vast contract die er maar niet kwam

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

vast contract die er maar niet kwam

#1 , 09 jan 2010 06:18

mijn vriend die werd vorige zomer aanvaard in een bedrijf in het zeebrugse, (hij werkte als lasser in repair van containers) de afspraak was dat het 4 maanden interim ging zijn dus in september ging hij zijn vast contract krijgen, maar dit werd uitgesteld, omdat de meeste werknemers in verlof gingen, werd gezegd, ...
Oké, geen probleem , vast contract ging volgen in oktober, werd weer uitgesteld, reden : mijn vriend was asociaal, wilden ze zeggen dat hij niet mee zat te praten met de rest tijdens het werk, klinkt ongeloofwaardig maar is waar . na positieve evaluatie ging zijn contract herzien worden, mijn vriend had zich herpakt en zijn best gedaan om wat socialer te zijn,dus ging het contract toch doorgaan, begin december mocht hij tekenen, december naderde, contract niet, er werd hem verteld dat hij de 4de januari zeker vast contract ging krijgen, ondertussen zijn we januari en de 4den ging 'the day' zijn, natuurlijk, u kan het al raden, weer was er iets tussen gekomen en het werd weer uitgesteld, maar de 11 de januari ging het echt heel echt definitief zijn, hij kreeg zelfs een
formulier mee om in te vullen, maar , we zijn dus nu de vrijdag voor de 11ste januari, mijn vriend werkt zijn dag uit, tot maandag zeggen ze nog tegen hem in de bureau, hij komt thuis en krijgt een telefoon dat er beslist is dat hij niet meer moet terugkomen! mag er eigenlijk zo met een mens zijn voeten gespeeld worden gewoon omdat hij er is op basis van een interimcontract? en kunnen we hier iets tegen beginnen, het is grote firma! :shock: en het ergste van al, de interim belde ons om te vragen of er mss iets was gebeurd op zijn werk want diezelfde morgen had de firma nog laten weten aan interim dat mijn vriend vanaf maandag zijn vast contract zou krijgen ! de firma kon ook nog geen reden geven waarom zijn contract met interim niet verlengd wordt en ook niet waarom ze hem geen contract gingen geven ! ik heb toen zelf gebeld naar de chef van mijn vriend, die man viel volledig uit de lucht, hij wist hier niets van en wilde eerlijk gezegd mijn vriend niet kwijt uit zijn team ! kunnen wij als kleine garnalen iets beginnen tegen een grote firma ? en kan er zomaar met de voeten van de werknemer worden gespeeld ? is dit mss omdat ze weten dat er nu niet veel werk is dat ze met alles wegkomen :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 09 jan 2010 18:42

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#3 , 10 jan 2010 01:54

u kan gaan zoeken naar een paar zaken die mogelijk ni in orde waren maar het beste is in deze te berusten in dergerlijke gevallen staat u bovenaan de lijst bij het interimbureau voor een nieuwe job .
ja, dat is wel waar, na het weekend mag mijn vriend al naar paar nieuwe arbeidsplaatsen gaan via interim maar probleem is dat je zo telkens opnieuw moet beginnen, vooral als je belooft wordt van na x aantal maanden krijg je vast contract , het is gewoon verschrikkellijk demotiverend en als interim kracht heb je ook niets van rechten, zo heb je als vaste werknemer recht op ontslagperiode, nu mag je gewoon dag van voordien al te horen krijgen dat je niet meer moet terugkomen ... we worden er gewoon moedeloos van :cry:

Reclame

Astrake
Berichten: 60

#4 , 15 jan 2010 14:46

en als interim kracht heb je ook niets van rechten, zo heb je als vaste werknemer recht op ontslagperiode, nu mag je gewoon dag van voordien al te horen krijgen dat je niet meer moet terugkomen ... we worden er gewoon moedeloos van :cry:
Dit is ook niet altijd waar hoor! Als je een contract hebt van bvb maandag tem vrijdag MOET men je die week laten uitwerken. Indien men op woensdag zegt dat je op donderdag niet moet komen is dat in principe niet verkeerd maar men moet je wel uitbetalen tot vrijdag! Bovendien kan je je in dit geval als arbeider ook nog eens beroepen op de zogenaamde crisispremie die dient uitbetaald te worden.

Maar het is inderdaad wel zo dat je via interim met dag of weekcontracten werkt en dat men na einde van elk contract de samenwerking kan stopzetten...maar dus niet zomaar middenin een contract...en dat is trouwens een mes dat aan 2 kanten snijdt!

