Taken tijdens opzeg

An1703
Topic Starter
Berichten: 4

Taken tijdens opzeg

#1 , 29 jan 2010 16:31

Hallo,

Ik heb deze week mijn ontslag gekregen naar aanleiding van sluiting van de firma.
Mijn opzeg gaat in vanaf 01/02/2010 (3 maanden)

Er is binnen de firma geen werk meer en ze willen dat ik nog kom tijdens mijn opzeg om voor een zusterfirma te werken die onder dezelfde groep valt (ik heb geen contract met de groep, alleen met mijn firma).
Mag dit?
Ik had voorgesteld om nog twee dagen per week te komen om de kleine prutsen die ik nog kan doen voor mijn eigen firma te doen. Dat was goed bedoeld van mij, want ik heb zelfs niet genoeg te doen om twee dagen per week te vullen (amper 10 min werk per dag).
Ik wilde zelfs de 4de maand die ik volgens formule Claeys nog moet hebben laten vallen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 29 jan 2010 17:42

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 29 jan 2010 19:28

Wat staat er in het contract.
Indertijd bij echtgenote was dat een groep van firma's en kleine firma's en men werd 'ergens' tewerkgesteld - vb zij werkte bij ... nv maar als boekhoudster zat ze vb 6 maand in BX om controle van firma ..-immo.nv
Daarna naar ...jet.nv enz enz ...
Stond in contract dat men 'overal' in groep kon tewerk gesteld worden. Ook bij nieuw overgenomen bedrijven.

Reclame

An1703
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 01 feb 2010 19:45

Goeie avond,

Bedankt voor jullie reactie.
Dat van die "wijze, tijd en plaats" is een beetje troebel...
De zusterfirma zit namelijk in hetzelfde gebouw dus in theorie doen ze dan waarschijnlijk niks mis...
Omdat in mijn contract "administratief bediende" staat kunnen ze me alles laten doen wat ze willen. Maar ik had wel een hele boeiende en uitdagende job.
Nu gaan ze die titel gebruiken om mij rotklusjes te laten opknappen voor andere mensen in een andere firma met een andere activiteit waarmee ik niks te maken heb.
Emotioneel vind ik dat zwaar. Mijn job verliezen in deze tijd met een pas gebouwd huis en een baby van 8 maanden is al erg genoeg...

Bedankt voor de tip ivm de formule Claeys. Ik ga zeker mijn 4de maand aanvragen dan, want ik wil zeker met alles is orde zijn.

Collectief ontslag is niet van toepassing omdat ze de ontslagen gespreid hebben tussen augustus en januari.
Ik denk toch dat ze dat op die manier proberen vermijden hebben.
Ik denk zelfs dat ze de firma niet officieel gaan sluiten, dus ik krijg ook geen sluitingsvergoeding. Ik denk dat ze de naam gaan laten bestaan.

Het lijkt alsof ze overal wel iets op weten...
Ik weet al van oktober dat ik ga ontslagen worden, maar heb mijn ontslag pas vorige week gehad, nadat al mijn kasten en zo opgekuist waren en al mijn werk gedaan is.
En nu zeggen ze dat ik voor de andere firma moet gaan werken omdat ik zelf geen werk meer heb.
Ik denk dat ze gewoon zo lang gewacht hebben omdat ze nu hopen dat ik zelf ga vertrekken.
Dan kost het ze niets...

xena

#5 , 02 feb 2010 11:39

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 feb 2010 17:24

Klopt wat Xena zegt - maar mijn kennis is wat 'zwaar' gedateerd.
Bij mijn echtgenote was het steeds als verantwoordelijke boekhoudster - ander personeel kreeg dikwijls een nieuw conract met behoudt van rechten en plichten.
Voor het topkader - die zaten net zoals mijn echtgenote en andere diensthoofden allemaal bij de eerste firma. Op die wijze was er ook nooit een comité nodig.

chacha
Berichten: 64

#7 , 03 feb 2010 16:08

Je mag m.i. wel akkoord gaan met een verbrekingsvergoeding die lager is dan de opzegtermijn. Je moet enkel zien dat je boven het wettelijk minimum blijft. Bv na 5.5 jaar was mijn minimum 6 maand. Claeys zei 9 maand (en dat was wat de werkgever gaf als opzeg) en ik ben akkoord gegaan met verbrekingsvergoeding van 6 maand na 1.5 maand prestatie.

En ik heb nu een werkloosheidsvergoeding na die 6 maand.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”