Plots ontslag, werkgever speelt hard spel.

Nitro_eend
Topic Starter
Berichten: 7

Plots ontslag, werkgever speelt hard spel.

#1 , 11 feb 2010 14:53

Hallo,

ik zal de situatie zo beknopt mogelijk proberen uit te leggen, het zit echter wat raar in mekaar.

Contract:
Opleiding (in buitenland) gevolgd met werkgever (1 tot 17 aug), pas na de opleiding contract getekend op datum van net na de opleiding (18 aug). Ook al had ik meerdere malen voor het vertrek naar de opleiding achter dit contract gevraagd. Infeite moest het contract (bediende) met ingang opleiding inclusief (1 aug) opgemaakt worden. Ook stond er geen loon vermeld, mondeling 1.500 net afgesproken met wettelijke afhoudingen. Ik had dit contract getekend, aangezien ik de baan op moest en ik het liefst met de papieren in orde wilde zijn, in geval van op de werf iets tegen te komen.

Loon
Later bleek dat dit loon op 1.550 brutto werd gesteld. Na gesprek met de baas overeengekomen van aanpassing van loon (hij wist zogezegd niet dat het zo laag lag...), met terugwerkende kracht op oktober. Komende maanden correct uitbetaald geweest, met uitzondering van het verschil met oktober.
...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nitro_eend
Topic Starter
Berichten: 7

#2 , 11 feb 2010 15:00

Na 2 weken werd het contract van de ene firma naar de andere firma overgezet (louter boekhoudkundig).
Twee firma's onder één dak.

Overuren:
Ik klopte overuren, niet betaald. Hier heb ik ook meerdere malen achter gevraagd. Ik zorgde voor de goede afloop van projecten, kon dus niet zomaar om 17.00u van de werf weglopen. De bedoeling was dat ik een ploeg op dreef kreeg, nieuw product. Meerdere malen vroeg ik om mijn overuren betaald te worden. De werkgever kwam telkens af met een smoes "dat kan niet omdat je bediende bent".

Na enige tijd dan toch tot een mondelinge afspraak gekomen, dat dacht ik toch. Toen ik er nog eens over begon, stuurde hij mij door naar de andere zaakvoerder, die zich van de financieële kant normaalgezien niets aantrekt. Het ging om +- 180 overuren in de afgelopen 5-6 maand.

De andere zaakvoerder had begrip voor dit voorval en was van beschouwing dat gewerkte uren betaald worden, zeker aangezien de arbeiders die ik begeleide wel voor hun overuren betaald werden.

Beide zaakvoerders hebben een gesprek gehad. De volgende dag komt zaakvoerder 1 me vertellen dat alles zal geregeld worden. Terwijl zaakvoerder 2 me vraagt of ik zaakvoerder 1 nog gehoord had. Zaakvoerder 2 (die wel te vertrouwen is) kwam uit de lucht gevallen toen ik zei dat zaakvoerder 1 me had verteld dat alles geregeld is. Ik werd alweer in het ootje genomen door werkgever 1.

Nitro_eend
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 11 feb 2010 15:10

Afgelopen maandag 8 febr. was ik dus om 8u aanwezig op het werk. Normale tijdstip voor het begin van de werkdag.

Ik ben in bespreking met werkgever 2 en enkele collega's over welke werken ingepland kunnen worden. Plots belt werkgever 1, hij klinkt weeral redelijk kort en opgejaagd.

Hij reageert vies omdat ik een afspraak met een opleidingscoördinator niet heb vastgelegd, terwijl dit niet eens van mij verwacht werd. Hij begon agressief te praten en vroeg of er mij iets niet aanstond...
Ik zei dat ik het beu ben dat mijn reispas (250 euro) na 6 maanden nog steeds niet vereffend werd. Hij kan mijn reactie niet slikken en stuurt mij naar huis. Terwijl ik mijn spullen pak, roept gij nog eens dat ik naar huis moet vertrekken.

Ik ga naar het ACV, men wijst erop dat ik een attest van wegsturing nodig heb. Wanneer ik dit de dag nadien wil halen bij mn werkgever, laten ze dit opmaken door een sociaal bureau. Men zegt dat dit tegen de middag klaar zal liggen. Ik ga in de middag dus terug naar het bedrijf.