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#5 , 15 jan 2010 20:13

en als interim kracht heb je ook niets van rechten, zo heb je als vaste werknemer recht op ontslagperiode, nu mag je gewoon dag van voordien al te horen krijgen dat je niet meer moet terugkomen ... we worden er gewoon moedeloos van :cry:
Dit is ook niet altijd waar hoor! Als je een contract hebt van bvb maandag tem vrijdag MOET men je die week laten uitwerken. Indien men op woensdag zegt dat je op donderdag niet moet komen is dat in principe niet verkeerd maar men moet je wel uitbetalen tot vrijdag! Bovendien kan je je in dit geval als arbeider ook nog eens beroepen op de zogenaamde crisispremie die dient uitbetaald te worden.

Maar het is inderdaad wel zo dat je via interim met dag of weekcontracten werkt en dat men na einde van elk contract de samenwerking kan stopzetten...maar dus niet zomaar middenin een contract...en dat is trouwens een mes dat aan 2 kanten snijdt!
ja, helemaal juist, maar interimcontract was juist hoor, het was de baas van de firma die niet correct was , al van in oktober beloofde ie mijn vriend een vast contract, en dan 11 januari ging het eindelijk zo ver zijn, en wat doet mijnheer de grote baas , hij zegt nog tegen mijn vriend tot maandag hé maat , (de vrijdagavond) en tegen dat mijn vriend thuis is heeft ie al antwoord op zijn gsm gezet dat hij niet meer moet terugkomen maandag ????? kan dat zomaar ??? ja natuurlijk weer wel hé, pas als bediende heb je eigenlijk iets van rechten hier in dit stomme land en ik denk dat dat komt omdat de politiekers bedienden zijn en geen arbeiders

m-pox
Berichten: 10

#6 , 16 jan 2010 21:32

De wetgever heeft het gebruik van interimcontracten beperkt. U kunt dus best starten met na te gaan of het bedrijf de voorwaarden van tewerkstelling via interimcontract respecteerde.

Interimcontracten mogen enkel gebruikt worden:

1) Voor de vervanging van een vaste werknemer (afwezig wegens ziekte, etc.)
2) Voor het uitvoeren van uitzonderlijk werk
3) Bij een tijdelijke toename van werk

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#7 , 16 jan 2010 23:32

De wetgever heeft het gebruik van interimcontracten beperkt. U kunt dus best starten met na te gaan of het bedrijf de voorwaarden van tewerkstelling via interimcontract respecteerde.

Interimcontracten mogen enkel gebruikt worden:

1) Voor de vervanging van een vaste werknemer (afwezig wegens ziekte, etc.)
2) Voor het uitvoeren van uitzonderlijk werk
3) Bij een tijdelijke toename van werk
maar hoe komt het dan dat iedereen die nu opstart in een bedrijf moet opstarten via interim ?
en van die vorige zaak met dat vast contract : het was een nieuw opstartend bedrijf, niet helemaal nieuw want er was al een bedrijf in antwerpen, dus waren er ook geen zieke of afwezige werknemers, iedereen die er begon was er nieuw, er moest geen uitzonderlijk werk uitgevoerd worden (containerrepair) en er was helemaal geen tijdelijke toename van werk, integendeel, soms stond mijn vriend om 14 h alweer thuis met de mededeling dat er geen werk meer was, maar op bureau waren ze dan weer zo slim dat hij moest een briefje tekenen dat hij eerder naar huis wilde, verlof zogezegd, een collega van hem was ook mee dus was het wel effectief zo dat er geen werk meer was, en van een tijdelijke werkloosheidsregeling wilden ze niet weten !
nu ook weer, hij mag in 1001 firma's gaan solliciterren bij manier van spreken, en 9 op de 10 zullen zeggen na interimperiode volgt vast contract als je voldoet, maar als je niet voldoet waarom zou je dan mogen een half jaar tot langer mogen werken via interim ?

