Zelf ontslag geven <=> uitkering

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Zelf ontslag geven <=> uitkering

#1 , 20 jan 2010 13:58

Hoe lang heb je geen recht op uitkering als je zelf ontslag neemt?

Niet dat ik WIL gaan stempelen!!!, maar...

Situatie: mijn werksituatie gaat drastisch veranderen.
Was: vaste uren (dag), vaste locatie (4km van huis)
Wordt: onregelmatige uren (op afroep 24/24), elke dag andere werkplek (heel België), buitenland is ook mogelijk.

Aangezien ik dit echt niet zie zitten en ontslag krijgen geen optie is, wil ik zelf mijn onstlag geven.

Aangezien ik 3 maand opzeg heb, is het moeilijk om eerst zeker te zijn van een nieuwe job, alvorens mijn onstlag zelf te geven.

Het zal dus een risico zijn om op tijd een andere job te vinden, daarom dat ik wil weten waar ik sta.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 20 jan 2010 17:37

op basis van art. 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 hebt u dan geen recht op een werkloosheidsuitkering .
Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.

deel uw werkgever schriftelijk mee(laten tekenen voor ontvangst) dat u de nieuwe arbeidsvoorwaarden niet aanvaard en dat u desnoods naar de arbeidsrechtbank stapt op basis van de arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978 Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,
indien u bij een vakbond bent laat hun het schrijven opstellen en eventueel versturen . men heeft dan de keuze u te laten werken zoals nu of de arbeidsovereenkomst zelf te beeindigen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#3 , 21 jan 2010 07:51

Ik denkt niet dat ik er iets kan tegen beginnen aangezien er in mijn contract geen locatie en geen werkuren zijn vermeld.

Hypothetische situatie:

Een bewakingsfirma zoekt iemand voor permanentie tijdens de daguren op een terrein twee straten verder dan uw woning. Het kantoor van de bewakingsfirma is +100km van mij af, maar aangezien ik permanent job heb op minder dan 5km van huis geen probleem.

Je gaat hier op in en 10 jaar later verbreekt de klant zijn contract met de bewakingsfirma omdat ze iemand goedkoper vinden.

Ik krijg dus andere jobs toegewezen.

In mijn contract staat gewoon dat ik voor firma A werk, die beveiliging doet. Er staat niet in dat ik ben aangenomen om firma 'A' te vertegenwoordigen bij firma 'B' op locatie 'C'

-----------

Dus als ik het goed begrijp:
Indien ik zelf mijn onstlag geef en ik vind door omstandigheden bv het eerste jaar geen job, heb ik een jaar geen inkomen?

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 21 jan 2010 08:09

Dus als ik het goed begrijp:
Indien ik zelf mijn onstlag geef en ik vind door omstandigheden bv het eerste jaar geen job, heb ik een jaar geen inkomen?
Inderdaad!

xena

#5 , 21 jan 2010 17:32

is al een gans ander verhaal dan het eerste

als je vaste werkplaats na 10 jaar 100km verplaatst dan zal dit eerder ni gesanctioneert worden er is toch al wat rechtspraak waar dit aanvaard word , enig probleem is dat de plaats van tewerkstelling niet vermeld staat in je arbeidsovereenkomst . je zal best eens op gesprek gaan bij de rva

Astrake
Berichten: 60

#6 , 22 jan 2010 14:16

wijzigt er iets aan je andere arbeidsvoorwaarden? zijnde uren/dagen. Deze staan normaal gezien wel in je contract of alleszins in het arbeidsreglement. Als daar ook iets aan verandert kan men dat m.i. wél aanzien als een eenzijdige wijziging van het contract en pleegt je werkgever contractbreuk. Staat er trouwens nergens in je contract dat je aangeworven ben voor die specifieke functie?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 22 jan 2010 23:07

Is er niet zoiets dat er een eenzijdige wijziging van het contract ontstaat omdat er een hele andere dan de "normale" werksituatie ontstaat ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Astrake
Berichten: 60

#8 , 23 jan 2010 10:35

Is er niet zoiets dat er een eenzijdige wijziging van het contract ontstaat omdat er een hele andere dan de "normale" werksituatie ontstaat ?
als er geen arbeidsplaats vermeld staat op het contract is het in principe geen eenzijdige wijziging. Men kan pas van eenzijdige wijziging spreken indien 1 van de vastgelegde voorwaarden in het arbeidscontract of arbeidsreglement of zelfs ondernemingsCAO verandert

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 23 jan 2010 12:47

Juist, maar ik bedoelde eerder dat je toch min of meer mag verwachten dat het als een enzijdige wijziging zou kunnen beschouwd worden omdat er reeds 10 jaar een bepaalde arbeidsplaats was. Ik bedoel een soort ongeschreven overeenkomst.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#10 , 23 jan 2010 14:04

Juist, maar ik bedoelde eerder dat je toch min of meer mag verwachten dat het als een enzijdige wijziging zou kunnen beschouwd worden omdat er reeds 10 jaar een bepaalde arbeidsplaats was. Ik bedoel een soort ongeschreven overeenkomst.
nee , maar de rva of rechter zou dit wel kunnen aanvaarden

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#11 , 25 jan 2010 09:45

In mijn contract staan geen specifieke uren en ook geen plaats.
Ik heb bij de firma het standaard contract voor een buiten-inspecteur:
-39u/week (zowel dag/avond/nacht)
-verscheidene inspectieplaatsen over België, occasioneel buitenland voor een periode niet langer dan 3 maand.
-werkuren en werkplaats wordt tenminste 8u voor aanvang doorgegeven.

Er werd toen bijgezegd dat dit een standaardcontract is voor elke inspecteur, maar dat dit voor mij niet van toepassing was aangezien ik vaste coördinator werd bij een firma.

Hier staat wel niets van op papier.
Ben stom geweest om dat toen niet te vragen, maar ja.... een mens is blij dat hij werk heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 jan 2010 16:52

Dus als ik het goed begrijp:
Indien ik zelf mijn onstlag geef en ik vind door omstandigheden bv het eerste jaar geen job, heb ik een jaar geen inkomen?
toch niet. Je hebt 2 opties:

- ontslag nemen en direct ergens via interim werken voor minstens 20 dagen. Indien je dit doet, heb je na de tewerkstelling via interim recht op werkloosheidsuitkeringen, aangezien de RVA enkel kijkt naar de laatste periode van minstens 20 (al dan niet aaneensluitende) dagen tewerkstelling.

- ontslag nemen en direct een aanvraag werkloosheid doen. Dan zal men je oproepen naar de RVA voor een verhoor waarin je je reden van ontslag zal moeten bepleiten. Hierbij kan (niet "moet") je gebruik maken van een advocaat of een vakbond. Zij kunnen je helpen in het verzamelen van een dossier. Maak dat je dan bewijs hebt van die veranderde arbeidsomstandigheden.

Voor de rest kan je eventueel eens contact opnemen met een advocaat of vakbond die je verder kunnen helpen in de discussie "al dan niet eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst". Dan doe je dit wel best voor je ontslag neemt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”