ongelijke behandeling bij ontslag...

HermanF
Topic Starter
Berichten: 3

ongelijke behandeling bij ontslag...

#1 , 09 dec 2009 23:49

Het is een lang verhaal, ik hoop dat iemand er doorheen geraakt en me advies kan geven, ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te beschrijven:
Anderhalf jaar geleden heb ik een jaar tijdskrediet opgenomen om me op mijn eigen initiatief om te scholen naar een nieuwe functie, mijn werkgever (een consultancy bedrijf) heeft een afdeling voor mijn oude functie, maar ook een voor de nieuwe die ik wens uit te voeren.
Omwille van de crisis vindt men echter geen projecten om mij te plaatsen bij een klant (noch in mijn oude, noch in de nieuwe functie), en tijdens de derde maand na mijn tijdskrediet brengt mijn werkgever mij op de hoogte dat ik 'in opzeg' geplaatst word, maar indien men toch een project zou vinden, kon dit ongedaan gemaakt worden. Het in opzeg staan is uiteraard een eufemisme voor ontslag, en ik vraag me af of het geven van mijn opzeg tijdens de derde maand een inbreuk is op de ontslagbescherming voor tijdskrediet, die tot 3 maanden na het tijdskrediet geldt?

Nu werden zeer recent twee mensen ontslagen op kantoor, mensen die zich bezighouden met het zoeken van projecten voor medewerkers zoals ik. Net zoals ik hebben ook zij een vast bediendencontract van onbepaalde duur bij mijn werkgever.
Ondertussen heb ik wel al bijna 3 maanden van mijn opzeg op kantoor mijn broek zitten verslijten, want men wilt dat ik de opzeg presteer, hoewel er geen werk voor me is. Wat blijkt nu, deze twee net ontslagen mensen moeten hun opzeg niet presteren maar krijgen een vergoeding uitbetaald en mogen thuisblijven. Het mag duidelijk zijn dat ik dit allesbehalve fair vind.
Mag een werkgever op deze manier onderscheid maken in ontslag? Terwijl ik echt met mijn vingers zit te draaien, zouden deze twee personen net wel nog actief kunnen verderwerken tijdens hun opzeg, ik vind het dus een zeer vreemde gang van zaken en ik had graag geweten of ik enige kans maak door deze ongelijke behandeling aan te klagen?

alvast bedankt voor het tot hier lezen van mijn verhaal, en ik hoop dat er enig advies kan gegeven worden...
H

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 dec 2009 01:42

Als werknemer met tijdskrediet ben je beschermd tegen ontslag. Je werkgever mag je enkel ontslaan om een dringende reden of om een reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan het tijdskrediet

de werkgever mag ook vrij beslissen of hij de arbeidsovereenkomst verbreekt voor de ene en de andere de opzeggingstermijn laat presteren

de werkgever kan niet een gegeven ontslag ongedaan maken hij kan je wel terug aanwerven

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 10 dec 2009 09:48

Een werkgever die iemand in tijdskrediet ontslaat moet bovenop de gewone opzegtermijn, een schadevergoeding van 6 maanden loon betalen

Reclame

HermanF
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 10 dec 2009 15:23

de werkgever mag ook vrij beslissen of hij de arbeidsovereenkomst verbreekt voor de ene en de andere de opzeggingstermijn laat presteren
Bestaat er niet zoiets als een gelijkheidsbeginsel, dit lijkt mij toch erg willekeurig, niet?

De bescherming tegen ontslag bij tijdskrediet geldt enkel tijdens het tijdskrediet en drie maanden erna. Ik kreeg mijn aangetekende brief tijdens die derde maand zodat mijn opzeg startte op de eerste van de vierde maand na mijn tijdskrediet... ben ik dan ontslagen tijdens de beschermingsperiode of niet? En is de gegeven reden van ontslag, economische redenen, voldoende voor de werkgever om de echte reden te verbloemen en zodoende geen schadevergoeding te moeten betalen?

alvast bedankt voor de reacties...
H

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 11 dec 2009 10:57

“Art.20...§ 2. De werkgever mag geen handeling verrichten die tot doel heeft eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking behalve...om een reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking vanwege de uitoefening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking...”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis).

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder...inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De werkgever die de overeenkomst opzegt heeft dus de keuze tussen inachtneming van de opzeggingstermijn en betalen van een vergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

HermanF
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 17 dec 2009 21:14

Vooreerst wil ik de personen bedanken die een antwoord geformuleerd hebben. Ondanks dat volgens de letter van de wet mijn werkgever tot niets verplicht was, zijn we toch tot een (vooral voor mij) bevredigende overeenkomst gekomen.

Wie niet waagt niet wint, dacht ik... dus ben ik me bij mijn chef gaan beklagen over de gang van zaken en mijn onvrede daarmee. Ik mag me gelukkig prijzen voor het begrip voor mijn standpunt, want na enige discussie over de precieze afwikkeling is het resultaat dat de resterende periode van mijn opzeg zal uitbetaald worden.

Mijn frustraties zijn hierbij dus opgelost. Hoewel ik tevreden ben met deze oplossing, knaagt er toch een beetje schuldgevoel... gevolg van een katholieke opvoeding vrees ik... het voelt bijna aan als profiteren. Maar als anderen het krijgen, waarom zou ik het dan niet verdienen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”