xena

#8 , 17 jan 2010 21:06

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

m-pox
Berichten: 10

#9 , 18 jan 2010 11:59

maar hoe komt het dan dat iedereen die nu opstart in een bedrijf moet opstarten via interim ?
en van die vorige zaak met dat vast contract : het was een nieuw opstartend bedrijf, niet helemaal nieuw want er was al een bedrijf in antwerpen, dus waren er ook geen zieke of afwezige werknemers, iedereen die er begon was er nieuw, er moest geen uitzonderlijk werk uitgevoerd worden (containerrepair) en er was helemaal geen tijdelijke toename van werk, integendeel, soms stond mijn vriend om 14 h alweer thuis met de mededeling dat er geen werk meer was, maar op bureau waren ze dan weer zo slim dat hij moest een briefje tekenen dat hij eerder naar huis wilde, verlof zogezegd, een collega van hem was ook mee dus was het wel effectief zo dat er geen werk meer was, en van een tijdelijke werkloosheidsregeling wilden ze niet weten !
nu ook weer, hij mag in 1001 firma's gaan solliciterren bij manier van spreken, en 9 op de 10 zullen zeggen na interimperiode volgt vast contract als je voldoet, maar als je niet voldoet waarom zou je dan mogen een half jaar tot langer mogen werken via interim ?
De wetgever heeft het gebruik van interimcontracten beperkt tot de drie gevallen die in m'n vorige post staan. Dit wettelijk kader bepaalt hoe interimwerk zou moeten zijn... de realiteit is echter anders. Onder het mom van 'flexibiliteit' kiezen veel werkgevers voor ad interim werkkrachten niettegenstaande ze niet aan één van de 3 voorwaarden voldoen.

Zoals xena terecht opmerkt is zeer moeilijk om je slag thuis te halen in dit soort zaken. Het lijkt dus beter te berusten in uw lot. Een tip voor het volgende werk van uw vriend. Hoogstwaarschijnlijk zal hij opnieuw moeten starten met een interimcontract. Nadat hij enkele maanden goed gewerkt heeft, moet hij aan zijn werkgever een vast contract vragen. Als dit geweigerd of eindeloos uitgesteld wordt, moet hij gewoon zelf vertrekken. Een bedrijf zal een goede arbeidskracht nooit zomaar laten gaan. Het kost immers geld en tijd om een nieuwe werknemer op te leiden en zich te laten inwerken. Overigens zijn er -en dit weet ik uit ervaring- veel incompetente en ronduit luie interims. Elk bedrijf zal dus twee keer nadenken voordat ze een goede werkkracht laten gaan. Door beetje druk op de ketel te zetten en zo aan de baas van uw vriend duidelijk te maken dat uw vriend niet met zich laat sollen en ook effectief zal vertrekken als hij geen vaste betrekking krijgt, bevindt hij zich in een sterkere positie en is de kans groter op een vast contract.

Veel succes!

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#10 , 24 feb 2010 23:09

maar hoe komt het dan dat iedereen die nu opstart in een bedrijf moet opstarten via interim ?
en van die vorige zaak met dat vast contract : het was een nieuw opstartend bedrijf, niet helemaal nieuw want er was al een bedrijf in antwerpen, dus waren er ook geen zieke of afwezige werknemers, iedereen die er begon was er nieuw, er moest geen uitzonderlijk werk uitgevoerd worden (containerrepair) en er was helemaal geen tijdelijke toename van werk, integendeel, soms stond mijn vriend om 14 h alweer thuis met de mededeling dat er geen werk meer was, maar op bureau waren ze dan weer zo slim dat hij moest een briefje tekenen dat hij eerder naar huis wilde, verlof zogezegd, een collega van hem was ook mee dus was het wel effectief zo dat er geen werk meer was, en van een tijdelijke werkloosheidsregeling wilden ze niet weten !
nu ook weer, hij mag in 1001 firma's gaan solliciterren bij manier van spreken, en 9 op de 10 zullen zeggen na interimperiode volgt vast contract als je voldoet, maar als je niet voldoet waarom zou je dan mogen een half jaar tot langer mogen werken via interim ?
De wetgever heeft het gebruik van interimcontracten beperkt tot de drie gevallen die in m'n vorige post staan. Dit wettelijk kader bepaalt hoe interimwerk zou moeten zijn... de realiteit is echter anders. Onder het mom van 'flexibiliteit' kiezen veel werkgevers voor ad interim werkkrachten niettegenstaande ze niet aan één van de 3 voorwaarden voldoen.

Zoals xena terecht opmerkt is zeer moeilijk om je slag thuis te halen in dit soort zaken. Het lijkt dus beter te berusten in uw lot. Een tip voor het volgende werk van uw vriend. Hoogstwaarschijnlijk zal hij opnieuw moeten starten met een interimcontract. Nadat hij enkele maanden goed gewerkt heeft, moet hij aan zijn werkgever een vast contract vragen. Als dit geweigerd of eindeloos uitgesteld wordt, moet hij gewoon zelf vertrekken. Een bedrijf zal een goede arbeidskracht nooit zomaar laten gaan. Het kost immers geld en tijd om een nieuwe werknemer op te leiden en zich te laten inwerken. Overigens zijn er -en dit weet ik uit ervaring- veel incompetente en ronduit luie interims. Elk bedrijf zal dus twee keer nadenken voordat ze een goede werkkracht laten gaan. Door beetje druk op de ketel te zetten en zo aan de baas van uw vriend duidelijk te maken dat uw vriend niet met zich laat sollen en ook effectief zal vertrekken als hij geen vaste betrekking krijgt, bevindt hij zich in een sterkere positie en is de kans groter op een vast contract.

