Plots ontslag

SPIT
Topic Starter
Berichten: 5

Plots ontslag

#1 , 01 feb 2010 11:37

Vorige week vrijdag (29 januari 2010) werd mijn arbeidscontract éénzijdig opgezegd door de werkgever. (geen collectief ontslag).
Ik heb meer dan 4 jaar gewerkt voor deze werkgever.
De werkgever had een brief opgesteld waarin hij met onmiddellijke ingang (vanaf maandag 1 februari 2010) een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst en waarin ook vermeld staat dat hij het sociaal secretariaat de berekening van de opzeggingsvergoeding die met dit ontslag gepaard gaat ging laten berekenen. (zou iets van een 35 werkdagen zijn). Ik heb zijn brief ondertekend en hiervan een exemplaar ontvangen.
Ik moet niet meer terugkomen naar de firma en hoef de opzeggingstermijn niet te presteren en heb bijgevolg ook mijn sleutel van de firma, gsm e.d. moeten afgeven tegen ontvangstbewijs.
Er staat in de brief geen reden van ontslag vermeld, en mijn C4 zou opgestuurd worden (dit werd mij mondeling medegedeeld).
Ik heb het ontslag helemaal niet zien aankomen en vroeg aan de werkgever of dit een ontslag om dringende of dwingende reden was omdat het zo plotseling was. Volgens hem was dit niet het geval gezien ik in geval van een dringend of dwingend ontslag geen recht zou hebben op een opzegvergoeding. (Klopt dit wel)????
Nu vraag ik me af of dit al bij al een wettelijk ontslag is en hoe lang de werkgever zijn tijd kan nemen met het bezorgen van de C4.
Iemand hier enige ervaring mee?
Met dank,
Spit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 02 feb 2010 12:39

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

SPIT
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 feb 2010 16:38

Klopt! maar dat zijn maar zaken waar je achteraf aan denkt!
Nu staat in de opzeggingsbrief van de werkgever wel duidelijk dat hij een eind maakt aan de arbeidsovereenkomst en dat de verbrekingsvergoeding zal berekend worden door het Sociaal Secretariaat, er staat dus nergens in dat ik akkoord ben met zijn beslissing, of dat ik zelf ontslag neem.
Ook zijn naam en handtekening staan onder het document, waarmee ik aanneem dat hij op dat moment de verbintenis aangaat om te doen wat hij zelf geschreven heeft,.. of niet ??

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 02 feb 2010 16:54

Iedereen kan ontslagen worden, zonder opgave van reden, zolang de opzegvergoedingen/verbrekingsvergoedingen maar correct betaald worden; en het spel eerlijk gespeeld.

Het berekenen van het loon gebeurt meestal door een sociaal secretariaat, daar is niets vreemd mee. Dus ook de ontslag-/verbrekingsvergoeding. Het sociaal secretariaat brengt de nodige administratie in orde. Dat is bij ons ook het geval.

Overigens teken je een ontslagbrief voor ontvangst, niet voor akkoord.

Mocht het ontslag om dringende redenen zijn geweest, dan had je ook geen vergoedingen gekregen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”