Mijn werkgever legt mij een contract voor dat ik dien te tekenen. Reden hiervoor is dat ik nog geen getekend contract had bij het andere bedrijf (boekhoudkundig), ik had daar nogthans enkele malen achter gevraagd, het bleek toen allemaal niet nodig. Nu staat op dit nieuwe contract dat ik dien te tekenen op datum van 18 aug. wel een loonsvermelding. Het lage loon dat niet de afspraak was staat hier op vermeld. Hij gaf me ook ng een kopietje van het eerdere contract, op miraculeuze wijze staat daar ook het lage loon op vermeld. Ik heb hiervan echter nog een exemplaar waar geen loon op aangeduid staat.
Dit lijkt me allemaal verdacht en ik zeg hem dat ik dit niet onmiddellijk wil tekenen. Zijn tactiek slaat om en plots ben ik degene die geen zin had van werken, met mn handen in de zakken stond en werk geweigerd heb. Hij wil me ook geen attest van wegsturing geven. Ik ben zogezegd geschorst wegens weigeren te werken.

Reclame

Nitro_eend
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 11 feb 2010 15:15

Dit allemaal gebeurde 1 week voor het einde van de proefperiode van 6 maanden.

Wat mij lijkt is dat ik al het nodige gedaan heb om de vergaarde kennis op de opleiding door te geven aan de collega's, ondertussen een goedkope werkkracht was aangezien hij mijn overuren niet wilde uitbetalen en hij me buiten wilde net voor het einde van de proefperiode, zodoende een lagere opzeg te moeten uitbetalen.

Indien dit contract op de datum van de opleiding van start ging, wat wel normaal is, aangezien ik specifiek voor dit bedrijf en zijn product op opleiding was (geen algemene opleiding), zou ik net wel buiten de 6 maand durende proefperiode vallen.
Mijn visum werd uitbetaald op de dag dat ik daar weggestuurd werd, maandag 8 febr.

Kan ik hier volgens jullie verder iets aan doen ? De werkgever maakt al 5-6 maanden misbruik gemaakt van mijn goedheid en dit kan zo niet langer lopen. Hij heeft nog mensen aan de deur gezet onder het mom "weigeren van werken".

Ik heb reeds een aangetekende brief gestuurd, op aanraden van het LBC. In deze brief staat vermeld dat ik me maandag en dinsdag op het werk aangemeld heb, maar telkens ben weggestuurd geweest. Ook moest ik vragen wanneer ik mij een volgende keer dien aan te melden. Indien binnen de 48 uur geen gehoor wordt gegeven aan deze aangetekende zending, is er sprake van contractbreuk.

Ik heb nog niet mijn volledige verhaal kunnen doen bij het LBC, ik geraak er moeilijk binnen. In tussentijd had ik graag jullie mening gehad.

Alvast hartelijk bedankt !

xena

#5 , 11 feb 2010 17:37

u mag het werk niet verlaten zonder enig bewijs dat zij u wegsturen , u hebt(had) het recht te werken wat de baas ook mag zeggen .

wat die overuren en het lage loon betreft leg klacht neer bij de inspectie van de sociale wetten vraag ook eens of u geen recht had op een belastingsvrije dagvergoeding voor het werken in het buitenland

Nitro_eend
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 11 feb 2010 17:50

u mag het werk niet verlaten zonder enig bewijs dat zij u wegsturen , u hebt(had) het recht te werken wat de baas ook mag zeggen .

wat die overuren en het lage loon betreft leg klacht neer bij de inspectie van de sociale wetten vraag ook eens of u geen recht had op een belastingsvrije dagvergoeding voor het werken in het buitenland
Hartelijk bedankt voor de reactie.
Dit is iets wat ik niet wist en op het moment van ophef totaal niet aan dacht. Achteraf natuurlijk wel...
Het is namelijk mijn eerste jobervaring geweest (los van vakantiejobs), onmiddellijk het groot lot getroffen :roll:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”