Overstap van consultancy naar opdrachtgever

Smikkie
Topic Starter
Berichten: 1

Overstap van consultancy naar opdrachtgever

#1 , 06 feb 2010 11:01

Hallo iedereen,

ik ben nieuw op het forum en ben hard bezig om mij in te lezen in dit forum. Helaas heb ik een prangende vraag waarbij ik niet direct het correcte antwoord vind in de oudere topics.

Ik werk voor een consultancy firma A in het buitenland die mij geplaatst heeft gesteld bij een opdrachtgever in België. Omdat ik zelf ook woonachtig ben in België waren er zekere belastingtechnische en juridische beperkingen. Uiteindelijk hebben ze mij bij consultancy firma B geplaatst welke in België gelegen is.

De constructie is de volgende: Ik sta onder contract bij consultancy B en ik werk bij de opdrachtgever van consultancy A. Ik doe de verrichtingen voor de opdrachtgever, deze wordt vervolgens gefactureerd door consultancy A. consultancy B factureert consultancy A zodat ik mijn loon krijg.

Uiteindelijk is consultancy B gewoon een raam waarlangs ik mijn loon krijg. consultancy B heeft geen betrekking met de plaats van tewerkstelling inzake de verrichtingen die ik voor die desbetreffende opdrachtgever maak.

De situatie is zo dat de opdrachtgever mij wilt inlijven op de payroll en gezien het contract met de opdrachtgever en de consultancy firma a is dit geen probleem.

Maar nu, na lang lezen, het probleem. Kan consultancy firma B (welke firma A aanrekent) verhinderen dat ik bij mijn huidige opdrachtgever aan de slag ga (niet concurrentiebeding dan wel relatiebeding)? In het contract met consultancy firma B staat de opdrachtgever niet vermeld. Ook de opdrachtgever heeft geen rekeningen gehad voor mijn werkzaamheden van consultancy firma B .

In mijn ogen werk ik bij consultancy firma B en verhuurt mijn capaciteiten door aan consultancy firma A. De opdrachtgever van firma A staat los van het contract die ik heb bij firma B.

En dan de vraag: klopt de manier hoe ik naar deze constructie kijk en heeft firma B geen invloed inzake een eventuele contract bij de opdrachtgever? De reden waarom ik mij zorgen maak is dat consultancy firma B ook zijn eigen mensen tewerk bij de opdrachtgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 11 feb 2010 16:30

Waarom vraag je het niet gewoon?

Het gebeurt courant dat zogenaamde consultancy bureaus (eigenlijk een soort van interimbureaus met een pool werknemers) werkkracht voor enkele weken tot zelfs verschillende jaren tewerkstellen bij een klant. Jij wordt betaald door het consultancy bureau en het consultancy bureau factureert aan de klant. Het gebeurt ook vaak dat na een bepaalde periode de 'consultant' een vast contract aangeboden krijgt bij de klant en daar dus een werknemer wordt.

Zo een concurrentiebeding en relatiebeding is alleen rechtsgeldig als het in jouw arbeidscontract staat en voldoet aan een aantal specifieke eisen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”