werkgever vraagt te werken in het buitenland

Angelus
Topic Starter
Berichten: 3

werkgever vraagt te werken in het buitenland

#1 , 29 nov 2009 18:49

Geachte,

Ik ben momenteel tewerkgesteld in België met een bediendencontract naar belgisch recht.

Mijn werkgever vraagt mij om volgend jaar in het buitenland te komen werken, begin volgend jaar onder een nieuw contract naar het ginds geldende recht.
Hij laat een beetje uitschijnen dat dit te nemen of te laten is.

Gezien het al geruime tijd absoluut niet goed gaat met het bedrijf, ben ik daar niet zo echt voor te vinden.

Indien ik dit weiger en ik word ontslagen, heb ik dan recht op een werkloosheidsvergoeding?

Alvast bedankt

Angelus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 dec 2009 10:14

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw werkgever kan u zonder wederzijdse toestemming geen nieuwe arbeidsovereenkomst doen sluiten of de bestaande overeenkomst wijzigen.

Uw werkgever kan u wel ontslaan met inachtneming van de geldende ontslagregelingen.

“Art44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Indien uw werkgever u in de gegeven omstandigheden ontslaat dan bent u ‘wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon’ en dus uitkeringsgerechtigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#3 , 01 dec 2009 13:51


“Art44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Indien uw werkgever u in de gegeven omstandigheden ontslaat dan bent u ‘wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon’ en dus uitkeringsgerechtigd.
het gaat hier om een tewerkstelling in het buitenland men kan u hiervoor niet verplichten ik dacht toch dat er al wat rechtspraak is waarbij een weigering aanvaard word op basis van de gewijzigde afstand bij een overplaatsing .een overplaatsing van 30km zal (eerder) niet aanvaard worden maar het evenredigheidsbeginsel is hier duidelijk geschonden bij een overplaatsing naar het buitenland

het zou nogal cru zijn dat een firma uit congo hier mensen komt aanwerven aan de arbeidsvoorwaarden van ginds en men hier verplicht zou zijn hier op in te gaan .

Reclame

Angelus
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 dec 2009 10:44

Hartelijk dank voor de hulp.

Indien ik een expat contract zou kunnen onderhandelen, blijf ik dan onder het Belgisch sociaal zekerheidsstelsel?

mvg

Angelus

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”