gangster praktijk van ex-werkgever, athlon car lease en VAB

wroggeman
Topic Starter
Berichten: 1

gangster praktijk van ex-werkgever, athlon car lease en VAB

#1 , 30 nov 2009 01:15

hallo,
Toen ik mijn werkgever verliet werd ook het leasecontract beeindigd. Groot was mijn verbazing toen mijn (ex-) werkgever mij liet weten dat ik 1160 € moest betalen voor de "beschadigingen" aan het voertuig. De auto was meer dan 4 jaar oud en had 185 000 km op de teller. Bij navraag bleek dat Athlon (want daar gaat het over) de auto had laten screenen door VAB fleet services. VAB had 4 krasjes gevonden en Athlon rekent 250 euro aan per kras(!). Nu bestaat er een norm , de renta norm (overeenkomst tussen de lease maatschappijen)(http://www.renta.be/nl/87) die stelt dat er voor mijn auto meer dan 12 krasjes mogen beschouwd worden als normaal gebruik maw. zonder schade kosten. De 4 krasjes op mijn auto vallen daar zeker onder want ze waren nauwlijks zichtbaar.
Athlon past hier een slimme/vuile truuk toe: ze laten een derde partij (VAB, die dus mee in het komplot zit) de wagen screenen, zo heeft Athlon het niet gedaan. En VAB wast zijn handen ook in onschuld want zij fakturen de klant toch niet en de werkgever (Verizon NV in mijn geval) trekt de som gewoon af van het achterstallig loon wat vlg mij niet wettelijk is.
Zo ben ik dus in de tang genomen. Voor 1160 € ga je geen rechtzaak aanspannen, dat weet Verizon goed genoeg. Dus in deze combine zitten 3 partijen en ik ben de sigaar.
Voor mij is het duidelijk dat Athlon deze gangsterpraktijk toepast om hun slechte financiele situatie wat op te fleuren maar Verizon NV gaat hier toch in de fout?
Wat kan ik doen?
wroggeman
PS. hoogst waarschijnlijk wordt deze herstelling nooit uitgevoerd maar wordt de wagen gewoon op transport naar het oostblok gezet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 30 nov 2009 13:18

volgens art. 18wao ben je maar verantwoordelijk voor schade ingevolge een zware fout . ga met de nodige documenten naar de inspectie van de sociale wetten . of doe (eerst) een poging tot minnelijke schikking via de vrederechter is volledig gratis vraag dan wel het volledige ingehouden bedrag

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 dec 2009 10:18

“Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht:...3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘de werkgever...trekt de som gewoon af van het achterstallig loon ‘ kan dus niet. Indien hij dit toch doet leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.

Indien u RECHTSTREEKS een overeenkomst sloot met de leasinggever,onderzoek dan zorgvuldig de tekst van die overeenkomst,voornamelijk inzake OVERDRACHT van loon(art.27 e.v. Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”