen worden van overheid naar prive en omgekeerd.
Het klopt indd dat er eerst een jaar moet gewerkt worden in de prive eer dat er recht op normale vakantiedagen is, bij de overheid ligt dit anders je krijgt vakantiedagen vanaf de datum dat er gestart word tot einde contract of einde het jaar en dit herhaald zicht dan steeds.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”