Veel succes!
sorry hoor maar zo is mijn vriend op de meeste werkplaatsen gewoon aan de deur gezet geweest, zo ook op laatste werk, er werd hem al van oktober beloofd om vast contract te geven, en ja, hij heeft net iets teveel gezaagd zeker, en wat bereik je daar dan mee, dat je een cv hebt waar er massa werkplaatsen opstaan en als ze dan bellen naar firma's waar hij werkte, dan zeggen ze dat hij zelf is weggegaan, en dan wordt je bestempeld als iemand die niet loyaal is of als een jobhopper, nu nog, als er referenties worden nagetrokken krijgen we overal te horen dat ze zeiden, zeer goeie werkkracht, zeer goeie vakman, ... maar toch werd hij aan de deur gezet, ik denk dat het probleem is dat er gewoon veel te weinig werk is voor teveel mensen, en firma's weten wel waarom ze mensen vragen met jaaaaaaaren ervaring, dan moet er niemand worden ingewerkt, sommige firma's vragen 5 jaar ervaring om dan te beginnen aan het minimumloon, zelfde wat je krijgt als schoolverlater, en ik denk dat dit de problemen begonnen zijn toen de interims als paddestoelen uit de grond schoten ! vroeger kon je tenminste nog beginnen in een firma met proefperiode, nu wordt die proefperiode gewoon vervangen door interimperiode ! dag van vandaag is alles zeer triestig geworden, net zoals vb in interim waar ik werk, ik krijg niet iedere week mijn volledig loon, normaal krijg je ieder week hetzelfde bedrag als je werkt met grote interims, nu werk ik met nieuwere , en dus veel kleinere interim en ik krijg dan de eerste 3 weken 200 euro en de laatste week 400 euro. mijn vriend heeft dit ook ooit nog gehad met ander interim en toen had ik gevraagd wat er gebeurde met dit geld en dit werd gebruikt om te beleggen !!! ik vind dit niet normaal, maar ja ... de tijd van vandaag mag je al content zijn als je kan overleven ....

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 24 feb 2010 23:19

Een anonieme klacht naar de RVA toe dat in bedrijf er misbruiken zijn op gebied van het gebruik van contracten van bepaalde duur kan ook wonderen verrichten als er een controle wordt uitgevoerd...

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#12 , 24 feb 2010 23:43

Een anonieme klacht naar de RVA toe dat in bedrijf er misbruiken zijn op gebied van het gebruik van contracten van bepaalde duur kan ook wonderen verrichten als er een controle wordt uitgevoerd...
hebben we al gedaan , rva trekt zich er niets van aan, en het was toen zelfs niet anoniem, nog frappant vb, op vdab wis computer stond ooit vacature, bruto loon bijna 14 euro, vriend solliciteert, krijgt contract en wat staat erop ? 11 euro, nog niet, zelfs, hij heeft zelfs zijn contract maar gekregen na 14 dagen zagen , toen zijn we naar rva, acv en vdab geweest om klacht neer te leggen, en bij vdab zeiden ze dat ze onmogelijk iedere vacature kunnen controleren, bij rva wilden ze niets doen en acv zelfde, omdat ze het zogezegd op drukfout gingen steken ! en omdat hij geen contract kreeg wou hij daar weggaan maar volgens acv kon hij daar zelfs niet weggaan want geen contract is automatisch contract onbepaalde duur zeiden ze. ik denk dat enkel klachten tegen werkmensen aux serieux worden genomen bij rva, let op, kan ernaast zitten ook hé, maar dat is nu éénmaal mijn ondervinding, vriend is toen gelukkig buitenverdomd omdat hij ziek was, met ziektebriefje ! hij was de vrijdag ziek en de maandag moest hij al niet meer terugkomen, wat eigenlijk ook al niet kon want acv zei dat het automatisch contract onbepaalde duur maar toen was het plots in de proefperiode :shock: er zijn veel te veel achterpoortjes die jammergenoeg meestal alleen maar goed zijn voor werkgevers, in mijn ogen zijn die almachig

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”