ontslaan van bediende die zelf op ontslag aanstuurde

jeroendc
Topic Starter
Berichten: 3

ontslaan van bediende die zelf op ontslag aanstuurde

#1 , 27 jan 2010 14:29

ik had een bediende die 10 jaar uitstekend werk leverde. Door relationele problemen en misschien wat uitgekeken op het werk deed ze haar werk niet correct meer het laatste jaar. Na enkele keren aangemaand te hebben beter haar werk uit te voeren werd het alleen maar erger. Naar de klanten toe werd ze onbeleefd en ze voerde niet alle voor haar verwachte taken meer uit. Ze stuurde dus echt op ontslag aan. Ik heb haar bij mij geroepen en voorgesteld haar een c4 te geven met onmiddelijke ingang ik betaalde haar 9 maanden + vakantiegeld e.a. uit (ze was OK). Op haar CV schreef ik ontslag wegens herstructurering. Deze drogreden om haar te belonen voor de 10 jaar dat ze wel goed haar werk deed. Verder heeft ze reeds een nieuwe job. Haar nieuwe baas belde voor info en ook hier heb ik haar aangeraden. Nu 3 maanden later krijg ik een deurwaarder die mij in haar naam voor de rechtbank daagt omdat ze nog recht zou hebben op 4 maanden. Ze had een diploma handel, werkte 4/5 en verdiende 1600€ netto. Ik betaalde haar dus (te) goed. Heb ik ergens argumenten om hier tegen in te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 27 jan 2010 16:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroendc
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 jan 2010 09:54

We waren overeengekomen dat ik ze 9 maand ging uitbetalen (mondeling) en ze mocht direct thuis blijven.
Dit vond ik nog een goede schikking aangezien ze echt het bloed vanonder je nagels haalde om maar haar ontslag te krijgen!
Wat moest ik doen? haar zelf beginnen pesten tot ze ontslag nam? Ze voerde alles wat ze (nog) uitvoerde wel correct uit! Dus ik had geen reden om een dringend ontslag in te roepen.
Zo zie je wat een vakbond kan!
Na opzoeken van de formule Clayes blijkt inderdaad 13 maand.

Reclame

Astrake
Berichten: 60

#4 , 28 jan 2010 16:41

Je had haar wel kunnen ontslaan met dringende reden. Ze voerde de taken die ze wel nog uitvoerde correct uit maar niet de taken die ze hoorde uit te voeren. En dat staat dan weer gelijk aan insubordinatie van de werkgever, dus eigenlijk had je haar zelfs kunnen ontslaan omdat dit gelijkstaat aan contractbreuk.

Maar je goedheid heeft je helaas niets op geleverd, want wettelijk gezien staat ze nu recht in haar schoenen. Of dat ook "correct" is, is uiteraard een andere zaak maar de wet volgt helaas meestal de rede of gezond verstand niet

jeroendc
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 jan 2010 10:10

Ga er toch een advocaat opzetten.
Het gaat mij om het principe.
Bedankt voor de reacties!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”