C4 vermelding

puzzled
Topic Starter
Berichten: 2

C4 vermelding

#1 , 08 feb 2010 21:06

mijn werkgever stelt mij in het kader van een reorganisatie voor om het bedrijf te verlaten. bij de laatste sociale verkiezingen stond ik op de lijst en geniet dus in principe van een bescherming 4 jaar + ancienniteit. de werkgever weigert om de syndicale bescherming uit te betalen en we hebben een pakket genegocieerd. Nu puntje bij paaltje komt wil hij als reden 'mutual consent' gemeenschappelijk akkoord op het officiele ontslagdocument vermelden, en dus ook op mijn C4. Mijn vraag is :
kan ik met zo een vermelding na mijn opzegperiode nog aanspraak maken op een werkeloosheidsuitkering ? de werkgever zegt dat dit ok is, maar ik vertrouw het zaakje niet.
wie kan mij hierbij helpen ? dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

xena

#3 , 09 feb 2010 00:29


wie kan mij hierbij helpen ?
beetje raar voor een vakbondsvertegenwoordiger vind je niet ?
normaal gezien is cao nr 5 van toepassing , kan ook een andere cao zijn afgesloten in het pc ,
cao.nr 5 24/5/1971
Art. 18. De leden van de syndicale afvaardiging mogen niet worden afgedankt om redenen die eigen zijn aan de uitoefening van hun mandaat.De werkgever die voornemens is een syndicale afgevaardigde om gelijk welke reden, met uitzondering van dringende reden, af te danken, verwittigt voorafgaandelijk de syndicale afvaardiging evenals de syndicale organisatie die de kandidatuur van deze afgevaardigde heeft voorgedragen. Deze verwittiging gebeurt bij aangetekend schrijven dat uitwerking heeft op de derde dag, .................lees tot art 20

zie ook kb 21/5/1991 en wet 19/3/1991

Bij ontstentenis van een beslissing van het paritair orgaan, mag de werkgever de personeelsafgevaardigde of kandidaat-personeelsafgevaardigde enkel wegens economische en technische redenen ontslaan ingeval van :

sluiting van de gehele onderneming;
sluiting van een afdeling van de technische bedrijfseenheid (bv. een atelier, een magazijn…);
ontslag van een welbepaalde personeelsgroep (bv. het onderhoudspersoneel).

gelieve de ganse procedure te voeren via uw vakbond !!! u kan door 1 document te ondertekenen al uw rechten verliezen en bovendien word u werkloos afhankelijk van uw wil gelet op art. 44 werkloosheidsbesluit geen recht op een uitkering en volgens art. 7§12 wet 28/12/1944 geen recht op een werkloosheidsuitkering voor een periode gedekt door een ontslagvergoeding dit wil zeggen indien u recht had op 2 jaar en u gaat akkoord met 1 jaar u 1 jaar mag fluiten achter een werkloosheidsuitkering

Reclame

puzzled
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 09 feb 2010 01:28

mijn manager heeft me de laatste 3 jaar continu naar beneden gehaald (ik was laatste van het 'vorige management toen hij de groep overnam dus ik ben het kotsbeu en wil dan wel een pakket aanvaarden zolang ik die stress niet meer hoef te ondergaan, vandaar 'mutual consent' ik wou gewoon dat ze er wegens reorganisatie zouden op vermelden maar natuurlij zijn ze bang dat ik later een proces zou inspannen (wat niet mijn bedoeling is) en ik wil er zelfs een clausule bij vermelden dat ik dat niet ga doen maar toch bljft HR dwarsliggen.
btw het bedrijf heeft beslist om geen enkele syndicale premie meer te betalen, dus laten ze de afgevaardigden stilletjes kreperen in stresserende en ondergeschikte jobs....

bedankt alvast voor het advies.

marc38
Berichten: 1

#5 , 11 mar 2011 17:18

Goedemiddag,

Ik herken je verhaal puzzled. Ik word ook door mijn manager naar beneden gehaald ook door mijn vakbondsstatuut. Als ik het goed begrijp word je weggepest en wil je weg. De werkgever kan je niet ontslaan of het is met een serieuze ontslagvergoeding want je zegt zelf dat je op de lijst hebt gestaan. Gemeenschappelijk akkoord kan wel maar informeer je bij je vakbondsecretaris. Ik had een collega (vakbondsafgevaardigde) die niet meer tegen de spanning kon en zij heeft systeem Claeys gekregen... met gemeenschappelijk akkoord. Vakbond en werknemer moeten wel een document tekenen dat er afstand wordt gedaan van de bescherming.
Is een late reactie maar misschien heeft iemand anders er nog iets aan

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”