tijdskrediet en ontslag

djinnie
Topic Starter
Berichten: 38

tijdskrediet en ontslag

#1 , 04 feb 2010 15:07

Sinds bijna 3 jaar ben ik op tijdskrediet. Dit loopt af op 11 maart van dit jaar. Binnenkort dus.
Ik ben een tijd geleden naar mijn werkgever gegaan voor mijn job, maar deze is ingenomen door iemand anders. Ik werkte voor mijn tijdskrediet tijdens daguren, maar er is enkel een job beschikbaar in posten. In mijn contract zelf staat niets over daguren of wel of geen posten, maar ik werkte reeds enkele jaren in dagdienst.
Mijn werkgever heeft me toen een voorstel gedaan. Ik zou mijn ontslag krijgen met wederzijdse toestemming en ze zouden ook een document opmaken wat ik moet ondertekenen. Mijn volledige ontslagvergoeding (bediende met 6 jaar anciënniteit) zou ik echter niet krijgen, maar ze zouden me 3000 euro geven. Natuurlijk voordelig voor hen, maar ik heb er enkel maar nadeel bij. In posten werken is onmogelijk voor me ivm de kinderen en dat weten ze.
Het is wel zo dat het in die firma niet goed gaat en er heel wat mensen economisch werkloos zijn (ook bedienden) en dit lijkt me een manier om 'goedkoop' van me af te zijn.
Is er nog een andere mogelijkheid?

Vakbond kan of wilt niets doen, maar volgens hen moeten ze me dan maar ontslaan en me mijn ontslagvergoeding volledig betalen of me een job geven met dezelfde voorwaarden als voor mijn tijdskrediet, maar een wettekst ofzo vind ik daar niet van om het mijn werkgever voor te leggen.

Ben ten einde raad ondertussen....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 04 feb 2010 16:02


Mijn werkgever heeft me toen een voorstel gedaan. Ik zou mijn ontslag krijgen met wederzijdse toestemming

dit mag je in geen geval doen , (grote) problemen krijg je er gratis bij .
luisteren naar je vakbond is de boodschap

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 04 feb 2010 16:28

wat is er nadelig aan ontslag met wederzijdse toestemming dan?

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 04 feb 2010 16:43

wat is er nadelig aan ontslag met wederzijdse toestemming dan?
Als de vdab vermoedt dat je ontslag hebt genomen of gekregen ("met wederzijdse toestemming") loop je het risico geen uitkering te krijgen of pas na een wachtperiode, die dan nog een keer door de vdab zelf wordt bepaald. Tenzij je kan bewijzen dat er geen passende job meer is voor jou bij dat bedrijf. Maar wat is een passende job?

Eens getekend, is er ook geen weg terug en is geen van beide partijen meer gebonden aan opzegtermijnen/opzegvergoedingen.

"Met wederzijdse toestemming" doe je eigenlijk als je al iets anders op het oog hebt waar je meteen kan beginnen.

Astrake
Berichten: 60

#5 , 04 feb 2010 17:57

Ten eerste kunnen ze je pas ontslaan nadat je tijdskrediet is afgelopen. En als ze je willen ontslaan: volledige opzegvergoeding uitbetalen. Niet akkoord gaan met minder!

Trouwens, als er iemand anders is aangeworven voor jouw functie mag diens contract slechte zijn voor de maximumduur van je tijdskrediet.

djinnie
Topic Starter
Berichten: 38

#6 , 05 feb 2010 09:13

Ik weet het dat het nadelig is en zeg zelf...3000 euro of mijn volledige ontslagvergoeding is toch een heel verschil hoor. 't Scheelt enkele duizenden euro's.
En ik weet ook dat ze me mijn job moeten teruggeven ofwel me een job moeten geven die dezelfde voorwaarden heeft als mijn vroegere job, maar volgens hen is het omdat er herstructurering is dat het niet mogelijk is van me mijn oude job terug te geven en een job met de uren die ik had, is er momenteel niet dus zetten ze me compleet vast.
Me ontslaan willen ze niet, want dat kost hen teveel volgens hen en momenteel gaat het minder goed en krijgt de personeelschef dat niet meer 'verkocht' aan de bazen. Volgens mij een uitvlucht, maar wat kan ik anders?
Vakbond werkt niet mee ook al weten ze dat ik in mijn recht ben....

Ik heb al ander werk op het oog en mag 22 maart beginnen, maar ja...het is wel met een contract van onbepaalde duur, maar er is nog altijd een proefperiode, maar moesten ze me dan ontslaan, heb ik natuurlijk helemaal niets en met een groot gezin is dat absoluut geen optie.

xena

#7 , 05 feb 2010 19:15

maar moesten ze me dan .
ga eens antwoorden zoals jij uw vraag stelt !!!
maar moest je eens goe ziek worden tijdens je eerste week in je proeftijd .
wat zijn dan de gevolgen denk je ?

hebt u al eens nagegaan of de werkgever na afloop van een tijdskrediet uw arbeidsovereenkomst mag beeindigen en eventueel welke sanctie daar tegenover staan ?

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 06 feb 2010 11:45

“Art.20.§ 1. Na afloop van de periode van uitoefening van het recht op tijdskrediet...heeft de werknemer het recht terug te keren naar zijn functie of, wanneer dit niet mogelijk is, naar een gelijkwaardige of vergelijkbare functie conform zijn arbeidsovereenkomst.§ 2. De werkgever mag geen handeling verrichten die tot doel heeft eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking behalve...Dit verbod eindigt 3 maanden na de einddatum van diezelfde periode...§ 4. De werkgever die, ondanks de bepalingen van § 2 van dit artikel, de arbeidsovereenkomst beëindigt zonder dringende reden of om een reden waarvan de aard en de oorsprong niet vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties vanwege de uitoefening van het recht op tijdskrediet...dient aan de werknemer een forfaitaire vergoeding te betalen die gelijk is aan het loon van 6 maanden, onverminderd de vergoedingen die bij een verbreking van de arbeidsovereenkomst aan de werknemer betaald moeten worden...”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis tot invoering van een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking).

Wend u zo nodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

djinnie
Topic Starter
Berichten: 38

#9 , 06 feb 2010 14:55

Xena...ja ik begrijp dat best dat er een sanctie tegenover staat, maar hij volgt de wet ook niet zoals het moet zijn hé.
Ik wist dat ze me ofwel mijn job of een job in een vergelijkbare functie moeten geven of dat ze me ofwel moeten ontslaan, maar geen van beide willen ze.
Waar sta ik dan als werknemer? Met mijn rug tegen de muur.

J. demoor...danku...hier ben ik iets mee.

xena

#10 , 06 feb 2010 20:37


Waar sta ik dan als werknemer? Met mijn rug tegen de muur.
volg de raad op van het laatste zinnetje van j demoor als je terug uit tijdskrediet bent , nu kan je nog niks ondernemen , en in geen geval enig document ondertekenen van uw werkgever .

djinnie
Topic Starter
Berichten: 38

#11 , 09 feb 2010 12:56

Ik heb een mail gestuurd naar het toezicht op sociale wetten. Ik wacht even hun antwoord af.
Alvast bedankt voor de reacties.
Moesten er nog mensen zijn met ideeën...shoot :D

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”