Ontslag genomen, verkorte opzegtermijn onder voorwaarden

dannyv
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Hasselt

Ontslag genomen, verkorte opzegtermijn onder voorwaarden

#1 , 26 jan 2010 09:41

Ik heb als bediende (3 jaar ancienniteit) mijn ontslag gegeven, en ben met mijn werkgever een opzegtermijn van 14 dagen (ipv 6 weken), startende van de eerste van de volgende maand overeengekomen.
Die opzegtermijn wordt mij echter onder voorwaarden toegestaan: ik moet een aantal dingen afwerken en sta in voor de nodige overdracht van know-how, maar mijn vraag is in hoeverre dit kan en hoe sterk ik sta tegenover een evaluatie van die voorwaarden. Ik sta alvast ten volle achter het feit dat ik mijn zaken moet overdragen, en dat lukt op die twee weken, zonder twijfel.

Bedankt!
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 26 jan 2010 10:43

sorry dat ik je draadje hier even kaap

ben je verplicht als je je opzeg geeft om de nodige know-how door te geven aan een eventuele opvolger?

dannyv
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Hasselt

#3 , 26 jan 2010 11:56

Tegenover mijn collega's voel ik me enigszins verplicht. In mijn situatie vind ik het niet meer dan normaal dat ik een aantal zaken communiceer en op papier zet, dat de werkgever daar naar vraagt maakt in eerste instantie voor mij geen verschil.
Maar of dit als _eis_ door de werkgever kan gesteld worden, en daarvan ook nog mijn opzegtermijn laat afhangen, is mij dus een vraagteken.

Reclame

xena

#4 , 26 jan 2010 13:27

je kan in een onderlinge overeenkomst een kortere opzegtermijn overeenkomen , die voorwaarden van uw werkgever zijn individueel onderhandelde bepalingen en daar zal je aan moeten voldoen . je had minstens een defenitie moeten opstellen van die know-how overdracht nu is dit vaag en voor interpretatie vatbaar , indien jullie hier niet uitgeraken zal het toch 6 weken opzegtermijn worden

dannyv
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: Hasselt

#5 , 27 jan 2010 07:29

Er is nog niks getekend, tot op heden was dat nog mondeling, maar schriftelijke bevestiging volgt. Goed, maar dan weet ik dat de bepalingen strikt beschreven moeten worden voor ik teken.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 27 jan 2010 08:33

Ik denk dat je zulke afspraken nooit perfect kan omschrijven en er altijd enige interpretatie of onduidelijkheid zal blijven. Zo'n afspraken dreigen de relatie tussen werkgever en werknemer te verzieken. Of misschien zijn ze dat al omdat je blijkbaar persé vroeger wil vertrekken. Wat zijn tenslotte die drie weken meer.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 27 jan 2010 11:11

“Art.82...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(door indexering gebracht op 30.322 EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De helft van drie maanden = (52 weken /4 ) / 2 = 6,5 weken.

‘De opzeggingstermijn kan in de loop van de termijn door onderlinge toestemming verlengd worden’(Cass. 5 november 1965,R.W. 1965-66,1395).

Ik leid hieruit af dat die termijn dan ook door onderlinge toestemming kan ingekort worden en dat hierbij dan tevens voorwaarden kunnen bedongen worden. Het is aan partijen om die voorwaarden al dan niet te aanvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”